Ensilagebal

settis

Trådstartare
Har ingen erfarenhet utav att fodra med ensilage men i år får jag inte tag i tillräckligt med vanligt hö och får därför även köpa ensilage. Jag har fått lite olika bud på hur länge man kan ha en ensilagebal öppnad och som jag har förstått det beror det mycket på vilken temperatur som råder och hur blött/torrt ensilaget man har hur länge en bal kan vara öppnad.

Jag har endast tre hästar och balarna jag köper kommer att vara på 300kg. Har hört att beroende på hur kallt/varmt det är så kan man förbruka en bal mellan 4-10 dagar. Vad jag vill veta är på ett ungefär hur många dagar ni som använder er utav ensilage förbrukar en bal på och gärna hur många hästar ni har.

Sv: Ensilagebal

Vi brukar köpa 400 kg balar för att det blir billigast. Ensilaget vi vill ha ska vara så torrt som möjligt för att minimera risken för mögelangrepp. Vi har 4 hästar och det går ca 40 kg/dag = 10 dagar på en bal. Jag brukar göra så att när jag har öppnat en bal bär vi upp klyftorna på höloftet och sprider ut det så att torkprocessen fortsätter. Det blir ganska mycket när man sprider ut 400 kg men det funkar. Sedan går jag och vänder lite i det varje dag och på två dagar är det rent torrt som hö och då är det ingen fara utan håller.
Om man är fler hästar/hästägare i stallet kan man ju köpa ihop så att en stor bal går åt fortare och på så sätt hålla nere priset.

På sommaren är det hopplöst, det blir dåligt på ett par dagar, men sen under vintern brukar de hålla iallafall en vecka beroende på hur blött det är. Jag blandade hö och hösilage i vintras till en häst, och jag fick tag på hösligae i småbal till samma kilopris som storbal, jättepraktiskt :idea:

Ok, tack för era svar, då verkar det inte helt omöjligt att ha en bal öppnade 5-10 dagar när det är minusgrader ivarje fall. Har ju fått tag i både hö och ensilage så jag kör med ensilaget under de kallare månaderna.

Jag gör av med en bal på 7 dgr på tre hästar när de har fri tillgång dagtid. Har inte haft problem med att det inte håller sig.

Är det hösilage eller ensilage?

Jag har gjort precis som Leteng skrev och spridit ut höet och då står det sig väldigt länge när man luftar det och det får torka. Men då får det inte vara för blött från början...

Kanske dumt att ställa en sådan fråga till en som inte är så van vid ensilage.

Det finns inet som heter Ensilage/Hösilage utan bara ensilage. Man brukar dock säga hösilage till det som är lite torrare.

Antaglign :p. I skolan fick vi lära oss att beroende på vilken tid på året man skördar och syrahalten i ensilaget väljer en del att kalla det för hösilage.

Då är det väl skillnad på ensilage och hösilage, därav olika namn på dessa två :angel:

Sen är det väl klart att det är ett påfund av oss hästmänniskor eftersom det är vi som använder det. Hösilage är torrare än ensilage, därför kallar vi det för hösilage...

Vad spelar det för roll så länge man fattar vad som är vad?!

Senast ändrad:

Jag tror att det är vad man kallar för hösilage jag har beställt. Som sagt, det är en ny leverantör för mig och jag har ingen erfarenhet av ensilage/hösilage, men bonden sa att det var ganska "torrt".

Jag är lite orolig vad det är jag har köpt, en del är jätte nöjda med denna bonde och andra inte. Men jag kan inget göra annat än att hoppas att det är bra foder jag har köpt, så länge det är hygieniskt och hästarna äter det är jag nöjd, sen får värdena vara vad de vill ( gärna bra då), får komplettera med kraftfoder i fall det är dåliga värden.

hösilage är grovfoder som genom fermentering, det vill säga genom en anaerob jäsningsprocess konserverats, ensilerats, med hjälp av naturligt förekommande mjölksyrabildande bakterier som ur enkla sockerarter i fodret bildar syra.

I ensilage tillförs ibland grödan tillsatsmedel som sänker pH-värdet, motverkar oönskade mikroorganismer eller gynnar mjölksyrabakterierna. Det klassiska tillsatsmedlet, som för övrigt även är godkänt för användning i ekologiskt jordbruk, är ren myrsyra.

så hösilage är konserverat vallfoder som blivit enslierat på naturlig väg genom att dess mjölksyrabakterier ensilerar höt.

ensilage är blötare och då vill man hjälpa mjölksyrabakterierna på traven och förhindra mögel (eftersom det äe så blött) coh då tillsätter man myrsyra. (inte alltid men som oftast).

av den anledningen ger man inte ensilage till hästar då deras mage inte klarar myrsyra.

Senast ändrad:

Min bal räckte allt från 5-12 dagar, beroende på väder. Åts av två fölston och ett fullblod som gick ute dygnet runt.

Har foder-ring.

Ganska mycket gick till spillo ändå för dom var lite bortskämda och ville bara ha det gottigaste i mitten..:mad:

Behövde inte kassera någon bal pga mögel eller andra hygieniska skäl.

Mvh Lena

hösilage är grovfoder som genom fermentering, det vill säga genom en anaerob jäsningsprocess konserverats, ensilerats, med hjälp av naturligt förekommande mjölksyrabildande bakterier som ur enkla sockerarter i fodret bildar syra.

I ensilage tillförs ibland grödan tillsatsmedel som sänker pH-värdet, motverkar oönskade mikroorganismer eller gynnar mjölksyrabakterierna. Det klassiska tillsatsmedlet, som för övrigt även är godkänt för användning i ekologiskt jordbruk, är ren myrsyra.

så hösilage är konserverat vallfoder som blivit enslierat på naturlig väg genom att dess mjölksyrabakterier ensilerar höt.

ensilage är blötare och då vill man hjälpa mjölksyrabakterierna på traven och förhindra mögel (eftersom det äe så blött) coh då tillsätter man myrsyra. (inte alltid men som oftast).

av den anledningen ger man inte ensilage till hästar då deras mage inte klarar myrsyra.

Både ensilage och "hösilage" kan göras med och utan tillsatsmedel. Myrsyra hämmar alla bakterier genom att sänka pH och hjälper alltså inte mjölksyrabakterierna. Myrsyra är heller inte skadligt för hästar. Som jag påpekat tidigare är uppdelningen av ensilage och hösilage fånig eftersom skillnaden endast är ts-halten och inte ens hästägare, som helst använder begreppet, verkar veta var den gränsen går. Det finns heller inte någon exakt gräns när processen förändras och man kan tala om ett helt annat foder. Så för att göra det enkelt: Hö är ett foder lagrat genom torkning och ensilage tillverkas genom att man åstadkommer en syrefri miljö och någon form av pH-sänkning.

David

Användningen av myrsyra är ju bara ett av sätten att sänka PH-värdet, det betyder inte att det är just ensilage och inte hösilage.

kl

Men allvarligt! Kan ni köra era "jag vet minsann bäst" ngn annan stans än i TS tråd :eek:

Men starta gärna en ny i ämnet, tror det kan vara bra att klargöra vad som är vad. :bow:

TS

Det är jättesvårt att svara på, men jag har gjort som "Leteng" - det har fungerat jättebra! (fast jag har inte vänt på silaget, men jag har luftspalter under)

ja har sett till att ha hö nån månad in på hösten o sedan på våren.
Men ja kunde ha en torr ensilagebal öppen i två veckor!!! Då luckrade jag upp mycket åt gången o lade vid sidan. Balen stod då ute fast i ett skjul.
Höll noga koll på den bara. Någon av dom kunde bli lite mögliga i toppen o då var de bara att ta bort de! Men de var mot slutet!

Fast egentligen ska man ju inte ge även om du "tagit bort" det mögliga.. Mögelsporerna kan bli hur långa som helst, och alltså sprida sig i balen trots att man inte ser dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
6 607
Senast: Fruentimber
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka