Envist sto vill inte åka transport...

roadkilled

Trådstartare
..men lastbil/hästbil går hur bra som helst.
Jag vet inte vad jag ska göra med åbäket. Hon har en :devil: vilja och ett relativt hårt psyke när det kommer till ngt hon inte vill.

Hon har kunnat åka transport förut vet jag (men jag vet inte hur de har gjort för att få in henne). Men när jag ska lasta henne är det i stort sett stopp. Går som längst in med tre ben i själva "buren" men sen är det snabbt ut igen. Kan hålla på så i evigheter. Börjar man "bråka" lite på henne blir hon arg och försöker knuffa undan mej.

*Mutning fungerar inte (möjligtvis efter nån timme)
*Mörkläggning för ögonen fungerar inte.
*Linor fungerar inte då hon reser sig direkt (lite bakskygg)

Sv: Envist sto vill inte åka transport...

Min häst gjorde så förrut.
Har lasttränat henne en hel del.

Hon kunde gå in i transporten för att sedan kasta sig ut igen.
Insåg att hon inte tyckte om att bli bunden. så nu har jag plockat ut inredningen och kör henne lös istället.
Hon knallar in nästan med en gång.
Kruxet är ju att man alltid måste vara 2 när man lastar.

Det är ju det:crazy:
Här hemma är det ingen som vill/har tid att hjälpa mej att träna heller så jag vet inte hur jag ska få ihop det.

Hade samma problem med mitt fullblod.Han är väldigt hård i huvudet ( var hingst till och med 5 års ålder )
Han är bakrädd så linor blir han bara stressad av och han kom på den roliga ideen att spring på sidan av lämmen. ( han är också väldigt lätt på framdelen)
Men,men jag tog en långpisk och hade den i den handen som han bröts sig ut på och varje gång att gick på sidan så fick han sig ett rappoch när han stog still rakt på lämmen så fick han beröm.sen petade jag på bakbenen med spet så att han gick framår in i transporten och ifall han backade så fick han ett rapp på baken så att han fick veta att det INTE är okej att backa! sen när han väl var inne i transorten så hade jag en hink med lite godis och mycket beröm! sen bakande jag ut och gjorde om samma sak.
Sen när jag väl var inne med han och han försökte backa ut så hade jag en person som stog bakom redo med ett spö.

kanske låter grymt...men det funkade på min häst och jag behövde bara träna ca 25 minuter. och nu har han slutat helt med dumheterna och springer nästan in i transporten :D

Min blir bara så otroligt grinig vid spöanvändning. (har bara testat med "förlängd arm" dvs peta på henne på bakändan.)

Men ibland känns det som att ditt alternativ är det enda:crazy:

Ng tranposrten.
kolal att den är stadig.
Öppna framtil så det släpps in ljus.
Ta bort mellanvägg.

den är ju inte av den nyare modellen direkt men den funkar. Önskar att jag hade en med fronturlastning..

Men om man börjar med att träna utan mellanvägg... Hur gör man då den när man vill använda mellanväggen? (Eller de kanske löser sig självt då..)

Har tränat nu med öppen mellanvägg.

Är det en breddåkare får man sonika finna sig i att åka utan mellanvägg.

Jag lasttränar mitt sto själv. Ha en lång longerlina att leda henne i. Ställ dig längst in bakom bommen , be henne gå framåt. Drar hon emot så gör detsamma tills hon antinge slutar eller tar ett steg framåt - då släpper du också. Vänta ut henne tills hon går på!

Gamla ostadiga transporter kan vara ett problem... se till att använda en stabil boggietransport, annars tycker de att det är läskigt nör det gungar när de går in.

Men jag vet inte var jag ska få tag på en sådan...

Om man bara hade haft lite mer pengar...

Tränade idag också utan mellanvägg.

Kom in helt och i slutet kunde hon även stå kvar minst en minut:) I början slängde hon sig ur hela tiden.

Hon verkar ha förstått det här med förlängd arm bättre också..

Men det kostade en trasig läpp:angel:

Ajja vi kämpar vidare.

Hej
ditt första inlägg lät det som det var jag som skrev det igår,
min har nämligen gått in hur bra som helst till förra helgen, då höll vi på en timme innan hon gav sig.
Igår tränade jag 1 timme o hon var inne riktigt 1 gång o 3 ben flera gånger.
Idag så slutade jag med att stå ivägen för henne o skickade in henne istället o då knallade hon in, efter att ha gjort det c 5ggr så kunde jag gå in före med henne.
Så träna på bara, lycka till.

Min första reaktion är att hästen kanske är bredåkare.... Min pålle ville itne heller gå in förut och jag provade nog alla varianter som man bara kan komma på och inget hjälpte. När jag flyttade mellanväggen åt sidan så gick han tveksamt in första gången men efter att han åkt ett par gånger brett så går det som en dans... Det är mer vanligt än man tror att hästar är/blir bredåkare även om dom åkt bra tidigare...

Eftersom hästen kan åka lastbil, det är mkt mer plats där än i en transport så skulel ajg tro att det löser sig.... Låt bara hästen få lite förtroende och stressa itne fram nåt.

Lycka till!!!

Precis så fick jag också göra. Jag kan inte gå framför henne för då går hon inte in utan jag måste stå på sidan om henne för att hon ska gå in.

Tog även bort frambommarna (för dom var ju jättefarliga:smirk: ) och då hade hon större plats att röra huvudet.

Så jag tro att jag kommer få köra utan mellanvägg helt och hållet. Igår testade jag med öppen vägg. Men det gick inte. (det kanske var för trångt framtill?)

Vet ni om det går att få tag på en lång bakbom till transtorten?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 145
Senast: Masse
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 197
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama