Ensam vårdnad?

Sv: Ensam vårdnad?

Tingsrätten avvisar ingen ansökan om enskild vårdnad, man lämnar in stämningsansökan och betalar avgiften så rullar allt igång.
Jag undrar lite hur tingsrätten har avvisat en ansökan. Eller menar du att hon helt enkelt inte fått bifall för enskild vårdnad?

För att ett barn ska kunna få vård måste båda vårdnadshavarna ge sitt tillstånd. Det finns en ny paragraf i föräldrabalken 6:13 a där socialtjänsten i vissa fall ska kunna göra bedömning att man ska kunna gå förbi en vårdnadshavare för att ett barn ska få välbehövlig vård. Socialnämnden beslutar att lämna till domstol som är de som fattar det verkliga beslutet.

Ok, har du roddat lite i det här. Min väninna har ansökt om interimistisk ensam vårdnad med anledning av avbruten BUP-kontakt samt att barnen säger att de misshandlas hos sin pappa, men hon har fått avslag.
Socialtjänsten sitter med armarna i kors och inväntar dom från tingsrätten i vårdnadsmålet, trots att BUP anser att det är till barnets nackdel att en kontakt där avbrutits.
Den nya lagen vill socialtjänsten inte tillämpa eftersom det inte finns tillräckligt med ledande fall tidigare...vilket så aldrig kommer att bli om de väljer att aldrig agera utifrån den nya lagen. Moment 22?

Min väninnan kommer från ett väldigt destruktivt äktenskap med mycket våld inblandat. Trots detta får varken hon eller barnen någon hjälp vad jag har förstått.
Vad händer om pappan får ensam vårdnad?

Så fadern misshandlAR barnen nu idag? Eller är det ett tidigare påstående om att han har gjort det?

Varför skulle fadern få ensam vårdnad?

Så fadern misshandlAR barnen nu idag? Eller är det ett tidigare påstående om att han har gjort det?

Varför skulle fadern få ensam vårdnad?

Jag har ingen aning varför fadern skulle få ensam vårdnad men om man tar del av de domar som utdöms idag så ser man ett tydligt mönster att den part som inte är positiv till andra partens umgänge med barnen ofta förlorar vårdnaden.
Min väninna ringde mig idag gråtandes då socialtjänsten avslagit barnens rätt till stöd. Enligt henne så fortgår misshandel och jag har inget skäl att tro att detta skulle upphöra över en natt direkt då detta varit ett faktum under många år.

För mig känns detta inte ok att samhället väljer att vända de svagaste ryggen, dvs barnen som uttalat våld som de själva bevittnat mellan föräldrarna samt våld som de själva blivit utsatta för. De har ju även förlorat en syster och som jag själv sett så mår de dåligt.
Förstår inte hur detta kan hända i Sverige idag?

Har barnen polisanmält sin pappa? Har mamman polisanmält? För de hade ryckt honom på två röda.

Sen får inte någon förälder bryta en BUPkontakt. Det är upp till barnet och den behandlande läkaren. Där kan LVU gå in nämligen. Dock kan pappan möjligtvis ha hotat barnet till att sluta gå. BUP delger inte föräldrar att barn går där om de inte vill på grund av sekretessen och den känsliga naturen som råder i många fall så barnen kan gå dit utan att berätta det för sin pappa.

Socialtjänsten kan göra saker, men utan en polisanmälan som bekräftar misshandel blir det svårt att ta barnen ifrån sin pappa då man tekniskt sett inte har bevis. De behöver en fällande dom. Säg till din väninna att dokumentera alla skador och gå till polisen.

Får verkligen den enda föräldern avbryta en pågående BUP-kontakt? Vad säger BUP??

De får inte medicinera barnen utan bägge vårdnadshavarnas samtycke, men att gå på samtal med kurator eller liknande ska inte vara några problem.
Borde inte skilja sig mellan BUP i olika städer heller, men OM det nu skulle vara så borde ju skolan ha en kurator man kan vända sig till.

/Keb

Så du menar att om BUP nekar till att träffa barnet så slutar föräldrarna automatiskt strida? :cautious:

En vuxen kan få samtalshjälp oavsett stridigheter mellan de vuxna i familjen, jag anser att barn ska ha samma rättigheter till hjälp.

Det är olagligt för personal på BUP att ens träffa barnet utan båda vårdnadshavarnas tillstånd.
Socialtjänsten kan dock gå in och besluta att barnet kan få vård, men det är i extrema fall och egentligen till för situationer när typ föräldrar vägrar döende barn blodtransfusion eller liknande.

Har barnen polisanmält sin pappa? Har mamman polisanmält? För de hade ryckt honom på två röda.

Sen får inte någon förälder bryta en BUPkontakt. Det är upp till barnet och den behandlande läkaren. Där kan LVU gå in nämligen. Dock kan pappan möjligtvis ha hotat barnet till att sluta gå. BUP delger inte föräldrar att barn går där om de inte vill på grund av sekretessen och den känsliga naturen som råder i många fall så barnen kan gå dit utan att berätta det för sin pappa.

Socialtjänsten kan göra saker, men utan en polisanmälan som bekräftar misshandel blir det svårt att ta barnen ifrån sin pappa då man tekniskt sett inte har bevis. De behöver en fällande dom. Säg till din väninna att dokumentera alla skador och gå till polisen.

BUP får inte ens inleda en kontakt om inte båda vårdnadshavarna ger sitt tillstånd. Sålänge det inte fattas beslut om LVU men tills dess kan inte BUP göra något (mer än att göra en orosanmälan såklart).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka