Enqvist döms till åtta års avstängning

Sv: Enqvist döms till åtta års avstängning

Avstängning var väntad, men det blev i mesigaste laget tycker jag. Inget annat än livstid är acceptabelt i det här fallet. Får väl se hur det blir med överklagandet.
Jag håller med och är någorlunda nöjd att fusk beivras. Det finns gott hopp för djurskyddet i stort och jag är glad att travet stampar i backen och så tydligt markerar att doping är INTE ok.

Hade hoppats på livstid, men är ändå nöjd med att travet sätter ner hoven och visar att det är inte okey med fusk.

Kan bara säga heja till travet som tagit tag i detta på ett bra sätt. :bow:

Dags att alla dicipliner slutar mesa runt.

/Snuffsan - icke travmänniska

Läser vidare om fallet och jag blir väldigt glad när det visar sej att det var anställd personal som larmade om vad som pågick i stallet.

Det visar på moral och skinn på näsan. Starkt gjort. Jag kan inte annat än :bow: och hoppas att flera anställda vågar ta bladet från munnen och verkligen anmäla om man misstänker, eller vet att det förekommer oegentligheter i stallarna.

Jag krummar på nacken, skrapar med hoven och applåderar dessa två anställda!

Roquepine (som jobbar hårt för att få bort all doping och allt fusk inom travet)

Nån som vet hur läge detta pågått? jag kan inte hitta svar på detta nånstans...
försövrigt så är jag glad att han är avstängd! vem fan är så dum att han ger hästar steroider, stackars djur!!!
tummen upp för tuff personal som anmälde!!!!!

En gissning kan ju vara när tiden började rinna ut för det franska gänget.

Jag hörde en förhoppning blandad med uppgivenhet (om man ska tolka in sånt i formuleringar och tonfall) när de var 4 år. Inte i nån allmän diskussion utan när jag var i gäststallet bredvid och de pratade om hästarna. Utifrån den kommenteren gissar jag att de var rena då.

Men det är en ren gissning som jag skrev ovan...

Jag tycker också att livstids avstängning hade varit mera passande.

Roquepine (som jobbar hårt för att få bort all doping och allt fusk inom travet)
Hur går ett sådant jobb till?
Jag tror det är omöjligt att få bort doping och fusk (det gäller förstås allt som har med sport och djur att göra-travet står inte ensamt).
Däremot så tror jag på stränga straff vid medveten doping, mycket information och upplysning och många dopingkontroller.
Jag tycker att 8 års avstängning är strängt straff. Ryktet om Enqvist kommer han att leva med i hela sitt liv.
De straff vi har idag vid felaktig medicinering tycker jag inte det finns så mycket att orda om.
gulan

Härligt att man gör något åt sånt. Det ska kännas av bete sig som en jubelidiot..

tror tyvärr också att det är svårt att få bort doping och fusk helt, tycker att straffet är i mesigaste laget borde fått livstids avstängning och Enqvist kommer troligtvis ha egna hästar till start snart igen bara att skriva över ägandet o tränandet på nån nära vän.

tror tyvärr också att det är svårt att få bort doping och fusk helt, tycker att straffet är i mesigaste laget borde fått livstids avstängning och Enqvist kommer troligtvis ha egna hästar till start snart igen bara att skriva över ägandet o tränandet på nån nära vän.
Nja..livstid är till för såna som Breivik.
Visst kan Enqvist ha hästarna skrivna på någon annan och tävla. Men han kan inte skriva över sitt rykte och person på någon annan, det får han allt leva med för resten av sitt liv.
gulan

Breivik livstid inom travsporten.. Han ska sitta bakom lås och bom och har inget med travet att göra, Enqvist ska inte sätta sin fot på en travbana. En sån gubbe tänker på pengar och inte tjusningen med hästar och travsport då skulle han inte pumpa dom fulla med olika preparat.

Breivik livstid inom travsporten.. Han ska sitta bakom lås och bom och har inget med travet att göra, Enqvist ska inte sätta sin fot på en travbana. En sån gubbe tänker på pengar och inte tjusningen med hästar och travsport då skulle han inte pumpa dom fulla med olika preparat.
PUNGT!!:D
Jag vet ärligt talat inte vad Enqvist tänker/tänte på. Om jag får gissa så tror jag det är/var fåfänga. Ja faktiskt. Jag tror han kände av att alla trodde att Opal Viking var en engångsföreteelse. (att en novis kan träna fram en mångmiljonhäst) Han ville bevisa att han visst skulle lyckas med alla andra hästar han satsat pengar på.
Jag tycker som jag sa vissa handlingar kräver livstidsstraff. Medveten dopning hör inte dit tycker jag. Hårda straff så det svider rejält i både plånbok och själ.
gulan

Detta är inget annat än en skymf mot travsporten...
8 år är inget livstid + böter är väl det minsta man skulle kunna begära eller???
Fegt av ST att inte göra något mer åt detta...:devil::devil::devil:

synd för hästarna bara..de är väl avstängda på livstid med eller åtminstone flera år.

Om jag minns rätt så är det startförbud på 2 år för hästarna.

Vilket på en 5-årig ostartad häst borde vara ungefär samma sak som livstid?

Jag tror jag såg hur han tänker göra nu i länets gratistidning. Det stod nåt om att han inte tänkte överklaga för han tänkte inte träna häst i Sverige, eller någon mycket liknande formulering.

Ja jag läste också detta krypiska uttalande. :grin:

Han flyttar kanske till pastaland eller grodland. Där verkar dom komma undan med det mesta. :confused:

Men en livstids avstängning (eller 8 år) i Sverige innebär väl stopp i övriga länder också, eller?? Minns att Svanstedt inte skulle vara välkommen till USA vid en eventuell fällande dom.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 706
Senast: Imna
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 461
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 663
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar