Ensidiga ryttare gör hästen sne?

attempt

Trådstartare
Jag läste i ett gammalt nummer av Hästfocus att ryttare som är ensidiga, alltså gör allt från en sida, gör dina hästar snea i muskelaturen.

Mockar ni från båda sidor?
Sopar ni från båda sidor?
Tränsar/sadlar ni från båda sidor?
Sitter ni upp/och av från båda sidor?
Leder ni hästen från båda sidor?
Tar ni på er byxorna på höger eller vänster ben först?
osv.

Det är sånna här frågor som får mig att fundera på hur mycket jag skulle kunna ändra mig själv, och bli mer liksidig. Jag är helt klart starkare i höger sida, eftersom jag är högerhänt och det har jag även märkt av på min häst.

Har ni märkt något på era hästar?
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Min kiropraktor har bett mig öva upp min liksidighet (mockningen främst!) eftersom det märks att jag är klart svagare i ena sidan ... :(
Har haft stora problem med höftböjarmuskeln på höger sida, och ja det märks också på min häst.

Jag sitter upp, tränsar och sadlar från båda sidor. Givetvis leder jag och hanterar från båda håll också, det är liksom vanligt inom islandshästridningen (och många av dessa moment krävs också på professionell nivå om du gör unghästprovet etc, så det gör att tränare och andra är medvetna om det).
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Hästar är som människor i det avseendet att de i princip alltid har lite olika sidor. Min häst har t.ex. bättre och bärigare galopp i höger varv (men väljer gärna vänster galopp av sig själv!), bättre tölt i vänster varv och bättre trav i höger varv. Sedan tror jag inte detta märks jättemycket för någon som står och tittar på, men jag får ju jobba lite mer med honom i det "svåra" varvet. Och det är givetvis viktigt att tänka på att försöka sitta rakt över hästen och påverka den så "liksidigt" som möjligt.

Själv är jag högerhänt, men inte extremt "ensidig". Min mamma var vänsterhänt, och jag tror att det fått mig mer "liksidig", både för att jag härmade henne som liten, och kanske av arv (även min farfar var vänsterhänt). Exempelvis skalar jag potatis med vänster hand, och stryker med båda händerna (byter till den som för tillfället passar bäst). Och kan skriva rätt snygg spegelskrift med vänster hand....

När jag håller på med hästen försöker jag medvetet göra lika mycket från båda sidorna (och har alltid gjort, det är jag som ridit in honom). Så ja, jag sadlar, tränsar, sitter upp, sitter av och leder min häst från båda sidor.

Jag tror att man med både hästar och människor kan "öva upp" den svagare sidan ganska mycket om man jobbar på det. HELT liksidig, så att det inte finns minsta skillnad, tror jag dock att det är i det närmaste omöjligt att bli.
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Jag gör så mycket som möjligt med båda händerna/sidorna eftersom jag pga fibromyalgi vissa dagar inte har kraft alls i ena handen, höften, benet eller nåt annat. Värken flyttar sig ju ständigt till olika kroppsdelar så man lär sig kompensera. Och eftersom jag har islandshäst och har varit på Island och jobbat är det numera lika vanligt och lätt att sadla, sitta upp etc från höger sida. Inget ont som inte har nåt gott med sig:D
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Jag mockar och sopar från båda sidorna. Tränsar gör jag alltid från vänster men jag sadlar från båda hållen beroende på vilket som är smidigast efter hur hästen står. På ridskolan får vi bara sitta upp och av från vänster men när jag rider andra hästar brukar jag ibland öva från andra hållet, sitta av till höger är svårt ;)
Jag leder hästen från båda sidorna men mest från vänster för att det är smidigast när man ska öppna dörrar och grindar.
Och byxorna åker på med olika ben först varje gång :P
Så jag antar att jag är rätt liksidig :D
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Jag är väldigt ensidig!
Har inte märkt något på hästen! Och jag då haft honom i 12 år...

Visst är han kanske lite starkare i ena sidan, men han har inga problem med det, jag tror han skulle vara det även om jag varit mer "allsidig". Både människor och djur har ju alltid en starkare sida.
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Jag är också extremt ensidig, gör allt från höger! Och själv tycker jag det märks på hästen, han är absolut starkare i höger. Tycker det är extremt jobbigt och blir alltid irriterad på mig själv när jag rider honom i vänster varv. Har haft ute en dressyrtränare nu för att få hjälp med det men blev inget bättre alls, så ska försöka hitta någon bättre. Någon som har tips på en BRA dressyrtränare i Skåne, lundatrakten tar jag gärna imot det :D
 
Sv: Ensidiga ryttare gör hästen sne?

Jag är också väldigt ensidig. Gör det mesta från ett håll.
Och jag tar alltid på mig byxorna med samma ben först! :)

Jag har märkt på min häst att han är starkare i ena sidan, men tror inte att det beror på mig.
Jag varvar min ridning med dubbellektioner i centrerad ridning varannan vecka just för att kunna hålla koll på min sits, min balans etc.
Och min ridlärare säger iaf att jag inte är sned.

Men det kanske kommer.. kanske ska börja tänka mig för mer.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: Lilla_momma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp