Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Alexandra_W

Trådstartare
Har alltid tagit individuella prover förr. Har en ganska klar bild över valackens maskstatus, han har aldrig mask, för att uttrycka det simpelt.

K har haft problem med höga blodmaskvärden sen hon var åring, legat på 1200 EPG. Förra året var det 'nere i' 550 EPG om jag inte minns fel.

B är ny sen i november och jag vet noll och intet om hennes parasitstatus. Hon kan vara proppfull med mask, men mest troligt är hon tämligen ren, hon har gått i småhagar, utan gräs, och är avmaskad enligt intervall enligt konstens alla regler ändå. Men utan träckprov.

IDEALET är såklart individuella prov på alla tre, och skulle ju vara intressant att se om jag fått ordning på K, och var B ligger. Samtidigt så ekonomin är MILT sagt ansträngd den här månaden, och det är ju en viss prisskillnad om man säger så.

hur mycket 'förlorar' men på att i det här läget ta ett samlingsprov på alla tre?

Hjälp! Träckprov

När ska man göra träckprovet? Ungefär nu eller lite senare? När är lagom att avmaska första gången om vi behöver avmaska? Kan man vänta till mitten på maj då vi ska flytta hästarna till betet?

Om det visar sig att hästarna har mask, ska de avmaskas med jämna mellanrum under hela sommaren? (8 veckor för preparat med ivermectin osv..?) Eller ska jag göra träckprov för varje gång?

Om hästarna inte har mask, är jag då nöjd och glad och avmaskar inte nånting under hela sommarhalvåret, eller gör jag nått mer träckprov på t.ex. hösten? (Är medveten om att jag måste avmaska om vi har utsatts för styngfluga)

Vore väldigt tacksam för svar då jag känner mig lite vilsen när det gäller det här med mask!

Sv: Enskilda eller samlingsträckprov?

Eftersom du har en ny häst som du inte vet så mycket om så kan det nog vara värt att ta ett individuellt prov på henne, men kanske slå ihop de andra två i ett samlingsprov?

Vi har gjort samlingsprover ända från början då vi bara hade hästar som var "gamla i gården", och alla prover har visat 0 på allt. Även nyinflyttade, äldre hästar har åkt med i samma högar, och även de har nollat, troligtvis tack vare övernitisk avmaskning genom åren...

När Elvira flyttade in som 2-åring för ett år sedan kändes det helt naturligt att ta ett individuellt prov på henne, och det var nog tur det...
2000 EPG, blandad kompott av det mesta utom band- och spolmask!:eek:
Jag gjorde intressanta fynd varje dag när jag mockade under en dryg vecka efter första dosen.:D

Avmaskade henne med Cydectin hela säsongen och hon nollade på ett prov i augusti.

Jag tänker nog ta ett individuellt på henne i år också, bara för att se hur mycket hon kan tänkas ha sparat under vintern.

Så jag hade nog följt upp nykomlingen lite extra noga om jag var du, åtminstone första säsongen.:)

träckprov-provsvar!

Skickade in ett träckprov på analys och fick provsvaret nu...
Tänkte rådfråga med er vad jag ska gör nu. Provsvaret var följande:

Stora och/eller lilla blodmask: 500 EPG
Spolmask: 0 EPG
Övrigt; fölmask, springmask mm.: 0 EPG

Så det va ju inte extemt mycket mask som jag färstår det. Men undrar ändå vad jag ska göra nu? Avmaska? Med vad?

Hästen är en 2-årig vallack

Sv: träckprov-provsvar!

Hur många hästar i stallet, och är de också provtagna? Vilket medel du väljer spelar ingen större roll, bara du ser till att hålla intervallen. Och välj samma som övriga stallet tänker använda.

Sv: Hjälp! Träckprov

Jag brukar göra i början/mitten av april, så nu är väl rätt lagom. Får du höga värden så avmaska direkt, är det bara låga värden räcker det att vänta tills betessläppet. Håll intervallen på det medel du valt. Ingen mask = ta det lugnt resten av sommaren ;)

Jag skulle skippat prov helt på V (han har väl legat stadigt på mkt låga värden?) och tagit individuella på tjejerna.

Tack för ditt svar! :bow: Om det visar sig att en häst har mask, men inte den/de andra, gör vi då så att vi låter bli att avmaska den icke-maskangripna under hela sommaren fast vi avmaskar den/de som har mask?

Vilka värden tycker du är så pass höga att vi bör avmaska på direkten i stället för att vänta till betessläpp?

Jag hörde nyligen nån som sa att det nyaste var att man skulle avmaska och sen på direkten låta hästarna flytta till den nya hagen, istället för som förut att man lät dom går kvar i 3 dagar. Detta för att hästarna hinner bli infekterade när de går kvar och äter i den gamla hagen. Vet du nått om det? Vi gör nog hur som helst på "gamla" sättet då vi rider i en 3 timmar till betet, och det verkar väll inte så vidare med maskmedel i magen?

Sv: Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Nån som vet om det är så att om 2 hästar av 5 har 0 på allt i träckprovet, så har dom andra 3 inte heller mask? Dom har gått tillsammans sen oktober alla 5.
Förra träckprovet hade mina jättehögt, valacken hade 2900 och stoet 2400 på stora/lilla blodmasken, nu har dom 0. :banana:

Tack för ditt svar! :bow: Om det visar sig att en häst har mask, men inte den/de andra, gör vi då så att vi låter bli att avmaska den icke-maskangripna under hela sommaren fast vi avmaskar den/de som har mask?

Vilka värden tycker du är så pass höga att vi bör avmaska på direkten i stället för att vänta till betessläpp?

Jag hörde nyligen nån som sa att det nyaste var att man skulle avmaska och sen på direkten låta hästarna flytta till den nya hagen, istället för som förut att man lät dom går kvar i 3 dagar. Detta för att hästarna hinner bli infekterade när de går kvar och äter i den gamla hagen. Vet du nått om det? Vi gör nog hur som helst på "gamla" sättet då vi rider i en 3 timmar till betet, och det verkar väll inte så vidare med maskmedel i magen?

Har hästen över 500 så avmaskar jag direkt, lägre så beror det på om det är en eller flera hästar som behöver avmaskas. Ju fler som har lite högre värden (500 är fortfarande inte särskillt högt dock) destå tidigare avmaskar jag.

Avmaska bara de som bevisligen släpper ägg. Var det första året som träckprov togs så tar jag ett nytt prov i augusti på de som inte avmaskats, bara för att kolla så de inte tillkommit något. Brukar hästen ligga lågt eller på noll så tar jag inget nytt prov.

Om man flyttar hästen direkt tar den med sig 3-4 dagars smitta till nya hagen, klart onödigt. Hästen får visst skydd mot ny smitta direkt efter avmaskning, hur mycket beror på vilket medel som använts. Cydectin t.ex. skyddar mot ny smitta i 2v. Har hästarna mycket mask kan det ju istället vara läge att flytta till en lättmockad hage 3-4 dar efter avmaskning.

Sv: Enskilda eller samlingsträckprov? (Sammanslagen av alla frågor ang träckprov)

Nån som vet om det är så att om 2 hästar av 5 har 0 på allt i träckprovet, så har dom andra 3 inte heller mask? Dom har gått tillsammans sen oktober alla 5.
Förra träckprovet hade mina jättehögt, valacken hade 2900 och stoet 2400 på stora/lilla blodmasken, nu har dom 0. :banana:

Tyvärr är det inte så enkelt om de bara gått ihop sen oktober. Det som syns nu är smittan de tuggade i sig förra sommaren och tidigare än så.

När avmaskade du de med massor och med vad? Det är ju helt super att du fått ner till noll på så höga värden! Läge att hålla koll bara, hade de så mycket så finns det säkert en hel del som ligger inkapslat och kan komma fram. Men slipper man avmaska och låter maskarna vara så kan de hålla sig lugna ganska lång tid.

Jag skulle skippat prov helt på V (han har väl legat stadigt på mkt låga värden?) och tagit individuella på tjejerna.

Jo, V har 60 EPG blodmask som 'toppnotering', det var förra våren. Annars har han i många år legat mellan 0 och 40. På din rek får han ju första och sista avmaskningen för året ändå. (Inte förra året, då fick flickorna den sista i början på dec, var ju en sjuk vinter).

K är ju maskad på intervall (550 EPG våren 06, maskad med equimax första och sen bimectin). Nya har gått i icke-gräshage, är trots detta maskad på intervall, senaste avmaskningen i början på december (vilket var 8 v efter den tidigare, fick minsann prydlig lapp med 'senast vacc, avmaskad, skodd och så datum. när jag köpte henne). Nya BORDE alltså inte ha mask, men man kan ju inte veta..

Tycker du jag ska bandmaskavmaska i år med, eller kan jag släppa det? K hade ju konstaterad bandmask 2005.

Jag skulle skippa bandmask nu. Får nån av dem problem med avmagring eller kanske kolik så är det läge igen, men annars skulle jag låta det vara.

Tyvärr är det inte så enkelt om de bara gått ihop sen oktober. Det som syns nu är smittan de tuggade i sig förra sommaren och tidigare än så.

När avmaskade du de med massor och med vad? Det är ju helt super att du fått ner till noll på så höga värden! Läge att hålla koll bara, hade de så mycket så finns det säkert en hel del som ligger inkapslat och kan komma fram. Men slipper man avmaska och låter maskarna vara så kan de hålla sig lugna ganska lång tid.

Ok för dom andra i stallet trodde att dom inte behövde avmaska sina (dom har ej skickat in träckprov). :confused:

Dom höga värdena är från 23/5-06, då avmaskades mina med bimectin och släpptes på bete.
Efter det flyttade jag dom i slutet av juni och flyttade sen stoet igen i aug som då avmaskades med cydectin när hon kom till nya stallet. Valacken blev avmaskad nån gång i aug-sep med ivomec. Sen flyttade han hem i okt och så avmaskades båda med cydectin i dec.
Och nu har dom 0. :)

Senast ändrad:

Måste passa på att fråga, när bör man göra träckprov? Har tänkt göra det för första gången någonsin i år men vet inte riktigt när. Bör jag vänta tills tjälen gått ur jorden? Vi har snö och minusgrader (iaf på nätterna, blir plusgrader på dagen om det är sol) ännu.

Cydectinet kan rensa upp bra. Dock skulle jag göra ett träckprov på de som hade högt runt augusti, bara för att ha koll så det inte kommer fram nytt. Just för de hade så mycket tidigare.

Varför skulle de inte behöva för att DINA hade noll??? Upplys om att hästarna kan ha smitta sen flera år tillbaka, och utan träckprov har de ju faktiskt ingen aning. Hästar kan ha kraftig parasitbörda utan att det syns utanpå.

Måste passa på att fråga, när bör man göra träckprov? Har tänkt göra det för första gången någonsin i år men vet inte riktigt när. Bör jag vänta tills tjälen gått ur jorden? Vi har snö och minusgrader (iaf på nätterna, blir plusgrader på dagen om det är sol) ännu.

Jag brukar ta i april, eller när det är dax att byta till gräshagar. (Mina hagar har gräs "året om", därav tidig koll).

I slutet på maj alltså för min del. Tack för svar.

Liknande trådar

Hästvård Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen...
Svar
10
· Visningar
1 257
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka