Ensam hovslagare i ditt stall

Sv: Ensam hovslagare i ditt stall

Det är hästägarens förbannade skyldighet att vara med eller fixa ngn annan som är med när hovslagaren kommer.Fattar inte varfr folk inte orkar stå & hålla sina hästar 1 h, rida går ju bra 1 h/dag:smirk:
Om jag var hovslagare skulle jag inte sko hästen om ingen ansvarig var med i stallet & hade koll på hästen, oavsett hur snäll den än är.
Sedan är jag lite kontrollfreak & vill se & veta vad hovslagaren gör så jag skulle inte kunna sitta inne & dricka kaffe under tiden.

Min hovslagare har skott min häst i nio år. Han vill inte ha någon hjälp. Kan jag vara med så är jag gärna med. Men det handlar mest om att sopa efteråt och att ta ut hästen till hagen.
Min hovslagare arbetar dagtid. Det blir ganska dyrt att ta ledigt från jobbet varje gång han kommer.

Det har hänt att jag inte haft nå val. Tex om jag måste jobba lite plötsigt. Men det beror på hur väl jag känner hovis.
Hade en som va van med min häst. Och visst. Han sa oxå att min häst bråkade lite när inte jag va med. Men det är jag inte förvånad över.
Hon är inte sen att testa alla nya. Räcker ibland med att jag går ut ur stallet när hovis är där så kommer mitt lilla monster fram. De brukar ropa in mej snabbt om jag därifrån.

Dock är hon bättre idag. Dels då jag inte accepterar den typen av dumheter. Om hovis vågar ryta till så räcker det. Hon ger sej lätt oxå.

Jag är alltid med,inte för att jag inte litar på min hovslagare utan jag vill göra rent hovar/ben innan hovis börjar arb,sen tycker jag det är intressant att kolla in hur arbetet görs:D och min pålle skos bara 1 gång per år och har lätt för att tröttna att stå på 3 ben,så jag hjälper till att hålla honom när han börjar tröttna.

Jag brukar vara med. Dels är det kul att prata, det kan vara ngt med hovarna eller så lär man sig alltid ngt nytt.

Sist jag lät hovis vara ensam så vart jag väldigt ledsen när jag sedan såg resultatet.
Kilsravinerna var plattare är Skånes slättland i jämförelse med de hovarna. Behöver jag tala om att jag bytte hovis.

Jag är alltid med när hovis kommer. Det handlar inte ett dugg om förtroende i mitt fall. Vi har världens bästa hovis (och jodå, han fikar gärna en stund), men jag vill vara med och diskutera vad vi ska ha för beslag. Och också själv se att allt verkar bra med hovarna. Man lär sig mycket genom att titta på. Jag slår på tappskor själv numera.

Ni som inte är med när hästen skos; era hovslagare går alltså ut i hagen, hämtar hästen och släpper ut den se´n när det är klart? Jag har aldrig haft en sådan hovslagare... Hur gör ni med betalningen? Jag brukar betala kontant när han kommer och skor. Skulle inte våga lämna pengar i stallet obevakat.

Hästen jag har nu är supersnäll att sko, så då hade jag kunnat låta hovis sköta allt själv, men det skulle han (hovslagaren) inte gå med på. Dessutom vill man ju veta om det skulle vara något fel med hovarna eller nå´t annat..

Enda gången jag inte varit med var när jag hade min första ponny, för min pappa skodde henne:)

Det är alltid någon där när hovis kommer. Oftast pappa då jag är i skolan men om jag är sjuk, lov eller ledig så är jag där :D

Vill dels veta vad han tycker om hennes hovar, Om han ahr några nya tankar osv.
Sen så är det väl skönt för honom att ha någon att prata med, inte direkt socialt arbete:D

Sen skulle jag aldrig i världen tro att min hovis skulle banka till min häst eller något i den stilen.

Jag brukar se till att närvara, men det har hänt att jag har haft tappsko på min häst och fått svårt att hitta en tid då både hovis och jag kan närvara ... Och då har hovis erbjudit sig att ta henne själv. Jag litar fullkommligt på min hovslagare, han skulle aldrig göra något dumt mot hästen och hästen är trevlig och lätthanterlig..

När det gäller betalnig så lämnar min hovslagare räkning ...

JAg är alltid med när min nya häst skos då hon är elak om jag inte är med, hon ä'r så fäst vid mig coh ä'r intr trygg annars väldigt avvikande mot nya och kan då sparka så jag är alltid med så går det bättre :)

knapplån Skulle aldrig lämna hovslagaren ensam med mina hästar även om dom är skitsnälla så kan det hända ruskiga olyckor..

Tycker det är ägarens annsvar att vara med..

Jag försöker alltid se till att jag kan vara med, inte för att jag inte litar på hovslagaren (har haft samma typ alltid och vet vad han går för), utan för att jag är intresserad och nyfiken, vill kunna titta och prata, vi diskuterar en massa med olika skoningar hit och dit för att optimera för hästen.

Om det är dags för "hela högen" och jag antingen inte har möjlighet att vara där direkt när han kommer, eller måste avvika innan han är helt klar, så börjar han antingen med de hästar som ska verkas, eller avslutar med dem, eftersom det är mest intressant att vara med när det ska skos, och det är där frågor kan uppkomma.

Våra hästar är snälla så det är inga problem. Innan hade jag en ponny som blev väldigt orolig av att bindas upp där hovslagaren huserade, så henne höll man och så var problemet ur världen, då tog man ju henne när man hade möjlighet att stå där. Men, i så där 98% av fallen är jag där hela tiden i alla fall.

Jag är i stallet när hovslagaren kommer och då börjar vi med unghästarna/fölen sen tar han resten ensam, jag hade fått stå i stallet hela dagen om han inte tyckt att det vart ok (har idag 22 hästar) Men han har det bra när han är här han får kaffe och macka på fm och jag bjuder alltid på lunch eftersom han är här hela dagen och det brukar alltid bli en liten fika när han är klar och då har han oftast varit här mellan 07.30 och 16.00! Det är ju inte så svårt att skämma bort honom när jag ändå jobbar hemma och själv ska ha mat!

jag skulle alldrig låta min hovslagare jobba ensam i stallet även om jag litar på han och hästen,tänk om det händer någott det innebär inte att hästen behöver göra någott utan att hovslagaren kan bli akut dålig så han inte kan ringa äffter hjälp eller om hästen blir rädd eller någott annat skulle hända då finns det ingen hjälp,nu har jag skrivitt hur jag tycker:bow:

Aldrig att jag skulle låta hovslagaren vara ensam när han skor! Tycker i allra högsta grad att det är hästägarens skyldighet att närvara vid skoning. Hästarna skall stå i stallet med torra ben när han kommer, stallgången skall vara ren och torr.

Vår hovslagare är toppenbra. Får fika, pratar och är trevlig. Våra hästar är visserligen snälla men saker KAN hända. Även den snällaste häst kan bli skrämd av något och olyckan kan vara framme. Och jag vill verkligen inte komma hem och hitta hästen stående på stallgången och hovslagaren liggande medvetslös under...

Vi skall vara rädda om våra duktiga hovslagare!

Min kommer och skor hästen på morgonen före utsläpp. Han är snäll med hästen det vet jag, och hästen är det snällaste man kan tänka sig, brukar stå med nosen på hovis rygg och halvsova när han pysslar med framhovarna.
Vill ju gärna vara med egentligen dels för att se, dels för att prata med hovis både om hovar och annat - men det funkar inte nu när man jobbar.

edit: sen är det ju ett rel. stort stall, så det finns alltid någon i närheten om det mot förmodan skulle hända något

Senast ändrad:

Ni som inte är med när hästen skos; era hovslagare går alltså ut i hagen, hämtar hästen och släpper ut den se´n när det är klart? Jag har aldrig haft en sådan hovslagare... Hur gör ni med betalningen? Jag brukar betala kontant när han kommer och skor. Skulle inte våga lämna pengar i stallet obevakat.

Min kommer på morgonen när hästen fortf är inne. Har självklart spolat hästen ben dagen före om de var skitiga.
Ställer tillbaka hästen i boxen efteråt och skickar faktura :idea:

jag skulle alldrig låta min hovslagare jobba ensam i stallet även om jag litar på han och hästen,tänk om det händer någott det innebär inte att hästen behöver göra någott utan att hovslagaren kan bli akut dålig så han inte kan ringa äffter hjälp eller om hästen blir rädd eller någott annat skulle hända då finns det ingen hjälp,nu har jag skrivitt hur jag tycker:bow:

fast det är väl ingen skillnad mot alla andra gånger man befinner sig ensam ngnstans :confused:

jag har fullt förtroende för min hovis.
det är en hederlig karl utan alkohol, aggretions o andra problem. Företaget är vitt och han har otroligt stor kunskap om beslag osv.

han sköter skoningen själv. jag har absolut inte tid att ta ledigt från jobb eller studier för att stå och passa hovslagare så dessa inte misshandlar mina djur...

Ang. ensam i stallet
står på stor anläggning, så där finns personal och folk hela dagarna.
Är hästen ute så hämtar personalen in hästaen i god tid för att benen skall torka.
Betalar i förskott på konto.

Senast ändrad:

Oftast är vi där när hovslagaren kommer, men det kan hända att han får vara där själv också. Fast nu är det ju så att min häst o de andra hästarna är snälla att sko, jag hade nog velat vara med om jag hade haft en häst som dummat sig. Vi har samma hovslagare i 5½ år nu.

Det där beror på, tycker jag. Om jag kan och har möjlighet att åka ut till stallet när hovis kommer så är jag ju med men det är inte säkert jag har möjlighet att ta mig ut till stallet just då pga. den ena eller andra orsaken. Betalar då 20 kr/extra på stallhyran så tar personalen in min häst tills hovis kommer, släpper ut när hon skott klart samt sopar efteråt.

Jag har ju varit med flera gånger tidigare när hon blivit skott och sett hur hon gör och tycker att hovis är bra på att sko och jag har därför tillräckligt stort förtroende för hovis för att hon ska kunna sko min häst utan att jag är närvarande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar