Enskild vårdnad

jerseyko

Trådstartare
Hur ansöker jag om det?
Måste man typ, döda varandra för det ska gå igenom?

Visst ändras ingenting för den andra föräldern ang umgänge?

Mina barns pappa har nyligen flyttat så det är 40 mil mellan oss. Vi har dålig kommunikation och verkar alltid missförstå varandra och han tänder på alla cylindrar om jag typ inte slickar hans röv. (ursäkta språket)

Jag vill inte ta barnen ifrån honom, vilket han kommer tro. Utan bara göra det enklare. Barnen bor hos mej, jag sköter om allt. Men så kommer något papper från ex skolsköterskan som båda ska skriva på. Sånt vill jag underlätta. För det funkar inte idag.

Han har barnen varannan helg. Fredag kväll - söndag em. Alltså endast 2 dagar i månaden. (då fredag och söndag går åt till att skjutsa)

Sv: Enskild vårdnad

Tingsrätten, ta kontakt med familjerätten så hjälper de dig på nåt sätt. Jag har gjort det men glömt hur jag gjorde :o

Är ni överens om det kontaktar man familjerätten i kommunen där barnen är folkbokförda. Hos dem kan man fylla i en blankett så får det samma juridiska värde som en dom.

Är man inte överens får man gå till domstol. De ger familjerätten i uppdrag att göra en s k snabbupplysning där de träffar föräldrarna som får redogöra för sitt ställningstagande. Detta skrivs ner och skickas till domstolen. Därefter är det förberedande förhandlingar i domstolen. Då kan det fattas interimistiska beslut, och så får familjerätten i uppdrag att göra en vårdnadsutredning. Denna ska mynna ut i ett förslag till beslut åt domstolen.

Att det tar ett år är normalt.

Det stämmer att vårdnaden inte har något med umgänget att göra. Det har inte heller något med försörjningsplikten att göra. Enda sättet att komma undan försörjningsplikten är att adoptera bort sitt barn. Vad gäller umgänge så säger lagen att den som har ett barn i sin vårdnad ska underlätta umgänget med den andra föräldern.

Kan karn i fråga gå med på att skriva på en fullmakt om att det räcker med att du skriver på viktiga papper från skola, vårdbeslut och liknande?

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 139
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Detta är ett anonymt konto. Jag och den andra föräldern har gemensam vårdnad, men det är MYCKET bråk, om allt och inget. När barnet...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama