Ensam häst

Gry

Trådstartare
Får hästar enligt lag vara ensamma i ett stall? Med kossor i en lada?

?

Taxam för svar :)

Sv: Ensam häst

jag vet inte men jag tror inte att det finns en lag som reglerar det så länge djuret inte vanvårdas eller far illa i övrigt, sen kan man ju diskutera om det är lämpligt att ha en häst ensam eftersom det är flockdjur och om kossor och hästar har någon "glädje" av varandra eftersom de är så olika, men det är väl bättre än inget men får nog ses från fall till fall om det funkar.

Det finns ingen lag på att man inte får ha en häst.
Hade själv en häst ensam ett tag, men då jag tyckte så synd om honom där han fick gå och strosa ensam ute i hagen så skaffade jag en shettis hingst. Det var den bästa investeringen jag har gjort! De föll pladask för varandra....

Då jag bara har tid för en stor häst då jag rider dressyr så föll alternativet på en shettis då den inte kräver lika mkt jobb. Kör honom endast och det är kanon kul.

Det finns tyvärr ingen lag på att man måste ha sällskap till hästen.Men eftersom hästar är flockdjur så är man inte alls snäll om man låter en häst stå ensam utan en annan hästkompis.En shettis är en väl värd å billig investering för att göra en ensam häst lycklig.

Jag vet inte om det finns en lag för just det. Ägarna anser säkert att hästen har sällskap med korna, men spontant skulle jag ej göra så. I en ladugård är det en helt annan miljö än i ett stall, med starkare lukter och andra djur. Jag skulle aldrig ha en ensam häst, då jag anser att det är taskigt mot hästen, att ha en häst ensam i en hage när den har en annan häst bredvid sig i en annan hage, är ej samma sak. Men att ha en häst ensam i etts stall, är ej rätt. En ladugård tycker även jag är byggd för kor, ett stall för hästar. Och så skall det vara. Går det ej att prata med ägarna? Det kanske är av ren okunnighet.

Jag hörde någonstanns att det kanske skulle bli lag på att inte få ha en häst ensam utan att man behöver ha minst 1 sälskapshäst, en shettis eller nåot funkar ju... ;)

TheHunted1 skrev:
Jag hörde någonstanns att det kanske skulle bli lag på att inte få ha en häst ensam utan att man behöver ha minst 1 sälskapshäst, en shettis eller nåot funkar ju... ;)

Det var skönt att höra ! :)

Det är ingen sådan lag på gång!!! Vad har du fått det ifrån?
Visst , hästar är flockdjur och de allra flesta mår bäst i att ha kompisar av samma slag. Men det finns "lyckliga" förhållande mellan olika djursorter också.
Kompisens hingst har en bagge som hagkompis. Dom är supervänner, och han gnäggar argt efter baggen om han inte kommer ut i tid :smirk:
Och grannens shettis går med en "rödkulla" (gammal,mindre ko-ras), och dom "delar" allt i vått och torrt.
Det är bättre att ha ett annat djurslag som sällskap än ingenting alls!!!

I naturen händer det att hästar som plötsligt blir utan flock söker sig till andra djur. Så att ha hästen tillsammans med kor eller får är inget att fasa sig över. Däremot, sedan eu-medlemskapets införande, får man inte ha hästar i en ladugård med mjölkproducerande kor. Min väninna fick hastigt och lustigt bygga ett särskilt stall för hennes hästar. :cool:

Piraja skrev:
Däremot, sedan eu-medlemskapets införande, får man inte ha hästar i en ladugård med mjölkproducerande kor. Min väninna fick hastigt och lustigt bygga ett särskilt stall för hennes hästar. :cool:

Det var det jag hade för mig, ungefär ialf- att det fanns något om kossor och hästar ihop! Tack!

Till övriga!

Tack snälla ni för era svar. Frågan gäller en arbetshäst som går själv här i krokarna, året om ute, tillsammans med kossor när det är väder för kossorna. Djurlagarna är ju minst sagt slappa så det är ju inte mkt man kan göra. Hästen är inte sååå misskött och hästar mår väl egentligen bra ute förutom när det blåser kallt som attan.

Tack

Var står det om den lagen?Det hade ju varit bra så man kan visa folk som har sina hästar på det viset menar jag :devil:

Vad är det för direktiv som säger att man inte får ha hästar i samma stall som mjölkproducerande kor? Har aldrig hört talas om det förut.

Har en kompis som stallar upp sin hingst hos en mjlkbonde och han har en hästbox bredvid ungdjuren inne i lagården där även mjlkkorna står.

Enligt EUs mjölkdirektiv skall svin o fjäderfä hållas åtskilda från mjölkproducernade kor. Gäller ej hästar.
PL som utövat tillsyn enligt mjölkdirektivet i åratal

chrysler skrev:
Var står det om den lagen?Det hade ju varit bra så man kan visa folk som har sina hästar på det viset menar jag :devil:
Det är en lag för att skydda mjölken som livsmedel om jag inte missuppfattat saken. Enligt de direktiv min väninna fick skulle inte ens katten få tillgång till ladugården om man följde det fanatiskt. Det är egentligen inte någon farlig miljö för hästar som vant sig vid den. Ofta är det ju bra ventilation i ladugårdar av nyare snitt.

Det borde finnas något om det i jordbruksverkets regelsamling...har inte koll på det själv. :cool:

peter_lundin skrev:
Enligt EUs mjölkdirektiv skall svin o fjäderfä hållas åtskilda från mjölkproducernade kor. Gäller ej hästar.
PL som utövat tillsyn enligt mjölkdirektivet i åratal

Var det så i början med? Jag vet att väninnan blev helt perplex när hon fick direktiven och där var det inte något att snacka om, hon fick bygga ett stall vid sidan om. :cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 285
Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
819
Senast: Breaktown
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka