Ensam katt?

T

tomtemoran

Hejsan!
Jag har lite dåligt samvete just nu för min lille kisse på 16 veckor. Var o hämtade den förra veckan då jag var ledig från jobbet. Var hemma med katten nästan hela tiden. Denna veckan har jag dock börjat arbeta igen och just för tillfället är det väldigt mycket att göra på jobbet eftersom jag är på väg att byta. Vet att det inte var det mest lämpliga tillfälle att skaffa katt men det är ju redan försent. Min fråga är lite hur mycket katten "lider" av att vara ensam. Det handlar om några veckor där jag kommer vara borta ca 10 timmar om dagen mån-fre. Har planerat att däremot vara hemma mer under helgen, men kompenseras den tiden? tycker lite synd om kissen och skulle vilja ha lite kommentarer för att ev lätta mitt samvete. Om det nu går

Sv: Ensam katt?

10 timmars arbete + 8 h sömn ger dig ca 6 timmar aktiv tid hemma hos katten och du ska säkert hinna laga mat och göra andra ärenden också. Jag tycker det är alldeles för lite, speciellt med en kattunge som är van att busa med sina kullsyskon och ha deras och mammans närhet dygnet runt.
Skulle inte hålla en katt så utan skaffa en kompis till den som den kan busa av sig med och gosa med, en innekatt har bara samma gamla yta varje dag så den behöver mer stimulans än en utekatt som kan aktivera sig själv på egen hand.
Katter har ofta väldigt stort utbyte av varandra. :)

Jag har gjort som du sa, skaffat en katt till, nu återstår det bara att se om de kommer överrens också. Har nästan ännu sämre samvete mot min första katt då den nye lilla fräser åt honom hela tiden o han varken vågar äta eller gå på toaletten. Hon har bestämt att hennes plats i huset är precis bakom den nämligen... men vad jag har förstått på flera inlägg här på buke så tar det någon vecka eller ett par innan de är vänner och att de oftast blir det. Så det löser sig säkert...

Det här känner jag också, jag bor väldigt litet, så om (när?) jag skaffar katt så får det kanske bli två stycken... och några hundar :P

Eller att man kasnke får gå promenader med den? Eller ha en massa klättertorn o saker som hon/han kan leka med.

Jag tog hand om en omplacering för många år sedan och hon hade ett ruskigt humör! Det gick visserligen ganska fort för henne att acceptera min hanne och hon älskade honom över allt i hela världen, tyvärr dog han ca ett år senare och hon sörjde honom enormt. Jag skaffade en kattunge som sällskap och hon avskydde honom som pesten! Jag var förtvivlad och visste inte vad jag skulle göra, funderade på att lämna tillbaka honom men kämpade vidare. Det tog nästan ett halvår innan hon accepterade honom, men sedan var även de två oskiljaktiga, så håll ut! Bägge två är små och världen är stor utan mamma och tryggheten, de kommer säkert att vänja sig vid varandra och börja leka snart.

Fixa fler lådor åt dem och ge honom mat separat så länge så han törs äta och göra sina behov. :idea:

Katter är ju egentligen inga flockdjur förutom lejonen då men jag har två katthanar och jag tror att dom får mkt utbyte av varandra då jag är borta ibland lite längre.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama