Sv: Epiduralbedövning- erfarenheter!
Jag har två killar och vid båda förlossningarna har jag tagit EDA. Första gången 2008 så var jag öppen 6 cm och det gick liksom inget framåt. Hade svårt att slappna av och fick panik över att ingen ställning fungerade. Hade nog dessutom fått värkstimulerande dropp. EDA:n tog strålande och jag kunde komma på fötter och stå och smådansa lite. Värkarna kändes fortfarande tydligt som ett tryck, blev smärtsamma igen efter ett tag och då fylldes EDA:n på. Det var inga tveksamheter när krystvärkarna började heller. Från att EDA:n lades tills barnet kom ut gick det ca 3,5 timme.
Andra gången var i januari i år. Denna gång blev jag igångsatt pga högt blodtryck. Fick jätteintensiva värkar som inte var mycket till paus emellan och vid 7 cm bad jag om EDA eftersom det inte gick att jobba med värkarna som jag ville. Inget dropp denna gång. Även denna gång tog EDA:n perfekt och jag kunde ställa mig upp. Den smärtfria delen höll dock bara i sig en halvtimme, sedan var det lika intensivt igen... Dock hade jag öppnat mig resten på denna halvtimme så det gjorde ju verkan.
BM menade att EDA funkade jättebra för mig eftersom jag kunde slappna av ordentligt och påskynda öppningsförloppet, så rakt ingen förlängning av förlossningen!
Det man kan vara beredd på är ju att det kan ta en stund innan narkosläkaren kan komma och lägga, så börjar man fundera så säg till "i tid"... Lycka till och ha en superupplevelse, det hade jag - båda gångerna!