ensilageplast mums

Shaggy

Trådstartare
Nu har odjuret skaffat sig en ny hobby :crazy:. Idag ställdes det in en ny silagebal i hagen och skars som vanligt upp ett rejält hål i toppen. Det är den första nya bal hon är med på så jag har inte vetat hur hon reagerar, nu har jag svaret. Det stora fina hålet duger inte åt madam utan hon gör egna hål alldeles intill det stora :confused:. Detta betyder att hon smaskar i sig små bitar av plasten eftersom hon utvidgar sitt hål lite för varje tugga hon tar. Det rör sig om riktigt små bitar.
Nu är frågan om det är farligt. Jag är inte rädd för att det är giftigt att äta plast för den lär gå rätt igenom magen utan reaktion frågan är om det finns risker med att det fastnar i tarmen med otrevligheter som följd.
Fan kan hon aldrig uppträda som en normal häst varför ska hon krångla så :confused:

Sv: ensilageplast mums

Skulle aldrig i livet ta med plasten in i hagen.
Då framför allt föl och unghästar stoppar i sig plast med kolik, förstoppning och buköppning som följd..:crazy:

AM

Måste hålla med föregående talare. Jag skulle aldrig ställa en bale på detta sätt i hagen. Jag har hört talas om många som fått i sig plast och fått kolik och när jag tänker på vad som skulle kunna hända med tarmarna om hästen får i sig av nätet ryser jag.
Se hellre till att skaffa en hästvänlig foderhäck så slipper du oroa dig för din häst.
Okej, man kan ha turen att det aldrig händer något men varför ta risken?

Ni resonerar precis som min känsla är. Att få bort plast och nät kan jag glömma. Förra balen fick öppnas helt eftersom den gled runt så den inte gick att ställa upp och då sa ansvarig att det var inte bra eftersom de skulle trampa ner mer av fodret då.
Tant får nog bli ledsen och stå själv resten av vintern för jag vill INTE riskera hennes hälsa på något så löjligt som plast.
Hur lång tid efter flytt från "leksaken" behöver jag vara orolig tror ni?

Fodring med hösilage direkt på backen är ju direkt olämpligt.
Inte enbart för att hästarna trampar ner 50 procent av balen utan för att "spillet" blir en ren bakteriehärd.

Man måste nästan ha en grovfoderhållare.

Nu vet jag inte hur stora bitar din häst har stoppat i sig..
Är det väldigt smått bör det passera smärtfritt.
Är det större bitar så kan det orsaka förstoppning..
Det kan ta någon dag att "bygga" en sådan..förstoppning alltså.

Misstänker du att hon ätit en massa plast så skulle jag ge henne lite olja i kraftfodret..detta för att ge henne lösare träck som har lättare att komma ut och även få med sin plastbitarna.

Om du däremot får koliksymptom så bör du nog kontakta veterinär.
AM

Hur hon gjort innan jag kom vet jag ju inte men det jag såg var små bitar. Hon tog tag precis i kanten på plasten med underkäken och i silaget med överköken så det kanske rör sig om 1-3 cm3. När hon gjort hålen har det väl rört sig om större bitar men jag gissar att hon spottat ut dem (hoppas).
Om hon går själv får hon foder i en låda så där kommer maten på bättre höjd och hon får den inte på marken heller.

Jag fattar inte hur man ens kan tänka tanken att lämna balen i hagen med både plast och nät på.
Då får mina hästar hellre trampa ner maten i backen och skita på den än jag riskerar att de får i sig av plasten eller nätet.

/M

Var det där verkligen ett svar till den här tråden? Jag frågade inte om ifall man skulle göra på detta sätt utan jag frågade ifall det kan bli problem när fakta redan existerar. Det är inte mitt beslut att ställa in balen på detta sätt och ingen häst har problem med magen. Jag kan välja på att köpa konceptet och ha min häst tilsammans med andra eller göra på annat sätt och ha henne själv. Som jag skrivit tidigare så kommer min häst få gå själv av säkerhetsskäl. Din kommentar var med andra ord extremt malplacerad.
Tack till er som svarat på min frågeställning och inte bara varit ute för att visa er duktiga.

Var det där verkligen ett svar till den här tråden? Jag frågade inte om ifall man skulle göra på detta sätt utan jag frågade ifall det kan bli problem när fakta redan existerar. Det är inte mitt beslut att ställa in balen på detta sätt och ingen häst har problem med magen. Jag kan välja på att köpa konceptet och ha min häst tilsammans med andra eller göra på annat sätt och ha henne själv. Som jag skrivit tidigare så kommer min häst få gå själv av säkerhetsskäl. Din kommentar var med andra ord extremt malplacerad.
Tack till er som svarat på min frågeställning och inte bara varit ute för att visa er duktiga.

Ja, det var ett svar i tråden. Annars hade jag inte skrivit den.
Jag vill inte visa mig duktig, vill bara värna om alla hästars välmående. En häst som äter plast kan råka riktigt illa ut. Deras magar är inte gjorda för att ta hand om plast. Har man tur så passerar det rätt igenom, har man otur fastnar det på vägen.

Det är ändå DITT beslut att välja stall och hage till din häst. Jag förstod det som att det var du som var stallägare. Men då kan du ju kanske prata med stallägaren och förklara att plast är farligt för djur?

Jag vill hjälpa, inte visa mig duktig.

/M

Har du tur så har den inte fått i sig så mycket så efter några dagar borde du kunna slappna av. Det är ju inte lätt om man är inhyrd och stallägaren kanske fodrat på detta sätt i många år. Tyvärr är det ju ganska vanligt och förmodligen beror det på ren okunskap samt att en foderhäck kostar en rejäl slant. Det är ju ändå så att det blir mycket mindre spill samt risken att hästarna ska ta skada av plast eller nät försvinner så man tjänar nog in pengarna ändå.
Jag hade nog precis som du låtit min häst gå ensam om det inte går att lösa på annat sätt.
Sedan är det ju en aspekt till när man fodrar på detta sätt. Om det finns mögelfäckar innanför plasten ser man ju inte det och hästarna kan få i sig av dåligt foder.

jag skulle rekomender att du köpte en foderhäck, eller om ni som har hästarna tillsammans kan gå ihop och köpa en ,kanske begangnad,(blocket) behöver inte vara specielt dyra (begangnade) och problemet är löst. Hygienisk lösning utan plast och lite spill. Ny vet jag är dyra finns på Nordpost och dole mm, Kanske en för får kan räcka om man ställer en SJ pall i botten. bara några ideer. /marianne

Som många skriver så finns det risker med att de äter plasten så det är inget att rekomendera att sätta in en bal med plast på. Som någon annan skriver så vore det kanske lämpligt att fixa en foderhäck!

Min pålle har med lyckas få i sig plast, det råka komma med en bit ensilage plast (ganska lång och någon cm bred), innan jag han stoppa hennen så hade hon snabbt sugit i sig den som spagetti!!!
Som tur väl så hände ingenting med damen, men det kunde ju lika gärna gått mkt illa!

Det låter ju inte som om hon käkat metervis med plast utan bara små bitar så jag tror inte att du behöver oroa dig men jag hade haft bra koll på henne ändå i någon dag till.
Min kuse käkade sig in i en bal av misstag, genom plast och allt. Han fick nog inte ens ont i magen.
Ditt beslut om att ta bort henne från hagen är jättebra dessutom fattar kanske dom andra att det är allvar.
Det går att bygga egna foderhäckar av vanliga brädor också, inte hälften så dyrt som dom färdiga i metall!

:eek: Menar du allvar? Hur tänker folk :confused:
Det har löst sig. Hon blir kvar i samma hage jag har fått löfte om att balen kommer kläs av i fortsättningen :bow:
Foderhäckar blir nog lite svårt i nuläget eftersom det inte är lastare på traktorn utan vi får dra in balarna i hagarna. Det blir då svårt att få in dom i en foderhäck men vi pratade om att bygga något primitivt för att minska ner på spillet. I detta fall är jag inte orolig. Ibland räcker det att det regnat i maten för att hon ska matvägra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka