envis fjording

A

annsi_pluring

Jag har haft min fjording sen han va 4 år, och han är uppväxt på Taffsnäs fjordhäst ridläger i Gnesta.. vilket betyder att han inte va riden själv när ja tog hem honom. Så problem började redan första gången ja skulle upp och rida.. De gick inte att va själv me honom, nu 9 år senare.. Kan han vara själv i stallet och på ridbanan, men ja kan inte rida ut.. Han litar väldigt mkt på mig, för när han kom va han "rädd" för allt, han är väldigt lättskrämd, men vi har byggt upp han självförtroende tillsammans.. Har gått mkt promenader me honom ute i skogen, den vanligt rundan vi nästan alltid rider när vi har sällskap, och de funkar så länge ja går brevid, men så fort ja försöker sitta upp så blir han osäker och börjar krångla.. Han börjar me att stanna och rör sig inte ur fläcken, när man släpper efter på tygeln och försöker få fram honom, så börjar han backa, sen går han upp på bakbenen och när man försökt tillräckligt länge reser han sig högt och därifrån slår han bakut, när man då tillslut hat tappat balansen vänder han hemåt,sen har man inte en chans att få stopp på honom.. Nån som har nåt tips på hur ja kan få honom att kunna gå ut i skogen själv, de funkar ju om nån annan rider och ja går brevid, men inte tvärt om..

Nu efter 9 år har de ju blivit lite en ont cirkel oxå, vi måste ju komma ur den på nåt sätt..
Jag är inte den som ger upp i första taget, men när ja har åkt av 10 ggr på 3 timmar och inte ens kommit ifrån startpunkten, då orkar ja inte försöka mer..
Nån som haft liknande problem, eller kanske ändå har nåt bra tips..

Sv: envis fjording

Ni har hamnat i en cirkel av invanda mönster. Både du och han kan pricksäkert förutsäga vad som kommer att hända härnäst. Ni känner varandra så väl. Det är sant att hästar gillar rutiner, men när det är hästen som bestämmer rutinerna, då blir mänskan olycklig.
Men, hästar gillar också omväxling. Och nu växer hoppet för den tjurskallige fjordingens matte:idea: .

Mina tips:BRYT RUTINERNA

Ta varje tillfälle du hanterar din häst att hitta på nåt nytt. Nya ridvägar, tömkörning, cirkustrixträning, vänd hem innan han gör det.
Var artig mot din häst, hälsa vackert och kräv detsamma av honom. Låtsas att du inte har träffat honom förut. Gör honom konfunderad och nyfiken.
Berätta hur det går!

Flerfjordingmatte i Sörmland.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar