Novelette

Trådstartare
Tycker det låter läskigt med botulism o så tycker jag att det verkar finnas såna risker med ensilage.

Jag har en åring som inte är vaccinerad mot botulism för ingen annan på gården är det trots att de äter ensilage...(jag har alltså kvar min häst på samma gård där hon föddes)...men jag känner att jag inte vill vaccinera allt för mycket för det är ju inte bra heller.

Så till min fråga...kan hon klara sig utan ensilage?...funderar nämligen på att stryka det ur hennes meny så hon bara får hö..o så står hon på halm.(ja hon får ju kraftfoder också naturligtvis men nu tänkte jag bara på grov)
 
Det finns ju många hästar som klarar sig på bara hö+kraft eller hö+silage+kraft eller silage+kraft. Så det finns inget som stoppar dig ifrån att ge ungisen hö+kraft.

Bara man räknar efter när man kommit på vad man vill fodra med så att man får en bra balans så ska det inte vara ngra problem.

De so minte vaccinerat, har de ngn förklaring? Jag tycker det är en djungel som öppnat sig iom silagets inträde...
 
Men risken for botulism er vel jätte, jätte, jätte litten? Vet 2 hester som dog her for noen år siden av botulism og da stog det jo OVERALT så det kan jo ikke skje ofte?? Forer selv bare med hø og kraft, og mine går hur bra som helst på det. Kan veldig lite om det her, men om ensilagen er analyserad, hva er da sjansen att få botlulism? Bra tråd, vil lære mer om ensilage- det er jo bra på vintern når hestene står mer inne...
 
Jo, har också hört att det är liten risk men när de väl får den så är den väl obotlig...eller iaf mycket svår att bli av med har jag för mig...

Ankiesen: De har tagit hö, havre, halm och silage själva i 20år på sina ägor så enligt dem finns ingen risk. Och inget har hänt ännu men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra.

Jag ska nog läsa på lite mer om det. Tycker över huvud taget att jag är väldigt dåligt påläst om fodertyper men hö o halm o havre har man ju så mycket mer erfarenhet utav...nä, det blir o råplugga innan hästarna tas in...speciellt som jag har en unghäst...fast jag HAR ju läst men jag tyckte det var svårt att förstå...kanske förstår mera när jag läser igen..ibland fastnar det bättre 2:a eller 3:e eller 4:e...gången... :D
Jag har Christina Plancks bok...har ni nån bra att rekommendera? Den är ju lite äldre så man kanske skulle ta en som är lite modernare..
 
Själv föredrar jag att fodra med ensilage, delvis därför att jag gör bedömningen att det är större risk att hästen drabbas av luftvägsproblem av mindre bra hö än vad risken för botulism är.
Är man pessimist kan man ju se det som ett val mellan långsam plågsam död (luftvägsproblem) eller våldsam snabb död (botulism)...
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 642
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 906
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp