Ensam hovslagare i ditt stall

O

Orvar

Hur gör ni när det är dags för hovslagaren sko om din häst/hästar? Låter du han komma själv och göra det eller är du med?

Jag själv hade aldrig låtit han göra det själv, dels så vill jag se hur det blir skott, jag vill se så att det inte händer något och så vill jag ha koll så att inte hovlagaren bli förbannad och klipper till hästen för att den inte lyfter på hoven i rätt ögonblick.

Jag har själv varit med om att folk har låtit hovslagaren sko om själva och sen sagt att "hästjävlen sparkade mot mig så jag körde därifrån." När hästen aldrig i hela sitt liv tidigare har visat någon sådan tendens. Hur pass mycket bank har hästastackrn fått osv, många frågot som dyker upp.

Nä jag är alltid närvarande när det är dags för skoning. Vet att det finns en del hovslagare som inte vill vara själv, just om det skulle hända något. Det är dock ok om man har skott hästen de senaste 5, 6 åren.

Sv: Ensam hovslagare i ditt stall

Beror i princip på både häst och hovslagare. Men om hästen är stabil o jag har förtroende för hovis så skulle jag inte ha nåt emot det.

Fast jag har inget bra stället att binda upp hästen på så jag måste vara med och hålla när hovis kommer :crazy:

beror på hovis, den jag har litar jag på till 100% så det skulle jag mycket väl kunna göra! men jag gör det helst inte då min häst inte gärna vill underlätta för hovis.

Jag bokar bara in hovslagare de dagar jag är hemma. Då är hästarnas ben tvättade sedan dagen innan, gången är sopad och det bjuds på kaffe. Jag litar fullt på att min hovslagare inte gör några dumheter om jag skulle lämna honom själv. Men tycker att det hör till vanligt hyfs att närvara. Om det krisar sig och jag inte kan av någon anledning så tar stallkompisen hand om det.

Min hovis som jag har haft i nästan 7 år har de flesta år fått komma själv och fixa min hästs skoning..Jag går i skolan och kan inte ta ledigt varje gång, mamma jobbar..
Det har dock alltid funkat jättebra, och jag har varit med ibland när jag har haft lov/studiedagar. Sen har alla pållar varit snälla att sko och det har nästan aldrig varit problem :)
Nu kommer jag iaf vara med, nya pållen kan tydligen vara besvärlig..Och då skulle det aldrig komma på tanken att inte närvara.

KL

Jag litar absolut så pass mycket på våran hovis att han skulle få vara själv med mina hästar, men i mitt fall så vill jag vara med, dels idag för att jag måste hålla min ena häst som inte gillar hovis lika mycket som jag : ), och dels för jag brukar lova att han får kaffe och bullar när han kommer och skor.. : )

Jag litar på min hovslagare så mycket att han för den skull hade kunnat vara själv, men jag vill vara med och är med varje gång, dels kan jag fråga (ställer tusen frågor varje gång:angel:) och dels så tycker jag inte att det hör till hovslagarens jobb att fixa hästar hit och dit.

Beros på men visst händer det att hovis är själv. Litar förstås på min hovis!

Hur gör ni när det är dags för hovslagaren sko om din häst/hästar? Låter du han komma själv och göra det eller är du med?

Jag själv hade aldrig låtit han göra det själv, dels så vill jag se hur det blir skott, jag vill se så att det inte händer något och så vill jag ha koll så att inte hovlagaren bli förbannad och klipper till hästen för att den inte lyfter på hoven i rätt ögonblick.

Jag har själv varit med om att folk har låtit hovslagaren sko om själva och sen sagt att "hästjävlen sparkade mot mig så jag körde därifrån." När hästen aldrig i hela sitt liv tidigare har visat någon sådan tendens. Hur pass mycket bank har hästastackrn fått osv, många frågot som dyker upp.

Nä jag är alltid närvarande när det är dags för skoning. Vet att det finns en del hovslagare som inte vill vara själv, just om det skulle hända något. Det är dock ok om man har skott hästen de senaste 5, 6 åren.

Hm..Hade min hovslagare klippt till hästen hade den inte varit min hovslagare längre.
Vår hovslagare hade klarat sig själv med de gamla hästarna, men säger, som någon annan sa, att det hör till vanligt hyfs att vara hemma och se till att han klarar sig och att hans arbetsmiljö är så bra som möjligt!
Sen vill jag gärna vara med just för att se om det skulle vara något med hästen, kunna få förklarat för mig personligen vad jag ska göra för att åtgärda detta eventuella och kunna fråga honom.
Vi har haft samma hovslagare i sex år och vi har varit närvarande, hjälpt honom samt haft kaffe och något tuggbart till honom varenda gång.

Det är hästägarens förbannade skyldighet att vara med eller fixa ngn annan som är med när hovslagaren kommer.Fattar inte varfr folk inte orkar stå & hålla sina hästar 1 h, rida går ju bra 1 h/dag:smirk:
Om jag var hovslagare skulle jag inte sko hästen om ingen ansvarig var med i stallet & hade koll på hästen, oavsett hur snäll den än är.
Sedan är jag lite kontrollfreak & vill se & veta vad hovslagaren gör så jag skulle inte kunna sitta inne & dricka kaffe under tiden.

*kl*
Måste bara fråga, vill era hovisar alltid ha kaffe?

Min kan jag möjligtvis få bjuda på något att släcka törsten med när det är riktigt varmt!

Allt annat tackar han nej till och ändå känner han ju min sambo sedan tidigare...kanske är därför:o:D

Vi har en fantastisk hovis, en hästkarl ut i fingerspetsarna och alla våra hästar avgudar honom.
Det händer att han kommer när vi inte är hemma. Då tar han själv in hästen från hagen, spolar benen och skor hästen och sen släpper han ut den igen.
Vi litar fullständigt på honom.

Immer

Har hästen uppstallad där stallägaren är ute med hovis då han har mycket unghästar som blir skodd de första gångerna :)

Det är hästägarens förbannade skyldighet att vara med eller fixa ngn annan som är med när hovslagaren kommer.Fattar inte varfr folk inte orkar stå & hålla sina hästar 1 h, rida går ju bra 1 h/dag:smirk:
Om jag var hovslagare skulle jag inte sko hästen om ingen ansvarig var med i stallet & hade koll på hästen, oavsett hur snäll den än är.
Sedan är jag lite kontrollfreak & vill se & veta vad hovslagaren gör så jag skulle inte kunna sitta inne & dricka kaffe under tiden.

Kanske talar för mig själv men jag har ett eget jobb att sköta och har inte råd att stå 2 timmar i stallet och titta på när hovis är där. Mina hästar stå snällt uppbundna och krånglar sällan så jag gör ingen nytta. Rider gör jag efter arbetstid och min hovis jobbar endast "normala" arbetstider"

Min hovis får sköta sig själv. Har ju lite lyxigt att jag har stallet intill jobbet. Ser alltid till att hästarna står inne torra och rena med grimmor på. Ser oxå till att stallet är rent och belysning mm är på plats. Sen när jag ser att han kommer går jag ner och byter ett par ord med han och diskuterar ev problem, fast sen sköter han sig helt själv och jag litar till 110% på han. Skulle han be om att jag ska närvara så skulle jag självklart det (har erbjudit mig men han tackade nej). Men som sagt förlorar jag bara massa pengar på att titta på. Min hovis är GULD värd!!!!

Jag har nästan alltid närvarat när hovis kommer...
vill oftast det, innan så var hästen lite "speciell" o krånglade då var det ju bra om jag var där för o försöka lugna han. men nu har hästen fått bra förtroende för hovis o det funkar bra, men jag är ändå med.
Litar på han till 110%, o visst skulle han kuna fixa det om jag inte kan komma dit men är ändå med där. och sedan har ju hästen tidigare gjort så han skadat sej, lr det visade sej senare så lite berodde med på att han fortsatte o inte trodde d va ngt i ngr veckor.
Hästen ja hade innan; hovis skulle komma runt 11 så tänkte att jag är där mellan halv-kvart i så ja hinner spola benen osv. kom dit o då var halva skoningen klar, så han hade tagit in hästen själv o spolat benen.. super=). även om vi var tidiga så är han alltid nästan en halv timme innan han ska vara där..

När jag bara hade mitt kära sto, och min förr förra hovis, gick det bra.
Litade på båda.
Men nu när jag har Herr Bråkstake, vill jag gärna vara med.
Vill för allt i världen inte att hovis ska skada sig!!!

Det har hänt en gång att hovslagaren fått sko själv eftersom jag då inte hade nån möjlighet att komma ut till stallet och hovslagaren hade ingen annan tid de närmaste 3 veckorna. Men honom litade jag på, hade samma sätt syn på hästhantering osv. Och hästen han skodde var mitt gudasnälla stabila russ sto.
Nuvarande hästen är dock rädd för män och ganska nervös+ att jag har ny hovslagare så när han ska skos är jag ALLTID med.

Jag har haft min nuvarnade hovis i över 10 år till min häst och oftast har jag haft möjlighet att delta men detta beror på att det är kul att utbyta information mm. Då han i bland kan få förhinder och jag inte kan vara hemma när han får möjlighet igen så ringer han och kollar om det är ok sen får han ta in hästen själv och släppa ut honom när han är klar. Sen sitter räkningen på anslagstavlan men en ny tid om jag vill ha den. Smidigt och enkelt.:banana:

Jag är med när hovslagaren kommer. Inte för att jag inte litar på honom utan för att jag vet att min häst kan bli lite "stingslig" när jag inte är närvarande. Sen vill jag ha snacket med hovslagaren och själv kolla hur arbetet fortskrider.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar