Ensam eller sällskap?

Shaggy

Trådstartare
Just nu går min häst själv i hagen men planen är att så fort en annan häst flyttar från stallet ska hon gå in i den hagen. Frågan är bara hur jag ska tänka.
Min åsikt är att hästar ska ha sällskap ihagen men det finns ett par problem och en iaktagelse jag gjort.
Som det är nu går Novan i en liten hage i en skog. Det är ingen upptrampad lera eller knöggel i den hagen. Hon verkar så nöjd med livet. Hon äter sedan går hon iväg och ställer sig och ”filosoferar” avslappnat för sig själv. Hon går bort från de andra hästarna när hon gör detta och ställer sig ofta med rumpan mot dem. ”Filosoferandet” ägnar hon sig åt även då hon har sällskap, hon går även då bort från de andra och står för sig själv.
Novan är väldigt låg i rang och avskyr när andra hästar ska busa med henne springa någon runda då och då är okej och att klias men ren lek hatar hon (och kan då bli aggressiv). I den hage hon ska gå i går det ett 7 månaders hingstföl. Jag ser här två problem. 1. Han är ju milt uttrykt rätt leksugen. 2. När blir han könsmogen? Jag vill inte riskera ett föl efter den hingsten och Novan brunstar vintertid. Det är rejält knöggel en bit in i den hagen av frusen lera.
Hur ska jag resonera? Hästar ska ha sällskap men hon verkar så nöjd med dagens arrangemang.

Sv: Ensam eller sällskap?

Jag trodde att det skulle kommit ett antal svar om att hästar ska alltid ha sällskap och kanske något annat, men inte ett enda svar hittills :confused:

Jag tycker att om din häst verkar nöjd och belåten med hur det ligger till nu, ska du låta det vara så. Huvudsaken är ju att hon inte blir helt isolerad från andra hästar. Min häst går också ensam i sin hage, just för att han inte tycker om att leka och kan lätt bli agressiv.

Man kan ju resonera så, att om din häst inte gillar att leka och fjålla, så är det ingen bra idé att lägga ihop henne med ett föl, en stor häst kan ju lätt skada ett litet föl.
Så jag skulle fortsätta som nu så länge som din häst verkar nöjd, och ändå har andra hästar inom syn och hörhåll, och i stallet på natten.

inte alla hästar tycker om att ha sällskap i hagen. vissa är ensamvargar som tycker om att filosofera och strosa runt för sig själv, och blir ledsna av att ha andra hästar som plågar dom.

min gammling är sån. han kan funka med andra gammla och lugna snälla hästar eller små ponnysar. men ha är lika gärna ensam i hagen.

tycker du ska fortsätta som nu eftersom hästen trivs med det. det viktigaste är ju att det finns andra hästar runt henne.

Ni är inne på samma tankegång som jag har.
Min häst har inget emot att ha kompisar men hon vill ha kompisar på sina villkor. Tyvärr överrensstämmer inte alltid hennes villkor med övriga hästars.
Jag får se hur det blir. Det kanske blir ett försök under övervakning för det vore ju trevligt om hon fick någon att klias med när den andan faller på.

Den lille hingsten skulle i princip redan kunna vara könsmogen. Finns ett antal som fått ston dräktiga efter betäckning av 8 månaders hingstungar. Långt ifrån alla är så tidiga men risken finns.

om hon värkar mer nöjd så skulle jag låtit henne gå själv tills hinsgten e kastrerad eller nått så de blir lugnare. min pålle går offtast själv på vintern men dock bara med en tråd mellen henne och dom andra för hon e lite bäng =9 springen å ska ha igång dom andra hela tiden å skade risken e så stor. (dom går på lösdrift) å har samma hus de ärbara delaat en bit till min å dom andra har resten de funkar kanon.

Jag hade ett sto på foder som var ungefär sådan som du beskriver Novan. Hon ville vara själv men gärna i sällskap men andra liksom. Vi löste det så att hon fick gå med två andra hästar som var goda vänner sedan förut. Då kunde hon välja att stå för sig själv (som hon oftast gjorde) eller vara social med dem om hon ville.

Funkade kanon för alla tre!

Kan ni inte få till någon liknande lösning för henne? Att en eller kanske två andra hästar flyttar över till henne i stället för tvärtom?

Sedan hände även det lustiga att när jag köpte min häst så blev hon väldigt snabbt världens bästa kompis med honom. De två var som ler och långhalm, gick inte någonstans utan varandra. Tog man ut en för en tur stod den andre och gnäggade som tokig i hagen. Så även ensamhästar eller vad man ska kalla det kan bli superbästis med en annan häst om man bara hittar RÄTT häst (och det är nog omöjligt för oss korkade människor att veta i förväg vem som är rätt...).

Jag skulle inte gärna ställa ett sto med en ung hingst. Man vet ju inte när de börjar betäcka...

Hur som, bara lite tankar från mitt håll... lycka till med hagsällskap eller inte åt din häst!

Hingsten kan bli könsmogen nästa månad fast, så jag hade särat på dem.
Håller med om att hästar ska ha sällskap i hagen men om det finns hinder , tex att du inte vill den ska gå med en bråkig häst osv så är det inte fel att ha ensam hage tills en annan lämpligare hagkompis dyker upp.
Har mitt sto i ensam hade just nu, för det första för att en av de andra valackerna är ganska dominant & stoet är ev dräktigt så jag vill nte att det ska hända ngt, & andra valacken jag har biter paj alla täcken i sin väg så han får inte gå med hästar med täcken.
Ni som tycker det är ett löjligt skäl får gärna sponsa för de 8 täcken han bet paj förra vintern:devil:

Just nu går min häst själv i hagen men planen är att så fort en annan häst flyttar från stallet ska hon gå in i den hagen. Frågan är bara hur jag ska tänka.
Min åsikt är att hästar ska ha sällskap ihagen men det finns ett par problem och en iaktagelse jag gjort.
Som det är nu går Novan i en liten hage i en skog. Det är ingen upptrampad lera eller knöggel i den hagen. Hon verkar så nöjd med livet. Hon äter sedan går hon iväg och ställer sig och ”filosoferar” avslappnat för sig själv. Hon går bort från de andra hästarna när hon gör detta och ställer sig ofta med rumpan mot dem. ”Filosoferandet” ägnar hon sig åt även då hon har sällskap, hon går även då bort från de andra och står för sig själv.
Novan är väldigt låg i rang och avskyr när andra hästar ska busa med henne springa någon runda då och då är okej och att klias men ren lek hatar hon (och kan då bli aggressiv). I den hage hon ska gå i går det ett 7 månaders hingstföl. Jag ser här två problem. 1. Han är ju milt uttrykt rätt leksugen. 2. När blir han könsmogen? Jag vill inte riskera ett föl efter den hingsten och Novan brunstar vintertid. Det är rejält knöggel en bit in i den hagen av frusen lera.
Hur ska jag resonera? Hästar ska ha sällskap men hon verkar så nöjd med dagens arrangemang.

Min ponny går också själv i hagen och han verkar trivas super med det. Han står också och filosoferar och ibland tar han en liten sväng runt hagen och gnagar på gräset :) Jag har upplevt att han blivit mycket lugnare och gladare, och nu kan man rida ut på honom utan att han blir hispig.

Men om hon verkar trivas tycker jag du ska fortsätta :) Alla hästar gillar inte sällskap, precis som alla människor inte gillar att ha folk runt sig hela tiden.

Du kommer också få en självständig häst som klarar av mer "läskiga" situationer själv, och som lär sig hantera olika problem själv. Det gör min ponny nu, han är inte alls så rädd som hn var förut. Nu klarar han nästan allt! :D

Jag tar upp den här tråden igen.
För ca 2,5 veckor sedan visade hon tydligt att nu vill jag ha sällskap. Hon vägrade helt enkelt att gå in i hagen så man fick dra in henne. För 1 vecka sedan fick hon gå ut i en hage med fyra andra ston. Det rör sig alltså inte om den hage som var planerad från början.
Jag var från början rädd att problem skulle uppstå eftersom tre av stona är extremt hårt samansvetsade och det fjärde är högt i rang. Novan är extremt låg i rang eller snarare hon saknar rang. De har fri tillgång på foder i hagen i form av en hösilagebal och jag var rädd att hon inte skulle få/våga gå fram till den.
Precis som jag var rädd för har hon blivit hackkyckling. Hon går nästan alltid längst ner i hagen och jag har bara sett henne i närheten av de andra hästarna ytterst få gånger. Hon är rädd för dom andra och springer i princip av att de tittar på henne utan tillstymmelse till sura miner. Problemet är att hon fortfarande verkar vilja gå ut i denna hage så det måste ändå vara bättre än att gå själv :confused:. Hon tyr sig dock kraftig till mig när jag kommer ut i hagen.
Nu vet jag återigen inte hur jag ska göra. Hon vill ha sälllskap men då får hon inte ordentliget med mat.
Tänk vad lätt det var när hon var bästa kompis med sin hagkompis då märktes aldrig detta med att hon är "rädd" för andra hästar.

Det låter som om du har ett jobbigt läge...
Du har inte möjlighet att bara låta ett av dessa ston gå ihop med din?

Malin

Tyvärr går det inte.Möjligen isåfall med det sto som står lite utanför tre gruppen. Det är dock den hästen hon tycker är obehagligast. Annars finns alternativet hagen där 8 månadershingsten går eller en hage med 3 valacker men de äter hö och det får inte min häst äta (hosta).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 601
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka