Enormt Vätskefyllt Islandsto

T

Tiagirl

Synen var helt abnorm verkligen. Hon har sån mage så den hänger nästan ända ner till halva benen. Riktigt läskigt ser det ut. :eek:


vatska.jpg


Jadå, hästen är körd till ATG men där kunde dom inte göra någonting; alltså tömma henne för hon är dräktig och ska föla om 1,5 månad. Inte förrens efter det skulle det gå.
Inte visste dom varför det blivit så men ägarna hade pratat med nån som var bra på nåt(nåt veterinär:igt alltså)och den personen menade på att det var väldigt ovanligt på islänningar men däremot vanligare(NÄR det väl händer alltså)på travare. :crazy:
Undersökningarna visade inte på att det var någon infektion utan det bara var vätska. Har avlivat både katt och häst som blev helt vätskefyllda men det var pga infektion men det är tydligen inte det här.
Nu ikväll hade hon tydligen börjat sätta juver och det var det sista dom pratade om innan jag åkte, dom skulle väl ringa in till atg och höra vad det kunde betyda.

Vill väl inget ang det här inlägget, bara visa nåt jag själv aldrig sett eller hört talas om.
Fler bilder här: http://dreams.bilddagboken.se/index.php?main=L3AvZGF5dmlldy5odG1sP3Q9MTE0MTI1NDAwMSZpZD0yOTczNTU3
Hoppas den funkar...
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Tiagirl skrev:
Synen var helt abnorm verkligen. Hon har sån mage så den hänger nästan ända ner till halva benen. Riktigt läskigt ser det ut. :eek:


vatska.jpg


Jadå, hästen är körd till ATG men där kunde dom inte göra någonting; alltså tömma henne för hon är dräktig och ska föla om 1,5 månad. Inte förrens efter det skulle det gå.
Inte visste dom varför det blivit så men ägarna hade pratat med nån som var bra på nåt(nåt veterinär:igt alltså)och den personen menade på att det var väldigt ovanligt på islänningar men däremot vanligare(NÄR det väl händer alltså)på travare. :crazy:
Undersökningarna visade inte på att det var någon infektion utan det bara var vätska. Har avlivat både katt och häst som blev helt vätskefyllda men det var pga infektion men det är tydligen inte det här.
Nu ikväll hade hon tydligen börjat sätta juver och det var det sista dom pratade om innan jag åkte, dom skulle väl ringa in till atg och höra vad det kunde betyda.

Vill väl inget ang det här inlägget, bara visa nåt jag själv aldrig sett eller hört talas om.
Fler bilder här: http://dreams.bilddagboken.se/index.php?main=L3AvZGF5dmlldy5odG1sP3Q9MTE0MTI1NDAwMSZpZD0yOTczNTU3
Hoppas den funkar...

Det där ser ut som bråck.
Via rektalundersökning så kan en skicklig veterinär diagnosticera det..

Annars skulle man kunna tänkt ödem. Vilket är vanligt på högdräktiga ston i överhull som står mest still hela dagarna.

Att jag däremot tror att det kan vara bråck är för att du har en skarp kant. Blir så kallad dubbelmage.
Först finns det en mage och så har du en kant och därefter nästa.


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Det var det ägarna trodde först men det var inte något sådant.
Hon sa något som det kallades för men jag kommer inte ihåg alls vad det var...

Det är inte bråck alltså.

Men övergödd bör hon inte vara, det tror jag inte iaf. Går på lösdriften med hösilage och mineraler enbart. Dom sa inte ödem, det minns jag iaf men det kan ju varit något sådant ändån.
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

:eek: oj, det där kan man kalla vätskefyllt. :crazy: har inget bra svar på vad det kan vara, men hoppas att det ordnar sej.
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Har dom verkligen undersökt så det inte är ett bukbråck??
Liknar verkligen det på bilden.
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

scheisse, jag skulle ha kolat av om jag hittade en häst som ser utsådär... :eek:

hoppas att hästen mår bra iallafall och att fölningen går bra.. :)
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Hej!
Jo det är ödem. Som du skrev! Vet inte vad jag hörde. :/
Kunde väl motsvaras som när gravida blir fulla av vatten för att enkelt beskriva det...
Hon har fått ut och gått(stapplat)nån runda runt ovalbanan och det är väldigt jobbigt för henne men tydligen inget att göra förrens fölet är fött och om det är kvar.
Den där skarpa kanten är väck nu så nu är hon nästan jämnrund...
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Min sköthäst fick också rätt mycket ödem när det var kanske 4 veckor kvar till fölning, inte sådär mycket men rätt mycket. Det avtog mer och mer i takt med att juvret blev större men det var inte helt borta förräns ett par veckor efter fölning. Hon hade också mycket svårt att gå normalt när ödemet var som värst.
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Nu är lilla fölet fött, men stoet har kvar sitt ödem som ni ser. Det är så illa att fölet inte kan dia utan blir matad var tredje timme. :(
Men dom hoppas att det går ner via allt cortison hon får.

island.jpg
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

:banana: grattis till ett sött föl :banana:
hoppas bara att dom kan fixa magen på stoet :bow:
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

jösses :eek: vilken mage.. hoppas verkligen att det ger med sig snart
söt liten bebbe var det iallafall:love:
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Varför kan dom inte operera?
Har magen minskat sen dom började med cortisonet då?
Hur längesen är det sen fölet föddes då?
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

_L_ skrev:
Varför kan dom inte operera?
Har magen minskat sen dom började med cortisonet då?
Hur längesen är det sen fölet föddes då?

Ang operation har jag ingen aning om, det har dom aldrig nämt nåt om, bara att hon får cortisonet.
Fölet är ca en vecka iaf. Hon får gå med mamman och dom stimulerar hennes mjölkproduktion så det räknas väl med att hon ska dia sen.

Jag tycker hon är sååå liten!! Fast hon är väl helt "normal" och hon ökar på sig som hon ska någorlunda bra. Är ju så van vid mitt numera stora monsterföl!
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Det är verkligen inte bukbråck då?? Jag tycker fortfarande det ser ut så på bilden men det måste väl vara undersökt ordentligt och uteslutet?
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Blir fölet matad med mammas mjölk? Alltså mjölkas hon ur och fölet nappas? Bara nyfiken, eftersom stoet vad jag förstår står på höga doser kortison. Och kortison ska man ju inte ge till föl/unghästar, men vet dock inte om det går över i mjölken?

*bara nyfiken, tyvärr inga råd ang ödemet*
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Det kan jag faktiskt inte svara på men det tror jag inte... Hon(ägaren)sa att dom mjölkade ur henne för att hålla produktionen igång så det låter som om det bara är för det. Och mjölka för att hålla ett föl vid liv låter enormt jobbigt!

Ibland är man tacksam, väldigt tacksam över en häst som inte har några skador, inga problem, där allt bara flyter på som det ska.
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 918
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp