Ensam innekatt?

Silver Girl

Trådstartare
Kan man som heltidsarbetande ha en ensam innekatt, eller är det elakt mot katten?

Har frågat runt och fått olika svar:

*Ja, en katt är inte ett flockdjur och klarar sig därmed själv.

* Nej, en katt behöver stimulans och kan vara ensam som utekatt, där den kan finna stimulans på egen hand, men som innekatt bör man ha två.

Har ingen erfarenhet av katter och vill veta vad ni anser.

Sv: Ensam innekatt?

Jag säljer helst inte unga som ensamkater till heltidsarbetande, eftersom jag anser att katter behöver stimulans, aktivitet och sällskap. Vissa katter är utpräglade ensamvarelser, men de flesta uppskattar kompisar. I de flerkattshem jag käner är det alltid "katthögar" som gäller, katterna sover tillsammans, tvättar varandra mm

Som Sassy skrev så finns det katter som verkligen vill leva ensamma utan andra katter. En sådan katt som är uppvuxen inomhus/trivs bäst inomhus skulle inte må dåligt av att bo hos dig. Det utesluter kattungar som verkligen inte ska vara ensamma.

Om jag vore du så skulla jag kolla med katthem och kattföreningar och se om de har någon vuxen katt som verkligen vill bo själv.

Annars är det både lättare och bekvämare att ha två katter som kan sysselsätta sig själva när man har de som innekatter. Enda nackdelen som jag ser det är att det är dubbelt så dyrt med två katter samt att det blir lite mer katthår.

Det beror helt på. En ung devon rex skulle antagligen bli helt vansinnig av att vara ensam hemma under en hel arbetsdag. Däremot finns det ju en mängd katter som faktiskt trivs bra ensamma. Äldre omplaceringar. Katthemskatter.

En ungkatt av lugnare ras kanske klarar sig bra ensam över dagarna också, det vågar jag inte svara på.

Jag håller definitivt på det andra alternativet!

Klart det finns katter som vill vara ensamma men det är oftast vuxna katter. De flesta katter jag träffat (måånga) har älskat sina kompisar.
Tänk själv att sitta ensam flera timmar utan någon att busa med.

Jag håller med! Vi skaffade en lite kattpojke för snart 4 år sedan och vi fick dåligt samvete över att han skulle behöva sitta ensam om dagarna när vi arbetade. Så efter några månader fick han ett "syskon" ;) O de har så himla kul tillsammans!
Så mitt råd är att du hellre ska skaffa två katter istället för bara en. ( Såvidare du inte har tänkt köpa en äldre katt som inte har det behovet av att få leka av sig lika mycket.)

Senast ändrad av en moderator:

Min katt blev ju tyvärr ensam innekatt när jag och sambon separerade...:( Verkligen inget jag hade tänkt mig (varken separationen eller att ha ensam innekatt), men det funkar faktiskt bra trots allt!!

Kissen är unge till en av stallkatterna och var alltså stallkatt som liten. Tog hem honom 10 veckor gammal till oss och katterna (som är fd sambons). Hela tiden följde Muffin med mig till stallet på helgerna och nån vardagkväll i veckan. Sen när vi flyttade isär fick jag en lägenhet jättenära stallet!! Så han följer med mig dit när jag kommer hem. Inte varje kväll men ett par, tre iaf. På helgerna är han där hela dagarna och när jag åker iväg nånstans är han där över natten.

Men visst har jag dåligt samvete när jag jobbar länge....:crazy: Han ska få små halvsyskon snart och jag har hela tiden tänkt att han ska få hem ett av dem. Men samtidigt är jag lite kluven... För jag kan ju inte kånka två katter till stallet flera dagar i veckan!! Visst vill jag att han ska ha sällskap när jag jobbar och så men jag vill ju att han ska kunna fortsätta vara i stallet så mycket som han är nu. Och det kanske inte går om jag har två....

Oj... Jag dödade visst tråden....:eek:;)

Jag kan väcka den till liv så du inte behöver ha dåligt samvete.:devil:

Jag fattar inte alls varför man skaffar katt om man arbetar heltid?
Jag menar, det brukar ju inte vara så att resten av tiden tillbringas med katten, utan den blir själv mer än vad heltidsjobbet säger.

För jag kan ju inte kånka två katter till stallet flera dagar i veckan!! Visst vill jag att han ska ha sällskap när jag jobbar och så men jag vill ju att han ska kunna fortsätta vara i stallet så mycket som han är nu. Och det kanske inte går om jag har två....

Vad är det för skillnad att kånka på två katter än att kånka på en?

Jag kan väcka den till liv så du inte behöver ha dåligt samvete.:devil:

Jag fattar inte alls varför man skaffar katt om man arbetar heltid?
Jag menar, det brukar ju inte vara så att resten av tiden tillbringas med katten, utan den blir själv mer än vad heltidsjobbet säger.

Jag jobbar heltid och har två katter.
Jag har dem för jag älskar dem, över allt annat.
Tror det e väldigt många som jobbar heltid och har katt tbh.

Aha..Svarade på dej dock..trodde du menade almänt :)

Vad är det för skillnad att kånka på två katter än att kånka på en?

Jag går till stallet och en kan jag ha i famnen utan problem. Eller i bur fast han känns tyngre då. Kan ju knappast ta bilen 200 m bara för att ta med katterna. Så vi får se hur det blir... Och som sagt, hade jag vetat hur det skulle bli hade jag inte skaffat nån katt.

Jag har två katter och de ligger aldrig i katthög. Knappt ens i samma rum. De har som delat upp huset. De accepterar varandra, men är inte sociala med varann. De är dock utekatter också. Utomhus så reser de ragg och får tjock svans när de ser varandra, även om de hälsar.

min katt är en ensamkatt, både jag o ex sambon har jobbat heltid, dock oregelbundna tider. Det har fungerat väldigt bra. Skippy är ju ute lite, men bara när ngn är hemma, han är intwe intresserad av andra katter. Hans mamma var väldigt social men inte pappan, han är oxå ensam katt. Nu ska Skippy flytta hem till mina föräldrar o bo med sin pappa, men jag tror det kommer gå bra, huset är på över 400 kvm o de kan gå ute.

Kan man som heltidsarbetande ha en ensam innekatt, eller är det elakt mot katten?

Har frågat runt och fått olika svar:

*Ja, en katt är inte ett flockdjur och klarar sig därmed själv.

* Nej, en katt behöver stimulans och kan vara ensam som utekatt, där den kan finna stimulans på egen hand, men som innekatt bör man ha två.

Har ingen erfarenhet av katter och vill veta vad ni anser.

Min katt är en perser/russianblue flicka på 11 år.
Har alltid varit ensam och är själv när jag jobbar heltid.

Hon gillar inte barn eller andra djur. Avgudar mig! Vill inte vara hos nån annan!

Det är ett dilemma för mig. Jag inbillar mig att hon skulle må bra av sällskap, men samtidigt tror jag inte han hon saknar nåt som hon aldrig har vart van vid...

Hon är alöltid glad att se mig när jag kommer hem. Även om jag vart borta 5 minuter, eller hela dagen.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka