Ensam vårdnad?

Dynah

Trådstartare
Min barndomsväns barn är i trubbel. Hennes exman har under flera års tid misshandlat henne och även barnen men hon har nu lyckats ta sig ur detta destruktiva förhållande. Hennes äldsta barn tog dock livet av sig av sviterna från den destruktiva barndom hon fick uppleva. Socialtjänsten har varit medveten om våldet men inte ingripit, dels för att min väninna valt att skydda sin exman när de fortfarande bodde ihop, men nu efter skilsmässan så vet jag inte varför.

Barnen får dock ingen hjälp! De har berättat för flera människor om det våld som drabbat dem och ena barnet hade en pågående BUP kontakt utifrån att hon mådde så dåligt att hon inte ville leva längre, men pappan avbröt denna då uppgifter om hans våld framkom. Är detta lagligt?

Utifrån detta har min väninna begärt ensam vårdnad vid flera tillfällen hos tingsrätten för att barnen ska få adekvat hjälp att bearbeta sin sorg men även för att få stöttning i det våld de bevittnat och själva blir utsatta för, men tingsrätten avvisar varje gång.

Enligt min väninna så mår barnen mycket dåligt, jag har sett det själv när de hälsat på men de klarar sig ok i skolan men inte mer än så. Socialtjänsten vägrar stötta henne eller barnen. Vad kan man göra?

Sv: Ensam vårdnad?

Det känns som att det saknas en del uppgifter för att det där ska vara sant. Är du helt säker på att du har hela bilden klar för dig? För vårt samhälle brukar normalt inte fungera sådär.

Det känns som att det saknas en del uppgifter för att det där ska vara sant. Är du helt säker på att du har hela bilden klar för dig? För vårt samhälle brukar normalt inte fungera sådär.

Jo, tror nog jag har hela bakgrunden och det är därför jag frågar. Trodde inte det fungerar så men i detta fallet så har det "landat" så. Känns för mig mycket märkligt och undrar hur min vän ska gå vidare? Barnen behöver hjälp.

De får inte medicinera barnen utan bägge vårdnadshavarnas samtycke, men att gå på samtal med kurator eller liknande ska inte vara några problem.
Borde inte skilja sig mellan BUP i olika städer heller, men OM det nu skulle vara så borde ju skolan ha en kurator man kan vända sig till.

/Keb

De får inte medicinera barnen utan bägge vårdnadshavarnas samtycke, men att gå på samtal med kurator eller liknande ska inte vara några problem.
Borde inte skilja sig mellan BUP i olika städer heller, men OM det nu skulle vara så borde ju skolan ha en kurator man kan vända sig till.

/Keb

Jag tror barnen är för små för att själva ta kontakt med skolkurator i detta syfte. Verkar så ologiskt att en vårdnadshavare kan motsätta sig livsviktig hjälp för sina barn!! Gäller det även vid fysiska sjukdomar? Risken för livslånga men, livslångt lidande eller självmord är ju överhängande vid uteblivet psykologiskt stöd.

Vad har socialtjänsten angett som anledning till att de inte stöttar henne och barnen i detta?

Min advokat sa att möjligheten finns nu för tiden att en förälder kan få hjälp via bup utan den andra förälderns tillstånd.
Tyvärr vet jag inte hur. Bup som jag pratade med tog inte emot min dotter när pågående strid finns mellan föräldrarna då de vill prata med båda föräldrarna under tiden.

Ja är det ngn gång barnen kan behöva hjälp så är det ju när föräldrarna är osams!

Vad har socialtjänsten angett som anledning till att de inte stöttar henne och barnen i detta?

De påstår att barnen inte är i akut behov av stöd, men har inga belägg för detta. Det verkar ha gått prestige i detta ärende som jag förstår, inte är helt ovanligt inom socialtjänsten. Men det är barnen som blir lidande och det har jag väldigt svårt att förstå eftersom de ska väl verka för barns bästa?

Min advokat sa att möjligheten finns nu för tiden att en förälder kan få hjälp via bup utan den andra förälderns tillstånd.
Tyvärr vet jag inte hur. Bup som jag pratade med tog inte emot min dotter när pågående strid finns mellan föräldrarna då de vill prata med båda föräldrarna under tiden.

Om jag förstått situationen rätt så vill BUP ta emot barnet som hade en pågående kontakt men kan inte agera utan socialtjänstens hjälp.

Helsjukt ju!! Ska inte barnet sättas i första hand liksom. :rage:

Det är en stor hjälp för barn att ha "icke stridande föräldrar". I många ärenden avlastar det barnen enormt mycket. Det kan ju vara så att Bup faktiskt vet vad de håller på med, men det är såklart bara en hypotes.

Till TS, det finns alltid en annan sida även om man tror att man har helhetsbilden.

Så du menar att om BUP nekar till att träffa barnet så slutar föräldrarna automatiskt strida? :cautious:

En vuxen kan få samtalshjälp oavsett stridigheter mellan de vuxna i familjen, jag anser att barn ska ha samma rättigheter till hjälp.

Nej, men att erbjuda föräldrarna samtal kan få dom att sluta strida. När det gäller samtal med barn så är det inte så enkelt som det kan låta.
Är en förälder väldigt angelägen att barnen ska till BUP för att ex berätta hur illa de har hos den andra föräldern, så är man redan där ute på hal is, för det kan faktiskt vara så att det inte är sant. Likväl som många barn är mogna att prata, känner många barn att de måste prestera för en förälders fördel.
Men som jag skrev, i den bästa av världar skulle barn behöva få "lyftas ut och bli avlastade" den tid då föräldrarna genomgår sin skilsmässa/separation. Men så funkar det inte i verkligeheten.

Just vårdnadstvister handlar ofta om föräldrarnas upplevelser, besvikelser och utsatthet. Men det är ofta barnen som få bära symtomen på föräldrarnas svårighet att sammarbeta.
I ett fåtal fall har barnen blivit rejält utsatta, och där infaller sig svårigheten att bedöma sanningshalten och hur man ska sätta in resurser.

Som jag ser det, så ska man alltid ha fokus på barnen, och föräldrarna/samhället ska inrätta sig efter deras behov.

Tingsrätten avvisar ingen ansökan om enskild vårdnad, man lämnar in stämningsansökan och betalar avgiften så rullar allt igång.
Jag undrar lite hur tingsrätten har avvisat en ansökan. Eller menar du att hon helt enkelt inte fått bifall för enskild vårdnad?

För att ett barn ska kunna få vård måste båda vårdnadshavarna ge sitt tillstånd. Det finns en ny paragraf i föräldrabalken 6:13 a där socialtjänsten i vissa fall ska kunna göra bedömning att man ska kunna gå förbi en vårdnadshavare för att ett barn ska få välbehövlig vård. Socialnämnden beslutar att lämna till domstol som är de som fattar det verkliga beslutet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka