Ensamma föl?

L

Lisso

Har precis köpt ett föl som jag ska få hem i slutet av augusti. Tanken är att jag ska ha honom hemma och försöka få en fölkompis till honom. Jag anser att de bör ha en jämnårig kompis att leka med. Men om jag nu inte hittar någon, vad gör jag då? Är det nån som har erfarenhet av fölungar som har vuxit upp utan kompis?

Helt ensam blir han väl inte? Det kommer väl finnas andra (vuxna) hästar med? Sen så handlar det ju bara om några månader innan det är dags för bete och då fixar du naturligtvis in honom på hingstbete med andra åringar (hela sommaren 05)!

Det blir nog bra ska du se.

Finns ju mängder av billiga shettisföl nu om inte annat. Hoppas han inte ska gå helt själv annars utan har sällskap av vuxna hästar.

Var bor du? Har också ett hingstföl som jag troligen kommer att behöva få iväg, antingen om han blir såld eller på lösdrifft till någon med andra unghingstar födda 2004.

En fråga bara, när är ditt föl fött? Eftersom att du får hem honom redan i slutet på Augusti?

Han är född alldeles i början på mars. Så han är 6 mån på när som två,tre dagar när jag hämtar honom.
Naturligtvis kommer han inte bli alldeles ensam, men det bästa vore ju om han hade någon jämnårig. Tror inte de andra hästarna är så leksugna. Nu ska en av inackorderingarna leta efter ett föl så det verkar som om det löser sig. :)

Vi har haft "ensamma" föl och det fungerar utmärkt! Övriga i flocken är av varierad ålder (från 3 år och upp) och de har fått ta del av fölets lekar, antingen del vill eller inte!

Så gör inte så stor affär av det utan låt flocken dela upp "lekansvaret"!

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 780
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar