Ensilage istf hö

Cilva

Trådstartare
Nu när det bara regnar och regnar så verkar det som att vi blir illa tvungna att göra ensilage istf hö. Jag har aldrig förr fodrat med ensilage.

Så nu har jag lite frågor att ställa. Läste i en tråd här att balarna måste få ligga ett tag innan man öppnar och använder dem. Vad beror detta på?

Har för mig att man tillsätter myrsyra el nåt annat i balarna, stämmer det? Och varför isf?

Det blir stora rundbalar vi gör om vi gör ensilage. Hur lång hållbarhetstid har dessa efter öppnande? Jag har hört att de håller "hur länge som helst" i minusgrader, kan det stämma?

Det känns inte riktigt bra att behöva göra rundbalar då jag bara har två hästar, det kommer ta tid innan en bal är slut. Har iaf funderingar på att ha en bal ute och försöka köpa in hö att ge till kvällen då de kommer in. För hacka loss ensilage ur en bal i -25 låter inte tilltalande.

Hur gör man för att få hösilage ist, låter det ligga kvar på ängen och torka och vända några gånger? Det förutsätter ju bra väder isf. Håller det längre om det är torrare?

Hur gör jag en bra analys? Får man reda på ts i analysen?

Var kan jag läsa om mögel och andra sladliga angrepp på balar?

Blev många frågor det här så jag hoppas att nån vill ta sig tid att svara.
 
Hösilage håller sig endast 3 dagar och kan lätt bli mögligt.
Riktigt ensilage, har jag läst, har nån slags mjölksyrebakterie som skyddar det från mögel osv och håller sig längre. Men skydda alltid en öppnad bal från smuts och sånt genom att lägga plast över den.
 
Till hästar har man torrt ensilage (s k hösilage) då tillsätter man inget "konserveringsmedel" (jag känner inte till något medel som fungerar på ts över 60 %).

Riktlinjen (om man skulle våga sig på någon sådan) är att öppnade balar håller c a tre dagar. Torrare material är känsligare och börjar oftast mögla ett par dagar efter öppnandet (även om många, många inte vill/kan se och känna lukt av detta).

Jag föreslår att du försöker få tag på Cecilia Müller på SLU, hon har skrivit väldigt mycket bra material om paketensilage till hästar.
 
"Hösilage " är inget vetenskapligt vedertaget uttryck, utan en populär benämning på ett torrare ensilage.

Både ensilage och hösilage (som ÄR ensilage) konserveras genom att man nyttjar de bakterier som normalt finns i naturen. Genom att lagra fodret lufttätt får man en tillväxt av mjölksyrabakterier, vilka orsakar en pH-sänkning i balen/silon. Det låga pH-värdet hämmar andra mikroorganismers tillväxt. Mjölksyrabakterierna är alltså helt ofarliga och även den syra de producerar.

Ibland vill man hjälpa de gynnsamma bakterierna på traven. När man tillsätter olika medel i ensilaget gör man det för att ge dessa bra bakterier mer livsutrymme. Tillsatsen i sig är alltså inget konstigt - man vill eftersträva samma resultat som naturen själv åstadkommer.

Anledningen till att balarna måste ligga är att mjölksyrabekterierna skall hinna växa till så pass mycket att en tillräcklig pH-sänkning sker.

Bärgar man ett för torrt ensilage finns det risk för att det inte sker någon tillräcklig tillväxt av mjölksyrabakterierna (vatten krävs för mikrobtillväxt, annars blir det konserverat genom torkning istället) och istället för att få en bra ensilering får man då ett lufttätt lagrat grovfoder, vilket blir känsligt för t.ex. mögelangrepp. pH-sänkningen i balen skall stå i relation till ts-halten. Ett torrare ensilage kan ha högre pH.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 320
Senast: cassiopeja
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 510
Senast: honung
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 023
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp