S

Shout Whisper

Jag rider ett litet B-ponny sto (shettis / russ) som inte varit riden ordentligt på väldigt länge. Hon är väldigt envis och "hotar" med att backa upp för vallarna runt paddocken när hon är trött. Nu har jag ridit henne ett tag och vet att hon kommer bocka om jag lägger till frammåtdrivande skänkel.. Det är inte det som är broblemet, problemet är att hon är så otroligt envis att det nästan inte går att få henne frammåt.. Har man inte spö så "travar" hon baklänges osv. Hon är jätteduktig och har lätt för att gå i form, i skritt! Det enda problemet är att hon knappt vill trava. Nu har ägarna även bantat ner henne ordentligt, och det görinte saken lättare.. Några tips på hur jag ska få min lilla tjej att bli pigg och glad igen? :bow:

Sv: Envishet

Hej.
Rider du alltid i paddocken? Eller är han sån när du rider ut med?
Jag red en liten envis shettis förut och han tyckte att det var urtrist att gå runt runt i paddocken. Men det jag menar är att han säkert skulle bli pigg och glad av att få komma ut i skogen någon gång ibland :D

Börja om från marken. Ta hästen i träns eller grimma med ett lagom långt grimskaft och gå ut någonstans där ni får vara ifred. Enkla saker som "stanna, gå framåt, backa" och så vidare kan nog vara en bra början. När det fungerar felfritt så kan du be henne flytta sig i sidled (gå undan för tryck) genom att använde handen i skänkelläget. Tänk bara på att hästar kan ha svårt att föra över information från en hjärnhalva till den andra, så om det går jättebra på höger sida men sämre på vänster, så ska du nog inte bli arg på henne. Du måste bara vara tydligare.

Tömkörning är också jättebra, när det fungerar bra att leda henne och få henne att respektera "din sfär" och så vidare.

Som sagt, att börja om från marken och lära hästen att lyssna på din röst och ditt kroppspråk kan hjälpa er med ridningen också. När du sedan sitter upp och fortsätter använda rösten och inte så mycket skänkel eller spö så borde det gå mycket bättre. Men arbetet från marken är viktigt för att lära henne vad du menar när du använder vissa kommandon.

Jag har tränat min shettis så, och det är väldigt praktiskt att kunna säga "backa" till honom, utan att ta i tyglar eller tömmar, och han backar spikrakt bakåt! :)

_Tindra_ skrev:
Hej.
Rider du alltid i paddocken? Eller är han sån när du rider ut med?
Jag red en liten envis shettis förut och han tyckte att det var urtrist att gå runt runt i paddocken. Men det jag menar är att han säkert skulle bli pigg och glad av att få komma ut i skogen någon gång ibland :D

Hon rids vanligtvis 2 ggr i veckan, mest i paddocken :angel: Men rätt så ofta rider vi ut över ängarna & i skogen :banana: Då är hon jääättepigg :banana:

Gisburne skrev:
Börja om från marken. Ta hästen i träns eller grimma med ett lagom långt grimskaft och gå ut någonstans där ni får vara ifred. Enkla saker som "stanna, gå framåt, backa" och så vidare kan nog vara en bra början. När det fungerar felfritt så kan du be henne flytta sig i sidled (gå undan för tryck) genom att använde handen i skänkelläget. Tänk bara på att hästar kan ha svårt att föra över information från en hjärnhalva till den andra, så om det går jättebra på höger sida men sämre på vänster, så ska du nog inte bli arg på henne. Du måste bara vara tydligare.

Tömkörning är också jättebra, när det fungerar bra att leda henne och få henne att respektera "din sfär" och så vidare.

Som sagt, att börja om från marken och lära hästen att lyssna på din röst och ditt kroppspråk kan hjälpa er med ridningen också. När du sedan sitter upp och fortsätter använda rösten och inte så mycket skänkel eller spö så borde det gå mycket bättre. Men arbetet från marken är viktigt för att lära henne vad du menar när du använder vissa kommandon.

Jag har tränat min shettis så, och det är väldigt praktiskt att kunna säga "backa" till honom, utan att ta i tyglar eller tömmar, och han backar spikrakt bakåt! :)

:idea: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Kiwifrukt
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka