ensamhetsträning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Wassertropfen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 173
W

Wassertropfen

hej jag har en tik på 1år som jag har tränat ensamhetsträning sen hon var 5månader (det var då jag köpte henne) ps. jag började inte direkt eftersom hon ska känna sig trygg i sitt "nya" hem.

Det gick bra att lämna henne i fem minuter och vi började sakta öka lite, men så till problemet. vi kan inte alls lämna henne längre än 10-30min för hon får fullständigt panik när jag (matte) lämnar henne, hon tar sönder jätte mycke saker och hon kommer upp överallt eftersom hon inte är så stor.

Hon vill gå efter mig överallt men jag brukar träna att jag kan gå på toa, duscha och tvätta utan henne osv.

Jag vet inte om det har något med att göra från hennes förra hem då hon inte alls blev omhändertagen och dom var inte snälla mot henne.

Jag vet inte alls hur jag ska göra i och med att mitt plugg har börjat igen och jag har bara sista året kvar, söker dagmatte nu som kan ta hand om henne och sen får jag väl tänka så att det inte är alla som riktigt klarar av att bli ensamma och det tar så lång tid för just henne :/

Sv: ensamhetsträning

Har hon någon bädd på någon plats där hon trivs?
Köp kompostgaller och ställ för dörren när du är i ett rum, så att hon kan se dig, men inte vara "på" dig. Det borde kunna hjälpa en del.

ja hon har en bädd inne i sin stora bilbur som hon gillar att vara i och där är en massa leksaker osv.
Jag har provat det med kompostgaller och jag har provat att hon får vara på ovanvåningen när jag är där nere och det går bra men inte om jag går utanför huset :S det är då hon börjar skälla och yla som en galning men jag väntar tålmodig tills hon är tyst.

Vet inte riktigt vad jag ska göra mer för grannarna tycker säkert att detta är lite jobbigt :(

Prova med att stänga in henne på mindre ytor, alltså att hon kanske bara får vara i hallen. Lägg hennes bädd och ställ en vattenskål där. Köp kompostgaller och små krokar att sätta fast dem i i väggen och låt henne vara i rummet brevid om du t.ex. ser på TV. Sen innan du lämnar henne så gå en längre runda med henne så att hon blir trött. Sen så kan man alltid sätta på radion och kasta in lite godisbitar som hon inte får lov att ta förens du säger varsegod - och du säger varsegod preciiis innan du stänger dörren.

När min hund var liten så var man tvungen att kasta in så många godisar som det tog för oss att gå ner och ut ur trappen. Om han hann äta upp godisarna innan vi hunnit ut (och han alltså hörde oss) fick han panik och kasta sig på dörren och liknande. Men om han inte hörde oss så var det lugnt!

Börja med små stunder och öka efter hand. Det är viktigt att dem vet att man alltid kommer tillbaka. När vi började ensamträna vår hund skällde han som tusan, så vi gick ner på innergården och satt där tills han blev tyst. Då vänta vi kanske 5 min till och SEN gick vi upp. På det sättet lärde han sig att det inte lönar sig att skälla och YLA som en tok! ;)

Hoppas det jag skrev kan hjälpa dig lite iaf och lycka till - och var envis! :p

okej tack jag ska prova detta imorgon :) hoppas att de funkar bättre (brukar spela in henne och se om det går uppåt eller neråt)

haha okej, vi bor i ett radhus så jag brukar gå rund om huset :p vilket tar max 5min xD de brukar hon klara men fy vad hon kan yla ibland alltså :S provade med godiset idag och neah hon fick panik och var alldeles uppstressad när jag kom hem.
jag struntar egentligen i om lägenheten är en enda röra men skällandet fick min kille en massa klagomål på så jag fick flytta hem igen :( och han letar efter ny lägenhet. många säger att vi ska prova antiskall med vibration men jag gillar inte riktigt det :/
det som är så svårt att träna egentligen är att hon skäller så fort vi är borta men hör hon oss utanför så kniper hon till (räcker med att man pratar med sin kompis bredvid eller att man bara går stannar vi så skäller hon. :S

Det är inte konstigt alls om hon får panik om ni går ut ur huset utan henne om hon inte ens kan slappna av när ni är inne i huset.

ööh?! vad pratar du om? om du ska klaga kan du skriva mer så att man förstår.
hon slappnar alltid av när vi är i huset men hon ogillar när vi går.

Du skriver själv att hunden går efter dig överallt inomhus. Det brukar de inte göra om de kan slappna av ordentligt.

ja de gör hon men inte hela tiden, när jag sitter vit tv:n kan hon gå upp på ovanvåningen och lägga sig. just nu är hon i mitt rum och sover på sin bädd med sitt gosedjur och jag är nere vid datorn.

Om du vill ha en trygg och säker hund, låt bli antiskället. Hur tror du hunden kommer att reagera när antiskället sätter in och hunden redan känner ångest och rädsla?

jag låter bli anti... men nu till min fråga HUR ska jag träna henne? -.-'

neah vi bara tar på oss ytterkläderna och tittar inte på henne och så säger vi inget när vi går ut.

jag vet inte om det kan ha något med hennes tråkiga bakgrund att göra.

Men idag fick hon vara ute i trädgården ensam medans jag skulle hjälpa min syster och hon var ute ett bra tag, hon skällde några gånger men blev snabbt tyst. så jag är väldigt stolt över henne just nu :)

det har faktiskt bara gått bättre och bättre nu :D

när jag lämnade henne i mitt rum med dörren öppen och inget annat ivägen utan hon kunde springa ner om hon ville.
hon var vaktiskt till min stora förvåning kvar på samma ställe och hon låg och tittade på mig när jag kom upp igen :)
ska prova att kolla på tv där nere nu medans hon får vara på sin bädd med ett ben och sina leksaker :P

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
752
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 296
Senast: __sofia__
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 399
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10