Epiduralbedövning- erfarenheter!

T

TryAgain

Hej!

Nu börjar min förlossning närma sig och paniken kommer och går.

Första förlossningen gick så fort (och väldigt bra) att jag endast hann med att använda lustgas.
Men då jag är så förbaskat orolig emellanåt denna gången och har haft en trasslig graviditet, har jag läst på en hel del om olika tillvägagångssätt, men vill gärna höra 'riktiga' berättelser.

Så till alla er som har använt epidural- vad har ni för erfarenheter?

Finns det några här inne som har tagit epiduralen, och där det hela slutade i snitt?

Är det verkligen så, att för vissa känner de inte av värkarna alls, utan får titta på monitorn för att se att de har en värk? Jag tittade på förlossningskliniken häromdagen och förbryllades över en kvinna som satt och åt en macka samtidigt som hon undrade om hon hade värkar..?!!! (Känns helt obegripligt då mina värkar var så otroligt intensiva och smärtsamma med första barnet ;) )

Tack på förhand :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Epiduralbedövning- erfarenheter!

I bedovningssyfte - absolut toppenbra. Hade dock ganska ont i sticket nan vecka efterat och andra gangen kunde jag varit utan for det hjalpte inte mot krystvarkarna anda. Men helt klart kanon att ha nar man inte pallar mer smarta.

I bedovningssyfte - absolut toppenbra. Hade dock ganska ont i sticket nan vecka efterat och andra gangen kunde jag varit utan for det hjalpte inte mot krystvarkarna anda. Men helt klart kanon att ha nar man inte pallar mer smarta.

Så du kände inte alls av värkarna första gången?
Fick du den för sent för att den skulle hinna verka andra gången?

på min förlossning stog jag och valde mellan EDA och bäckenbottsbedövning och min BM förklarade såhär:

EDA funkar på alla värkar som är "på" magen, alltså under öppningsfasen, medans bäckenbotten tar bort all smärta i just bäckenbotten, alltså i utdrivningsfasen.

jag fick min EDA ganska sent och den bedövade 6-7 värkar, sen började utdrivningen och slillnaden kändes jätteväl! det fanns ingen tvekan om att det var dags att börja krysta!
om jag jämför denna förlossning med min första (endast lustgas), så kan jag tycka att utdrivningsfasen blev en aning "värre" nu, eftersom jag var så inne i smärtan med den första.
men helt klart värt det!

jag hade ont i sticket ganska länge, det kliade över hela kroppen några timmar efter och benen kändes lite ostabila.
men 3 timmar efter förlossning duschade jag, hade kissat och var på väg att äta frukost.

jag var mycket skeptisk till EDA innan, men OM jag skulle bli gravid igen, så ska jag absolut ha den, den är hur underbar som helst.
jag kände att mangen drog ihop sig, men kände inte hur ont det gjorde.

är dock glad att jag har fått testa utan åxå, det bästa av två världar!

Forsta gangen hade jag epidural flera timmar och nej jag kande ingen smarta alls, jag sov till och med mellan varkarna (i oppningsarbetet). A andra sidan var jag sa bedovad att jag inte kunde lyfta benen.

Andra gangen tyckte jag det funkade bra med lustgas tills ganska sent, men jag trodde det skulle ta langre tid. Efter att jag fick epiduralen tog det nog bara en timme tills jag fick krystvarkar och en kvart efter det kom barnet ut. Sa i efterhand hade jag nog pallat den stunden ocksa, men sant vet man ju inte innan.

De har ju ett reglage pa slangen sa de kan skruva upp om du har ont och skruva ner nar du vill kanna mer (typ nar det ar krystningsdags).

Hade jag fatt ett tredje barn hade jag nog forsokt klara mej utan, mest for att prova.

på min förlossning stog jag och valde mellan EDA och bäckenbottsbedövning och min BM förklarade såhär:

EDA funkar på alla värkar som är "på" magen, alltså under öppningsfasen, medans bäckenbotten tar bort all smärta i just bäckenbotten, alltså i utdrivningsfasen.

jag fick min EDA ganska sent och den bedövade 6-7 värkar, sen började utdrivningen och slillnaden kändes jätteväl! det fanns ingen tvekan om att det var dags att börja krysta!
om jag jämför denna förlossning med min första (endast lustgas), så kan jag tycka att utdrivningsfasen blev en aning "värre" nu, eftersom jag var så inne i smärtan med den första.
men helt klart värt det!

jag hade ont i sticket ganska länge, det kliade över hela kroppen några timmar efter och benen kändes lite ostabila.
men 3 timmar efter förlossning duschade jag, hade kissat och var på väg att äta frukost.

jag var mycket skeptisk till EDA innan, men OM jag skulle bli gravid igen, så ska jag absolut ha den, den är hur underbar som helst.
jag kände att mangen drog ihop sig, men kände inte hur ont det gjorde.

är dock glad att jag har fått testa utan åxå, det bästa av två världar!

Ja, så kan det absolut nog vara. Om man ligger och inte känner något och så plötsligt kommer utdrivningsfasen.. Då upplevs den nog som mycket mer smärtsam än om man har ont hela tiden och en smärta som byggs upp inför själva födseln..?

Forsta gangen hade jag epidural flera timmar och nej jag kande ingen smarta alls, jag sov till och med mellan varkarna (i oppningsarbetet). A andra sidan var jag sa bedovad att jag inte kunde lyfta benen.

Andra gangen tyckte jag det funkade bra med lustgas tills ganska sent, men jag trodde det skulle ta langre tid. Efter att jag fick epiduralen tog det nog bara en timme tills jag fick krystvarkar och en kvart efter det kom barnet ut. Sa i efterhand hade jag nog pallat den stunden ocksa, men sant vet man ju inte innan.

De har ju ett reglage pa slangen sa de kan skruva upp om du har ont och skruva ner nar du vill kanna mer (typ nar det ar krystningsdags).

Hade jag fatt ett tredje barn hade jag nog forsokt klara mej utan, mest for att prova.

Det som gör att jag är skeptisk till Epiduralen, är just att den kan antingen avstanna värkarna eller göra hela förlossningen mer utdragen.
Och som du skriver, att du fick den så pass sent andra gången.

Det är svårt att veta hur jag ska göra. Förra förlossningen gick relativt snabbt. Från det att jag blev inskriven tills hon var ute tog det knappt tre timmar. Jätteintensiva värkar utan några längre pauser mellan. Känns som att den där lustgasmasken var fastlimmad på mitt ansikte, för det var inte lönt att ta bort den innan nästa värk kom. Och när jag kände att nu orkar jag inte med denna smärta längre, och bad om epiduralen, så sa de att nu var det ingen ide att lägga någon för det var dax att börja krysta.

Så du har rätt i det också, att man kanske orkar den där sista biten- samtidigt som att denna gången vet jag ju lite mer och att jag kan be om epiduralen tidigare och få lindring, men samtidigt finns ju 'risken' att det drar ut på det hela istället..

Sen är jag rädd att den ska avstanna hela värkarbetet och att det blir snitt.
Det har hänt en släkting och en vän. Eller att det 'bara' ska dra ut på det i flera flera timmar..

Vad göra, vad göra...
Tycker att det var mycket enklare att vara förstföderska- då hade jag ingen aning och inget att jämföra med, och tog det som det kom ;)

Denna graviditet har dock varit lång och svår, och jag har inte mycket ork kvar, så då är kanske epiduralen ett alternativ för att underlätta.

Jag tror inte att epiduralen forlangde min forsta forlossning. Barnet var inte alls fixerat och nar jag var halvvags oppen gick vattnet. Inte forran da kom huvudet ner i backenet och borjade trycka pa. Han lag dock med nasan uppat och behovde alltsa snurra ett halvt varv sa nasan hamnade nerat innan han kunde borja komma ut. BM informerade mej om att det kunde ta ett par timmar extra och det gjorde det ocksa, typ fyra. Da valde jag att ta epidural eftersom det anda skulle ta sa lang tid.

A andra sidan tyckte jag lustgasen funkade bra med det andra barnet, tog bort ganska mycket smarta i topparna.

Min forsta forlossning tog typ 12 timmar och den andra 9.

Men lycka till horru, det kommer ga jattebra. Be personalen om tips pa smartlindring, de ar ju jatteduktiga. Om det blir snitt kan de val gora det under epiduralbedovning?

Min förlossning gick rätt snabbt. På 2½ timmar hade jag öppnat mig från 4 till 10 cm. Jag fick inte epiduralen förrän jag var helt öppen. Den hjälpte alldeles för bra för mig. Jag kände inga värkar överhuvudtaget och låg med krystvärkar i över en timme som jag inte kände. Det slutade med att de fick hänga en BM över magen på mig och "trycka ut" bebisen.

Att det blev så beror ju antagligen på att jag hade byggt upp den naturliga smärttröskeln så i och med att jag inte haft någon bedövning (jo, lustgas - men den hjälpte inte så mycket) under de tidigare värkarna som var väldigt intensiva.

I efterhand förstår jag inte varför jag fick EDA överhuvudtaget när det gått så långt. Jag kände inte att kroppen tog över på något vis.

Till nästa förlossning vill jag ha EDA tidigare eller inte alls. När förlossningen gått så långt så tycker jag i efterhand att den gjorde mer skada än nytta (men just då var det guds gåva). ;)

Jag fick EDA med sonen och den var guld. Jag minns att jag frågade hur länge det skulle ta innan den verkade och han svarade 20-30 minuter. Jag kände inte nästa värk utan sov i flera timmar. Det var underbart! Min förlossning var redan utdragen och jag hade redan värkstimulerande dropp annars är ju risken att man kan få det.
Jag tycker inte att man ska tveka, känns det jobbigt och tiden finns så tycker inte jag att man ska pina sig igenom förlossningen och få dåliga erfarenheter eller rädslor.

Jag fick ryggbedövningen kl 11.00 när jag var öppen 5 cm. Då hade jag varit vaken i 2 ½ dygn av förvärkar/värkar. Tack vare den fick jag sova i nästan 2 timmar, sen vaknade jag av att värkarna kom igång lika rejält som innan. Så för mig funkade den inte så bra..

Det gick åt 2 påsar innan förlossningen var över, 14 timmar efter EDAn lagts. Men det var helt fruktansvärda vrkar ändå som sagt och jag hade lustgas konstant i 21 timmar. Om det var EDAn som gjorde att det tog så lång tid låter jag vara osagt, det kan lika görna vara det att jag var så fullständigt slut på energi så kroppen bromsade upp det.

Däremot tappade jag känseln i vänsterbenet som inte kom helt tillbaka förrän några timmar efter allt var klart

Jag tog epidural och sen kände jag inte ett smack. Gött.

Lite känningar hade jag någon vecka efter i ryggen. Lätt ömhet bara.

En jobbarkompis till mig blev inte alls hjälpt av epiduralen. De sa att hon hade lindrig skolios och att det var det som gjorde att det inte blev bra. Hon fick epidural andra gången hon födde barn med för då var de tvungna att göra ks pga felläge. Men inte tog det då heller så hon fick sövas.

Det här med epidural verkar vara väldigt individuellt. Tyvärr. Önskar att alla hade så trevlig effekt som jag fick. Rena promenaden, eller ens det, efter bedövningen.:D
Krystvärkarna märkte jag genom att det kändes som att jag sket på mig, ni vet, när man har diarré och kroppen bara krystar ut det sista av sig själv. Men ont, nä.

Senast ändrad:

Ja när det kommer till epidural så har jag en rena drömmen att berätta..

Efter att ha gått över 15 dagar, varit öppen 2 cm i 2 veckor och inte haft en enda värk eller förvärk så blev jag igångsatt. Först fick bm mitt vatten att gå och efter en timme satte de in dropp. Jag öppnade mej omedelbart ytterligare 2 cm i samband med det. Alltså öppen 4. Och hela dagen gick jag med verkar var 5:e minut. Inte riktiga verkar då de satt i typ midjan och ner genom låren (på utsidan) till mina knän. Inte så ont som man ska ha men tillräckligt för att göra mej utmattad.
PÅ kvällen tog man bort droppet för att jag skulle få sova och så ville läkaren se om jag hade några egna värkar. (vilket jag inte hade). Och på morgonen skulle läkaren besluta om jag skulle snittas eller inte.
PÅ morgonen hae jag under 2 timmar 2 egna minivärkar. Men dom var mina. Och i samband med det beslutade läkaren att jag skulle få testa att sättas igång igen. Hade jag inte kommit igång till lunch blev det snitt.

Lagom till kl 10 va jag fortfarande öppen 4 och hade då så ont att jag skriker för fulla muggar. Det enda jag minns av just det är att någon säger åt mej att sluta skrika och jag tänker (vem 17 är det som skriker). Så jag hade så ont att jag inte ens insåg att jag skrek..

Då blev jag "tvingad" till epidural. Hade nämligen blåvägrat det innan. Tog mej ca 2 minuter efter att dom satt det till att jag reste mej ur sängen, tog mitt dropp och gick ut i korridoren för att gå och försöka få igång det. Jag mådde som en sessa men var enormt utmattad av smärtan jag känt innan. Jag hade fortfarande ont men på ett helt nytt sätt. Och tryckvärkarna jag kände helt plötsligt va överkomliga.

Efter knappt 2 timmar kunde jag ha börjat krysta på toan så jag ropade på bm och hon kollade om jag hade öppnat mej mer.. Och 10 cm redo att krysta. Strax efter det är min son född.:love:
Klart det gjorde ont. Men från att ha skrikit av smärta utan att fatta att det va jag som skrek till att va uppe och gå utan bekymmer. Samt att jag mellan krystandet sjöng och jublade:D...

Så jag kommer inte att vägra smärtstillande igen:crazy:

Finns det några här inne som har tagit epiduralen, och där det hela slutade i snitt?

Min första förlossning fick jag EDAn när jag var öppen typ 4 cm. Hade väldigt smärtsamma värkar utan uppehåll och hade hållt på i rätt många timmar redan. EDAn tog på första försöket, sen kände jag inget mer :D Helt underbart!!
Fick sova nån timme innan de gav mig värkstimulerande dropp, och då blev smärtan minst lika kraftig som innan. Slutade i snitt eftersom jag aldrig öppnade mig mer än 5 cm, hade värkar i 31 h innan det.

Andra förlossningen skulle de sätta bedövningen inför ett halvplanerat snitt, men efter 7 försök gav vi upp. 2 läkare, varav den ena hade över 30 års erfarenhet, lyckades inte sätta nålen rätt :crazy:

Min första förlossning fick jag EDAn när jag var öppen typ 4 cm. Hade väldigt smärtsamma värkar utan uppehåll och hade hållt på i rätt många timmar redan. EDAn tog på första försöket, sen kände jag inget mer :D Helt underbart!!
Fick sova nån timme innan de gav mig värkstimulerande dropp, och då blev smärtan minst lika kraftig som innan. Slutade i snitt eftersom jag aldrig öppnade mig mer än 5 cm, hade värkar i 31 h innan det.

Andra förlossningen skulle de sätta bedövningen inför ett halvplanerat snitt, men efter 7 försök gav vi upp. 2 läkare, varav den ena hade över 30 års erfarenhet, lyckades inte sätta nålen rätt :crazy:

Värkar i 31 timmar? :eek:

Vad hände vid andra förlossningen då, fick du föda utan EDAn eller blev du sövd och snittad?

Jag tog epidural och sen kände jag inte ett smack. Gött.

Lite känningar hade jag någon vecka efter i ryggen. Lätt ömhet bara.

En jobbarkompis till mig blev inte alls hjälpt av epiduralen. De sa att hon hade lindrig skolios och att det var det som gjorde att det inte blev bra. Hon fick epidural andra gången hon födde barn med för då var de tvungna att göra ks pga felläge. Men inte tog det då heller så hon fick sövas.

Det här med epidural verkar vara väldigt individuellt. Tyvärr. Önskar att alla hade så trevlig effekt som jag fick. Rena promenaden, eller ens det, efter bedövningen.:D
Krystvärkarna märkte jag genom att det kändes som att jag sket på mig, ni vet, när man har diarré och kroppen bara krystar ut det sista av sig själv. Men ont, nä.

Så du kände inte ens av någon smärta vid själva födseln, om man säger så?

Mycket intressant att höra alla era olika berättelser! Tack så mycket för att ni delar med er! :bow:

Jag står dock fortfarande frågande till vad som blir bäst för mig..?
Ska på samtal nästa vecka på sjukhuset, så får vi se vad vi kommer fram till då.

Värkar i 31 timmar? :eek:

Ja, men mest pinvärkar = gör skitont men hjälper inte :p

Vad hände vid andra förlossningen då, fick du föda utan EDAn eller blev du sövd och snittad?

De fick söva och snitta.

Båda gångerna har det vart meningen att föda vaginalt, men första gången öppnade jag mig inte och andra gången kunde de inte sätta igång mig pga omogenhet men bebisen var tvungen att komma ut.

kl

Jag tog epidural första fl.
De hade inte läst mitt brev :mad: och det första jag skrivit där i var att jag har en tatuering i svanken (detta var när det va väldigt mycket diskussioner om man kunde ta en spruta där då..) och jag villeerkligen att någon skulle kolla så att det va ok.
Ingen kollade och rätt vad det var så va jag öppen 10cm (hela fl gick på 3h!)
och det var för sent för bedövning sa bm! Hade lustgasen men tyckte inte den hjälpte så mycket...
Blev riktigt förbannad på henne och jag hade BESTÄMT mig för att jag skulle ha den förbaskade epiduralen! :devil:
Så hon fick snällt ringa efter en läkare som satte den! Han hann knappt ur rummet så trillade slangen ut och han fick pilla lite till för att den skulle fungera.
Rena drömmen blev det sen! (om man bortser från att bebis som skulle ut :p )
Den verkade jätte snabbt och tog bort de värsta topparna och gav mig lite andrum mellan värkarna..
Tidigare gick de verkligen i ett, alldeles för fort :crazy: men efter epid. så kunde jag hämta andan lite.
Tog inte bort det så pass att jag inte kände när jag skulle krysta.
Utan den så hade kanske bäbis kommit ut ännu fortare :o
Kände inget varken när de la den (hade väl redan så ont..) eller efteråt.
Kanske kliade lite precis där den suttit nu när jag tänker efter men gav absolut inga men överhuvudtaget.

Så jag är jätte glad att jag övertalade bm :D

*kl*

Jag blev lovad en tidig EDA under mina aurorasamtal efter en jobbig förlossning med nr 2.

Fick den när jag var öppen 4 cm och från det kände jag inte när värkarna kom. (från att ha bott i lustgasmasken till att äta middag och läsa en bok på 20 min)
Fick lite klåda men det gjorde mig ingenting ;)
När han lade edan sög jag lustgas, och märkte inte särskilt mycket förutom att det gjorde ont i benen under några sekunder ibland..
Hade svårt att känna krystvärkarna och krystade mest på rutin när bm sa till mig.
På slutet gjode det ont igen och lustgasen kom fram igen.
De följande dagarna var jag öm i ryggen ungefär som om jag slagit mig. Gjorde inte ont hela tiden utan mest när jag lade mig ner eller lutade mig mot ett ryggstöd.
Från att bedövningen lades tog det ca 2,5 timmar till att hon föddes.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 349
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden