Ensilagebal

Sv: Ensilagebal

ensilage är blötare och då vill man hjälpa mjölksyrabakterierna på traven och förhindra mögel (eftersom det äe så blött) coh då tillsätter man myrsyra. (inte alltid men som oftast).

av den anledningen ger man inte ensilage till hästar då deras mage inte klarar myrsyra.

Visst ger man ensilage till hästar, mina har ätit det i 22 år snart! Så länge det sker en process i grovfodret är det ensilage, så det behöver inte vara "blött" vilket många felaktigt tror! Ända upp till 70%-ts c:a sker det en process i fodret, vilket således blir ett ensilage. Och det är ju det som de flesta hästarna i landet käkar numer, även om många envisas att kalla torrare ensilage för hösilage.

Vi ensilerar både utan tillsatsmedel och utan, det vi då tillsätter är Kofasil Ultra. Vid ensilering av grovfoder med hög ts-halt så utesluter man ju tillsatsmedel då det inte fyller den funktionen den är ämnad för. Så att man alltid använder myrsyra är helt fel, har kommit nya saker på marknaden. Samt att generellt säga att hästarnas magar inte klarar myrsyra stämmer inte heller, är som mycket annat individuellt.

Kicki :laugh:

Ok, jag har oxå tänkt köra med hö på höst vår och ensilage på vintern. Hoppas på det bästa, att det är bra hö och ensilge jag har fått tag i och kan jag ha en ensilagebal i 5-7 dagar så är jag nöjd.

Både ensilage och "hösilage" kan göras med och utan tillsatsmedel. Myrsyra hämmar alla bakterier genom att sänka pH och hjälper alltså inte mjölksyrabakterierna. Myrsyra är heller inte skadligt för hästar.

David

Jag är inte så insatt i den process som sker i ensilagebalar. Men när jag läser ditt svar så förstår jag det som att det borde bli ngt annat av det om man tillsätter myrsyra? Blir det verkligen samma foder i dessa båda fallen? Jag kan tycka (utan att ha kollat upp det) att det borde bli en sak när mjölksyrabakterierna "arbetar" och ngt kanske helt annat av den kemiska process som myrsyran sätter igång?
Sedan kan jag tycka att myrsyra är en ganska otäck syra. men jag antar att den dels är ganska utspädd (eller att man inte tillsätter så mkt) och dels att den kanske omvandlas till ngt annat. Jag antar att den gör det. Hur går det annars till - endast en pHsänkning?

Ursäkta ett vimsigt inlägg.

Till den som inte tyckte om att vi höll oss första inlägget:
Måste man alltid göra det? Det kan väl vara bra att veta att hösilage och ensilage är samma sak.

Håller med du. Diskussioner vidareutvecklar sig väl alltid om de ska vara fruktbara. Av vad jag läst på SLU har jag faktiskt också förstått ensilage och hösilage som två lite olika processer. Jag är faktiskt inte heller säker. Ska gå in och kolla igen, för säkerhets skull.

Till den som inte tyckte om att vi höll oss första inlägget:
Måste man alltid göra det? Det kan väl vara bra att veta att hösilage och ensilage är samma sak.

För min del så gör det inget om man svävar lite utanför min fråga, men tycker att ska det diskuteras i oändlighet om vad som är vad och varför är det bättre att starta en ny tråd om ämnet. Bara min åsikt..

Svävar lite utanför då, om det är ok. (Ska inte göra det mer). Jag har googlat vidare vilket förde mig till Hippocampus. Där förstod jag det som att det är samma skit i flaskan som i locket. Hösilage kallas det ensilage som är torrare än 50%.

Det är väl ungefär det som DavidS skrev dvs att det bara beror på ts?
Men jag undrar lite ändå om detta med myrsyran.

detta med hösilage/ensilage kan ställa till med en del. Jag pratar alltid bara om ensilage då jag tycker att det är dumt att göra ngn skillnad. Tyvärr så har det hänt att den jag pratat med inte förstår vad jag menar. Tex så föredrar jag att ha ensilage med lite högre ts. Men eftersom jag kallar det för ensilage så kan det bli fel.

Lite info jag hittade om myrsyra på en sajt som kallas Promyr. Kanske kan vara intressant.

Myrsyra

Myrsyra är en produkt för dig som enbart är ute efter ett ensileringmedel med kraftigt pH-sänkande förmåga. Myrsyra har ingen effekt mot jäst eller svampar, istället nästan det motsatta då myrsyra faktiskt kan fungera som ett substrat för tillväxt av jäst och svamp. Myrsyran passar därför enbart i grödor med mycket låg ts-halt.

Perstorps produkter ProMyr XR 630 och myrsyra är tillåtna att använda för KRAV-godkänt foder. De substanser som får användas som foderkonservering finns angett i regel 5.3.27 och 5.3.28 i KRAV:s regler.

Alla ensileringsmedel som säljs och används i Sverige ska vara godkända som fodertillsatser av Jordbruksverket. De produkter som för närvarande finns på Jordbruksverkets lista och är tillåtna att använda för KRAV-godkänt foder finns även listade på KRAV:s hemsida.

Ensilering med ren myrsyra ska endast göras vid mycket låga ts-halter (under 28 % ts).

Vete fan men postar den ändå.

Är på ungefär samma nivå antagligen. Förmodligen på grund av de två glas vin jag just konsumerat. Cheers!

ja tänkte med de i år, men jag har en växande åring o ja vill ha samma värden hela tiden så ja slipper hålla på att ändra i fodret för mycket.

Ja me. Går och tar ett tredje och lovar härmed sluta att förstöra tråden. Back to basic!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 607
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka