Ensam eller med sin bror?

iafia

Trådstartare
Jag och min sambo har länge pratat om katt och nu när vi ska flytta och skaffa större lägenhet (från 50 till 90kvadratmeter) funderar vi på att skaffa en när vi kommit iordning om ett par veckor. VI har blivit erbjudna en liten kattkille som just nu är 9 veckor, alltså 3 veckor kvar tills det är dags för honom att flytta. Vi har funderat från och till och nu även blivit erbjudna hans bror som var tingad men fått återbud. De är de två som hänger ihop i kullen och är väldigt olika men gillar som sakt varandra mest. De är de som helst sover tillsammans och så. Så nu funderar vi på att ta båda. Vi jobbar skift båda två så det är oftast någon hemma så de behöver inte vara ensama men om de är två kanske det är ännu bättre för dem de stunder som endå blir då båda är borta från hemmet? De är ju trots allt bröder och ska kastereras så fort det är dags för det, vad tror ni? Någon som har erfarenhet av att ta två katter från samma kull?

Sv: Ensam eller med sin bror?

Jag hade definitivt valt att ta båda katterna, om jag hade haft möjlighet. Min erfarenhet är att två katter (innekatter framför allt) ofta har stort utbyte av varandra, även om man själv spenderar mycket tid med dem och är hemma mycket. Det är trots allt ganska stor skillnad på 'människobus' och 'kattbus'. Plus sällskapet när man är borta givetvis.

Att ta två katter från samma kull brukar vad jag vet fungera bra, i alla fall om man ser till att kastrera dem.

Absolut ska du ta båda! Antar att det inte är jättedyra raskatter, då får man fundera en runda till.
Jag har två kattbröder i min lägenhet och de har definitivt behållning av varandra, inte så att de ligger så ofta tillsammans men de brottas och leker mycket med varann.

Nej, det är inga dyra raskatter så pengarna är inget bekymmer. Men det är ju trots allt två små liv som ska komma och leva tillsammans med oss så vi vill känna oss säkra på att vi gör rätt. Det lutar åt att vi tar båda två iaf :)

När vi skaffade katt så köpte vi först bara en liten kattunge. Det var nästan helt ohållbart då jag fick åka hem flera gånger om dagen för att umgås med henne. Hon behövde verkligen sällskap och det märktes. Efter någon vecka skaffade vi en liten kompis till henne och allt blev MYCKET lättare. Man märkte hur mycket utbyte de hade av varandra och hur roligt de hade det :D

Det finns nästan ingen nackdel med två katter, is tort sett bara fördelar. De enda nackdelarna som jag ser det är att det är dubbelt så dyrt plus dubbelt med katthår, vilket är nackdelar jag gärna står ut med för att slippa se min katt vara ensam ;)

Om jag vore du skulle jag snabbt som attsiken boka brorsan också och se till att kastrera dem :D Så spännande med kattbebisar :)

Vi bestämde oss för att ta båda men ena killen är inte rumsren ännu och väldigt i farten (vi har inte hämtat dem ännu, 1 vecka kvar). Hon som ha dem nu skulle gärna behålla en av dem och då den som inte är rumsren och vild av sig passar bäst att få stanna då hon bor på landet och han får bli utekatt. Jag känner att det kanske vore enklast att bara ta den lugna och låta den andra få vara kvar hos sin uppföddare och bli utekatt. Vad tror ni? Samtidigt blir det lite synd om den vi tar, han blir ju ensam. Nu jobbar vi båda skift och jobbar sällan samtidigt men ändå, vi är ju inte katter :grin: Kanske borde vi söka efter en kattkompis på annat håll, kattungar finns det ju ganska gott om så här års. Vad ska man välja då? En flicka eller pojke när de kommer från en annan kull och vi då har en liten kille?

Jättetacksam för svar, funderingar och hjälp!

Min erfarenhet är att killar leker bättre ihop.
Min honkatt är väldigt pipig, retades gärna men när bröderna ville brottas lite så skrek hon i högan sky och fräste.

Det beror nog mer pa katten än pa könet. Mina tva kattdamer är rejält tuffa när de leker bägge tva, och skojbrottas sa stickor och stran ryker mellan varven. Däremot är det kanske inte sa lyckat att ha en väldigt lugn och sävlig katt och en vildbase tillsammans, det är ju bra om de har samma uppfattning om vad som är kul.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar