Enskild firma

V

Viskan

Jag ska ev starta eget företag och undrar lite över fördelarna och nackdelarna med att registrera hästen i företaget.

Vinner man på att ta med hästen pga momsavdrag mm som man då kan göra?
Finns det några fallgropar?
Vad händer om jag lägger ner firman pga att den inte går runt?
Blir det ngn förmånsbeskattning, liknande den för firmabil?

Sv: Enskild firma

Fördelar???
Nackdelar, kursar du så går din häst iväg på exekutiv auktion...

AnetteJT skrev:
Nackdelar, kursar du så går din häst iväg på exekutiv auktion...

Även om det är ett Aktiebolag är man personligt ansvarig för skatter gentemot staten så hästen ryker nog oavsett vid en kk.

Ja, men vad händer om jag väljer att avvekla firman. Ska jag då köpa tillbaka hästen eller...?

Du kan ju självklart köpa tillbaka hästen..

vinster är ju att du kan dra av momsen på allt du köper till hästen, dessutom köpper du ju saker för oskattadepengar, så att köppa grejer för firma pengar kostar bara hälften mot vad det kostar att köppa för privata och skattade pengar.

Är det inte aktiebolaget som är ansvarigt för skatterna? Ligger hästen i företaget så mäts den förstås ut men, om den är privat?

Det finns inget skydd i att ha AB om bolaget vid KK har skuld till staten, man är personligt ansvarig!

Cabon skrev:
Det finns inget skydd i att ha AB om bolaget vid KK har skuld till staten, man är personligt ansvarig!

Vem i ett aktiebolag är personligt ansvarig för skatteinbetalningar? Hela styrelsen? Styrelseordföranden? Alla aktieägare?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Vi bor på en jordbruksfastighet men har inte ett registrerat företag. Jag vill gärna registrera företag nu på gården. Vi kommer ha...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 790
Senast: fio
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 800
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar