Limelight

Trådstartare
Jag funderar på att ge mina 2 hästar ( ardenner och varmblod ) fri tillgång på ensilage ( får inte tag i hösilage). Men min undring är; Hur noga är det att man vänjer dem vid ensilaget innan man släpper på dem på fri tillgång?. Konstig fråga kanske..
Fundering: De måste ju äta så fort som möjligt innan balen blir förstörd, men det går ju inte i början eftersom de ska "vänjas" in sakta. Blir det att man måste kasta hur mkt som helst av första balen alltså eller tänker jag helt fel?.
Jag har aldrig fodrat med fri tillgång på ensilage tidigare.

Sv: Ensilage

Fördelar:
Man behöver inte utfodra regelbundet
Om hästarna är svåra att få i hull kan de lätt äta så mycket i grovfoder, det är bara bra
Hästarnas tuggbehov tillfredsställs garanterat

Nackdelar:
Hästarna blir ofta överviktiga, när de inte är vana att ha fri tillgång
Det fryser på vintern, mycket vatten
Plast och grejer kan skada hästarna
Man har inte lika bra koll på om balen verkligen är bra
Mycket spillfoder, det trampas runt och så
Man har ingen aning om hur mycket de egentligen får i sig
Botulismrisk

Ja de bör vänjas in sakta. Annars kan det orsaka fång, kolik etc.

det är lika noga som med hö ;) utan någon form av häck är det svårt att hålla hygienen eftersom dom gärna river ut det. ta bort all plast och nät så inte hästarna får i sig det. ge gärna halm upptill om silaget är väldigt blött.

vi har våra 5 på fri tillgång, jättesmidigt :) 2 av dom äter alltid hysteriskt dom första veckorna, sedan lugnar det ner sig och alla håller fint hull (varken magra eller tjocka)

En stor fördel med fri tillgång är väl också att man vet att de är mätta =). Tycker min ardenner bara äter o äter utan stopp, men han växer så beror nog på det. Så mycket är för hans skull jag vill ge fri tillgång och sedan kan jag inte sticka under stolen med att säga att det vore hur skönt som helst att bara fodra för hand inne i stallet om nätterna ;).

Hur länge klarar sig en bal utan att bli förstörd?. Funderar på om de 2 hinner äta upp en hel eller om jag blir tvingad och kasta massor för då känns det meningslöst..

en granne har en ardenner märr och en åring, dom har haft fri tillgång i hagen hela tiden (6-700 kg bal) den varade 5-7 dagar (förra vintern) och dom höll sig fint i hull. hur länge balen håller beror mkt. på hur det skördats, kvalite, ts samt väderförhållande.

vi gör åt en bal till våra nu på ca. 5 dagar, det har fungerat fint och varit lika fräsht sista som första dagen.

Det fryser på vintern, mycket vatten

Men de är ju bara om man har låg ts-halt. Allt plastat grovfoder är ensilage så länge det sker en process i fodret. Att vissa väljer att kalla ett torrare ensilage för hösilage är en annan femma. Upp till nästintill 70 % ts-halt sker en process och det är då således ett ensilage.

Kicki :laugh:

Jag funderar på att ge mina 2 hästar ( ardenner och varmblod ) fri tillgång på ensilage ( får inte tag i hösilage). Men min undring är; Hur noga är det att man vänjer dem vid ensilaget innan man släpper på dem på fri tillgång?. Konstig fråga kanske..
Fundering: De måste ju äta så fort som möjligt innan balen blir förstörd, men det går ju inte i början eftersom de ska "vänjas" in sakta. Blir det att man måste kasta hur mkt som helst av första balen alltså eller tänker jag helt fel?.
Jag har aldrig fodrat med fri tillgång på ensilage tidigare.

Du vänjer in som vid vilket foderbyte som helst. Sedan så bör du ju ta reda på vilken ts-halt fodret har så att du har ett hum om hur mycket som käkas.

Men de är ju bara om man har låg ts-halt. Allt plastat grovfoder är ensilage så länge det sker en process i fodret. Att vissa väljer att kalla ett torrare ensilage för hösilage är en annan femma. Upp till nästintill 70 % ts-halt sker en process och det är då således ett ensilage.

Jo, det är sant. Men all ensilage har mindre än 84% ts är min erfarenhet iallafall. Och det lilla vattnet fryser ju också =)

Jo, det är sant. Men all ensilage har mindre än 84% ts är min erfarenhet iallafall. Och det lilla vattnet fryser ju också =)

Jag har fodrat med ensilage i flera år. Det har oftast varit av den torrare varianten som en del kallar hösilage. Jag har aldrig reflekterat över att det fryser. Vi har faktiskt haft flera minusgrader ibland långa perioder av vintrarna även i skåne. Menar du att det skulle frysa så det blev en nackdel på ngt sätt?

Vad har snön med det att göra. Häftigt med mkt snö men har svårt att tro att det påverkar det hela. Sedan om jag nu ska vara lite besvärlig så tror jag inte att det är ngn större skillnad på vatten om man jämför ca -5 grader med -30. Däremot är det naturligtvis skillnad mellan ex +4 grader och -5. Men i ett torrare ensilage tror jag fortfarande inte att det märks så stor skillnad. Det är ju trots allt så lite vatten det är frågan om.

Alltså egentligen gör det väl inte så mycket, vilda hästar äter ju frostigt gräs hela vintrarna. Min foderlärare har iallafall avrådit ifrån att bara ha dem stående på fruset hö, nu när du säger det sa hon inte riktigt varför hon tyckte det, ska höra med henne.

Det jag menade var att ni kanske hade -5 kortare perioder. Vi har minusgrader från ca oktobet till nästan Maj.

Nej, torrare ensliage är ju en annan femma. Men om vi pratar om de riktigt blöta, nästan ko fodret.

OK jag förstår vad du menar.
Hur kan man undvika att ge dem kallt hö om det är så kallt ute?
Jag bara undrar, har aldrig bott längre norrut än Stockholm. Där var det kallt men inte så kallt. Man kan väl inte förvara foder i varma utrymmen?

Nej det är svårt att ha varma utrymmen, om än väldigt dyrt. Men man kan hitta utrymmen där man kan försöka hålla några plusgrader, som ligger nära eller i stall. Oftast försöker man ha hö som inte fryser, är svårt att handskas med det också. Måste man ha det i en "kallboda" är det sällan någon som har ensilage, blir ju som en enda stor isklump tillslut, särskilt i början eller slutet av vintern då det tinar och fryser, tinar och fryser..

Du måste ner rejält i ts-halt innan det fryser, balarna vi har till hästarna ligger på 55-65 % ts och de fryser inte, och jag bor i norrland. Det vi ensilerar i strumpa till korna ligger lägre än så och fryser inte heller mer än möjligen lite frostigt. Balar blir ju bökigare iom. att man ska med handakraft få lös foder, men i en bal runt 65% ska inte kylan märkas av alls. Det lilla vatten som finns gör inte av sig nämnvärt.

Men om vi pratar om de riktigt blöta, nästan ko fodret.

Fast det är inte en given praxis att ge kor väldigt blött ensilage, vi gör det inte och fler med oss. Att fodra med vatten är ju inget man står efter varken till kor eller hästar. Men att ha ett för torrt foder är det ju ingen vits med heller. Våra kor får en ts-halt på c:a 40-50 % ts, ibland blir det ju lägre iom. att vädret styr när man skördar, bättre lägre ts-halt och bra näringsvärden än inget alls p.g.a. det regnar bort t.ex.

Har jag inte påstått, men det är vanligare att ge kor hö med lägre ts. Ibland får man liknande till stall också, då man inte alltid vet vad det är i balen. Ett år hade vi otur att på ridskolan ha ca 6 balar med hö som nästan var som alger :crazy: Då får man utfodra ganska många kilon när mycket består av vatten.

Det är ju i princip ingen som ger korna så höga ts-halter att det går över 55-60 %. Är ju inte heller riktigt någon vits med, samt att de äter mindre grovfoder då det är så pass torrt. Har man så blöta balar att de fryser i den omfattning att det är som isklumpar så är man ju vid c:a 25 % ts, och då bör man byta leverantör, frågan är ju om de använder fodret själva och vilken foderhantering de har på gården. Vet själv ingen som har ett så blött grovfoder här uppe.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Foder & Strö ...och när stallar ni in? Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder? Och (viktigast kanske); var bor ni? Vi bor i Skåne och...
Svar
17
· Visningar
2 585
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka