Equanimity

Sv: Equanimity

Jag har testat det i dagarna på min häst som ska stå på boxvila och är väldigt flockbunden. Hon får gå i sjukhage några timmar på dan och när jag skulle ta in henne de första dagarna så var det total nej och tvärnit från hennes håll. Hon ville absolut inte gå ifrån de andra som var kvar i den större hagen (vi har lösdrift). Stegrade sig och backade och höll på. Fick då tips om detta och faktiskt så funkade det helt klart på min tjej i alla fall. Jag smorde in det precis under näsborrarna och liksom runt kanten. Hon verkade känna av det direkt för hon började tugga och sucka lite. Väntade sen en stund och testade att hämta henne i hagen som tidigare dagar. Och nu traskade hon på med lite sänkt huvud och bara klev rakt in i boxen som om hon inte gjort något annat i sitt liv. :) Jag använde detta några kvällar till för säkerhetsskull och nu har hon vant sig och går in utan vidare faktiskt. Jag kommer använda detta igen vid behov. :)

*kl*

Jag har en förpackning hemma som jag tänker att jag ska prova på min häst vid tillfälle när det är dags att ut och köra i transport.

Vad jag har förstått så ska hästen vara lugn när man smetar på Equaminity. Är hästen redan stressad när man gör det så kommer det inte hjälpa.

KL

Det är inte ett lugnande medel, det verkar vara en utbredd missuppfattning. Det gör inte hästen slö och avtrubbad som tex domosedan. Det är ju helt karensfritt, man får tävla på det, så det har ingen medicinsk verkan. Det får hästen att känna sig tryggare och säkrare. Det är ju syntetiskt framställda feromoner som annars finns vid stoets juver, för att lugna och få fölet att vara tryggt.

Puttar upp tråden
Jag funderar på att testa Equanimity på min häst som är orolig i transporten, så jag vill gärna höra om fler som testat och om det hade någon effekt?

Jag puttar också, vill gärna veta.
Min hovis har hört gott om equanimity, tipsade mig om det. Ska sätta igång en häst nu efter sommarvilan, och han är väldigt spänd och orolig.
Så är det någon annan som vill dela med sig?
Jag uppdaterar när jag testat!

Puttar också upp gammal tråd, vad köper man Equanimity, och vad kostar det ungefär? Hur har det gått för er andra som skrivit och skulle testa, hjälpte det något? Min är orolig i transporten, tänkte om detta kunde hjälpa något?

Puttar också upp gammal tråd, vad köper man Equanimity, och vad kostar det ungefär? Hur har det gått för er andra som skrivit och skulle testa, hjälpte det något? Min är orolig i transporten, tänkte om detta kunde hjälpa något?

Jag tror de säljer detta på Kruuse, men det är bara företag av kategori större som får ha konto där. Jag har köpt av veterinär samt apoteket kan ta hem om man vill.
Har fått lite olika effekt, den den ena funkar det toppen men på en annan märker jag inte skillnad

Är "återförsäljare". Har blivit rekommenderad preparatet av kollega som gillar det.
Har provat det på några hästar enligt instruktioner och samtal m tillverkare. Rekommenderar er att köpa en glass, kanske två istället. Ät den i lugn och ro och fundera på vad du ska ge hästen istället för detta preparat. Var helt verkningslöst på "mina" hästar.
De som det fungerat för vill jag "gratulera". Själv tänker jag spara pengarna till något annat

Testade det på mina hästar mest på kul, tänkte att det kanske kunde vara bra vid skoning t.ex. men märkte ingen skillnad.

Jag provade på min häst som inte tycker om att lastas och åka transport. Jag märkte ingen skillnad alls tyvärr.

Har sett i reklam-banners att Equanimity bytt namn. Det heter Confidence numera. Jag provade aldrig till min häst, använde receptbelagt lugnande så länge det krävdes och distraherade/lockade sedan med foder. Funkade bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat