M

murran

Törs man ge hästarna ensilage, alltså inte hösilage?
Hur länge håller en boll, som man ställer i hagen, om det är minusgrader ute?
Har problem med dåligt hö, och funderar på att ge dem ensilage.

Sv: Ensilage

Vi har gett våra ensilage i två år.
Balen räcker i en vecka, men vi delar ut på morgonen och kvällen, så dom har inte fri tillgång. Sen är det beroende på hur varmt det är. Nu är det mellan 4+ och 10 -

Hur märker jag om balen blir dålig?
Och har dina blivit dåliga i magen, då du bytt från hö till ensilage?
Jag tänker ge vanligt hö till natten och morron, till att börja med, för att vänja på.
Hur många hästar har du och hur stora balar?

Om den blir för torr eller börjar mögla
Vad jag kan minnas, så märkes inget anorlunda på deras magar, aptit, energi eller så. Vi har en stor, "normal" till 3 hästar,
för vi har möjlighet att ge dåliga balar till kossorna som tål sånt.

Du har sprutat hästarna först mot botulism hoppas jag?

Den ena är sprutad därifrån han kommer, men inte den andra. Vad kostar denna vaccination ungefär, då den ena iallafall snart skall vaccineras mot influensa?
Och stort tack för ditt svar =)

som du vet vacc inte vi våra pållar. har haft resonomang runt det med "ett gäng" vet. därimot är det ju noga att silaget är välskördat, men det är det ju alltid oavsett

vi gav ju silage som hade en ts. på 40 hela förra vintern och det gick fint med både halvblod och shettisar trots fri tillgång och en kvot på 9.3.

du märker om balen blir dålig framförallt på lukten samt om det börjar värma i den. hur länge den håller beror på hur god hygienen är både vid skörd och där det fodras samt temperatur vid förvaring. våra balar höll hela den veckan dom räckte utan problem (låg på ca. 800 kg/bal - minst)

blandar du inte hö/silage så givetvis kan pållarna reagera med lös mage, när vi bytt parti så har vi blandat i ca. en vecka.

nu har ju ni bra kallt just, så det som kan bli lite jobbigt med att vattnet i balen fryser.

du kan väl slå en pling ? ;)

vi hade det uppdelat på 3 gr. och för varje spruta blev de ca 450 (inräknat moms, körersättning och sånt) men det varierar såklart från varje vet.

Hillevie! Slår dej en pling ikväll när jag kommer hem, då jag ska iväg på dressyrträning nu. (Så kan du upplysa mej mer om ensilaget:laugh:). Kram

Och även tack till Wippos för svaret angående botulismvaccinationen:laugh:.

Här står vi och provar ensilagebalen! Den smakar gott:) tycker Paola, som har smakat sånt här förr.

Bild073.jpg

Ett lite strå kanske jag törs mej på att smaka! Har aldrig ätit sånt här förut!

Bild065.jpg

Färgjämförelse mellan silage och hö, inte så stor skillnad, bara ts halten som skiljer, men mycket bättre för den lille som kan bli hostig av dåligt hö.

Bild023-1.jpg

Och så får vi se resultatet imorgon, om de blitt lösa i magen eller ej!

Men hallå, ALLT är ensilage. Det heter ensilage OAVSETT ts halt. Hösilage är ett påhittat namn så hästfolk ska kunna veta om det är torrare eller blötare, men det rätta namnet är ensilage. Hösilage är ingen egen sort av nåt annat slags grovfoder.

h*n vet ;) men har man aldrig använt sig av silage tidigare så är det inte så lätt att veta eftersom "alla" pratar om ensilage och hösilage "hit och dit" ;)

spelar väl inte så stor rioll vad man väljer att kalla det så länge alla vet vad som menas :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar