Ensam hemma eller med i bilen?

Gabriol

Trådstartare
Vad tycker ni är bäst? Att lämna hunden ensam hemma eller att ha med den i bilen?
(Förutsatt att det är en vuxen hund som är van vid att vara ensam/i bilen och att det inte gäller mer än 4-5 timmar.)

Om jag skulle ha hunden med mig i bilen till skolan kan jag rasta den 1 gång i timmen korta stunder och en lite längre promenad (30-40 min) mitt på dagen. Är det bättre att låta den vara hemma? Kanske då med någon som kan rasta den mitt på dagen?

Vad tycker ni? Erfarenheter? :)

Sv: Ensam hemma eller med i bilen?

Gäller det inte mer än 4-5 timmar skulle jag ha hunden hemma.
En vuxen, ensamhetstränad hund klarar det utan problem. Rör det sig om mer är 2-3 ggr i veckan skulle jag låta någon passa den vissa dagar.

Jag hade nog låtit hunden vara hemma. 4-5 timmar om dagen är ju inte farligt med en hund som inte har några problem att vara ensam.

Tack för svaren! :)

Ingen som har erfarenhet av att ta med sig hunden i bilen? Hur har det funkat?

Enligt lag får hunden inte sitta i stillastående bil längre än tre timmar. Den får heller inte lämnas utan tillsyn om temperaturen är under -5 grader eller över 25 grader.

Själv skulle jag absolut helst ha hunden hemma.

Själv funderade jag på denna frågan för ett tag sedan när en god vän till mig hade fått problem på jobbet ang hunden.
Hon har varit arbetslös under en längre tid, och fick en blandras på halsen, en mycket trevlig liten sak dock.

Hunden är långhårig, har mycket tät päls och ligger mer än gärna i en snödriva och päser. Hunden är även ensamhetstränad så inga som helst problem med att vara ensam en längre tid.
Problematiken i det hela var att tjejen fick heltidsjobb ca fem mil från hemmet, och kunde således inte lämna hunden ensam alla dessa timmar, utan tog helt sonika med sig hunden i bilen, hunden har sin plats på golvet på en fårskinns fäll och njuter i stora drag av att vara i bilen under dagen då hunden annars fäljer med henne överallt och hon är ofta ute och åker.
Hunden rastades under alla befintliga raster, en lång prommis på lunchen och var mycket nöjd med detta.
Men arbetskamraterna som kom i olag med henne om helt andra saker, hotar att anmäla henne för vanvård av hunden, hunden som mår utomordentligt bra.
Har hon eller inte rätten på sin sida?
Hunden förvaras ju längre stunder i bilen, men kikas ju ofta till och får röra på sig och får sällskap från och till under dagen. Är inte det bättre än att lämnas ensam hemma i allt för många timmar?
Bättre än att sitta helt ensam i en hundgård hela dagen?

Jag känner hunden och vet att den mår toppen, och är lugn och sover när den är i bilen. Men nu vågar hon inte ha med hunden längre, utan har fått ringa runt till alla vänner och hunden får vara här och där under arbetsdagarna vilket jag känner inte alls är bra..

Hon har inte rätten på sin sida och bör försöka ordna en dagmatte.

Jag har nästan alltid med mig min hund i bilen men lämnar henne aldrig längre än 1-2h, personligen tycker jag att 4-5h är lite väl länge, är ju som sagt lag på 3h som längst,

Min hund är mycket van vid att ligga i bilen och sover mest eller sitter och tittar, hon skäller aldrig, om vi tex, är bjudna på middag där hunden inte han följa med in så får hon vara i bilen och jag går ifrån och rastar henne emellanåt :)

Zizzy: jag hade ordnat med hunddagis eller dagmatte

Hunden förvaras ju längre stunder i bilen, men kikas ju ofta till och får röra på sig och får sällskap från och till under dagen. Är inte det bättre än att lämnas ensam hemma i allt för många timmar?
Bättre än att sitta helt ensam i en hundgård hela dagen?

Två fel gör inte ett rätt. Hunden har det bättre hos en dagmatte eller på ett bra hunddagis än att ligga i bilen hela dagarna. Det finns fler alternativ än hundgård eller i bil hela dagarna.

Ingen som har erfarenhet av att ta med sig hunden i bilen? Hur har det funkat?

Jag har haft min hund med mig i bilen på jobb. Den var magsjuk och skulle ha små portioner mat varannan timme och det fanns ingen hundvakt att tillgå.

För det första är det precis som många redan har påpekat, inte tillåtet.

För det andra fungerar det inte särskilt bra att springa fram och tillbaka till bilen hela tiden och lasta in och ur hund. Det enda jag fick ut av det var en hund som för resten av sommaren tyckte det var pesttråkigt att hoppa in i bilen. Gäller det 4-5 timmar och hunden kan vara själv så hade jag alla gånger lämnat den hemma. Det är mycket lugnare för hunden att vara hemma i trygghet än att "vakta" bilen.

Själv var jag överlycklig när jag åter kunde lämna hunden hemma. Trots möjlighet att ha en övervakningskamera på min bil så satt jag hela tiden och funderade på om han hade det bra, var för varm eller kall osv. Jag har bur i bilen och kunde ha bakluckan öppen alternativt med vädringskrok. På min arbetsplats står bilarna dessutom på inhägnat område. Att ställa upp bilen på en skolparkering med allt folk som kommer och går hade undvikit i allra möjligaste mån.

Fem timmar kan en vuxen, normal hund vara ensam varje dag utan problem så jag hade inte tagit med den i bilen.

Vid lagom värme, dvs mulet mellan 8-15 grader varmt så hade jag tagit med hunden tillfälligt om jag visste att jag kunde gå en längre stund på dagen men annars hade jag lämnat hemma.

Hunden har det bättre hemma än att vakta i bilen anser jag.
Jag har bara tagit med i bilen vid väldigt speciella tillfällen och då har det handlat om opererad hund som annars hade fått vara ensam hemma med tratt som han avskydde i mer än fem timmar. Då var det bättre att han var ensam i bilen med 15 minuters promenader efter varje lektion som var på drygt en timme och längre promenad mitt på dagen. Det här handlade om två tillfällen uppdelat på en vecka.

Jag tycker att om det handlar om längre tid, dvs varje vardag så har hunden det bättre hemma med rastning mitt på dagen.

Hon har inte rätten på sin sida och bör försöka ordna en dagmatte.

Precis, inget av alternativen hemma-hela-dagen själv eller hänga i bilen jämt funkar ju i längden, det är inte schyst. Hur gör man när det blir 25 grader på sommaren liksom? :confused:

Jag är tjatig men att ha hund är inte en rättighet, blablabla.. ;)

Jag hade haft hunden hemma och med 4-5 timmar behövs inte heller någon som kommer och rastar den.

Eftersom det har gått väldigt långsamt framåt med ensamhetsträningen av vår hund så har det hänt att han har legat i bilen medan vi har gått en runda på stan eller jag har varit tvungen att gå på möte. Bilen trivs han nämligen utmärkt i.
Detta är något som bara fungerar över vintern eftersom han tål kyla utomordentligt men är känslig för värme. Vår gräns är max 2 h.

Enstaka tillfällen tycker jag inte att detta är något problem men som långsiktig lösning tycker jag inte det ska användas. Bättre med hunddagis/hundvakt.

En vuxen hund som är van att vara ensam hade jag lämnat hemma. 4-5 timmar klarar den även utan att rastas.
Däremot när jag började skolan i höst så fick min valp vara i bilen (max 3 h) medan jag tränade upp honom att vara ensam hemma. Detta eftersom han från första början varit väldigt trygg i bilen, så när jag hade 3 timmars-pass fick han vara där. Kommer inte riktigt ihåg hur länge det tog men nån månad kanske, sen klarade han av att vara hemma istället. Som många sagt tror jag nog en hund har det bättre i hemmet än i bilen där den kan vakta osv.

Som andra redan skrivit så är det olagligt att förvara hunden i bil mer än 3 timmar, o då skall det vara i samband med trävling, eller träning inför tävling, för jakthundar gäller åtta timmar.
Är man på läger eller hurs enligt ovan så får hunden sova i bilen.

Jag har en hund som inte klarar av att vara ensam hemma får han däremot vara i bilen är han lugnare än allt annat.
Har jag honom lös och bilen öppen går han in och lägger sig i bilen.
Nu är jag alltid hemma i stort sett så problemet finns inte egentligen speciellt som vi har gott om extrahem till jycken.
Så vore jag tvingad skulle jag nog hellre bli lagbrytare än lämna hunden hemma.
Alla lagar är inte bra jämt.
Att genast klaga på hundhållningen för att man bryter mot en lag som i sig är tveksam fattar jag inte?
Min hund mår bättre ensam i bilen än ensam hemma, sen måste man ju givetvis ta hänsyn till värme och kyla.

När jag jobbar för länge (så jag är borta mer än 5 timmar) så brukar jag ta med mina i bilen :) Jag är inte borta mer än 2 timmar i streck och kör mellan olika kunder. Så de är inte ensamma i bilen särskilt länge heller och jag har tid att ta ut dem ibland. Men spenderade jag inte så mycket tid i bilen, med dem, hade jag lämnat dem till en hundvakt. Jobbar jag mer än 6 timmar är de hos hundvakt.

Jobbar i en städfirma som just tagit över städ/tvätt/inköp åt de som har hemtjänst.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 476
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 302
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka