Enormt Vätskefyllt Islandsto

Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Tiagirl skrev:
Det kan jag faktiskt inte svara på men det tror jag inte... Hon(ägaren)sa att dom mjölkade ur henne för att hålla produktionen igång så det låter som om det bara är för det. Och mjölka för att hålla ett föl vid liv låter enormt jobbigt!

Ibland är man tacksam, väldigt tacksam över en häst som inte har några skador, inga problem, där allt bara flyter på som det ska.

Stoet kommer snart att dra upp mjölken och sina om inte ungen diar själv..

AM
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Okej, jag vet som sagt inte hur kortison går över i mjölk, men vet att man inte annat än om man verkligen är tvungen och det inte finns några andra val ger det till växande individer, därför jag blev nyfiken.

Fast om de inte mjölkar ur lika mycket och ofta som fölet skulle ha druckit (även om de häller ut det i avloppet alltså) så kommer fölet få nappas även när hon rent tekniskt kan ge di om ni har otur. Stoet producerar ju mjölk utefter hur mycket som går åt. Och föl dricker ju ofta och mycket, och om man då bara mjölkar ur tre ggr/dag t ex så ställer mjölkproduktionen in sig på det, och efter ett tag sinar stoet ur. Vissa ston sätter fart igen när fölet börjar snutta, men andra har stängt mjölkbutiken för gott. Och så får man nappa fölet hela uppväxten ändå.

Värt att tänka på kanske. (Och ja, det är ungefär hur drygt som helst att mjölka ur stoet för att nappa fölet med den mjölken, vi fick göra det i två veckor på ett ponnysto, minns just nu inte varför, var typ 15 år sen, men fan man gjorde inte annat än sprang där och mjölkade ur några dl, gav fölet i flaska och sen kunde man börja läsa tidningen men man hann inte lång bit innan det var dags igen. Det fölet var nyfött när vi nappade, och jag kan minnas fel men jag har för mig vi mjölkade ur stoet varje kvart. Det blir många mjölkningar på ett dygn det, och fan så många på en vecka.. Men det var just för att inte riskera att få nappa fölet hela uppväxten, utan att det skulle kunna dia själv såfort det var möjligt). Vi var sju stycken som gick i skift, men vi var rätt slut efter de där två veckorna. Fast andelen personer som kunde handmjölka ökade ju drastiskt, innan kunde 2 st handmjölk, men det var ju bara att lära sig liksom *s*)
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Vad har du för relation till hästen?
Står din häst i samma stall?
Stoet måste mjölkas, lika mkt som ett föl skulle ha diat annars går mjölken tillbaka.
Men nu har hon fölat, då kan dom väl "tömma henne" som du tidigare skrivit??
3:e timme för ett nyfött föl är väl för lite?? Är jag ute o cyklar när jag hört 1 gång/tim eller varannan?

Eg borde dom väl hitta en "ny" mamma och låta stoet sommna in, om det inte går att göra något åt detta!?
Hon måste ju röra på sig, vilket jag antar hon har lite svårt för nu?
Det är även viktigt för fölet! Om fölet är litet följer det ju mamman, och hon kanske inte rör sig frivilligt mkt alls :crazy:

/L
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

;) Många åsikter! Allmänna svar:

Jag skulle bara visa fortsättningen på stoet och berätta lite.
Har ingen som helst aning om hur dom ska lägga upp det hela och hur det blir i framtiden. Inte min ponny utan stallägarens.
Hon har ett 40-tal hästar och är seriös så jag tror nog dom gör det bästa av hela situationen. Deras konton för vet.räkningar vågar jag inte ens fabulera om då hon åker för minsta lilla med sina hästar.

Ang bilden så ser det likt ut som det men jag förutsätter att veterinärena på ATG kan undersöka fram skillnaden på ödem och bukbråck....

Hon rör sig i hagen, sakta visserligen och inte så mkt som en frisk rörlig häst.
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Nu är ju inte "Prepubic tendon rupture" den mest vanliga åkomman hos en häst, så det kan ju tänkas att veterinären missat den diagnosen. Det skadar ju inte att komma med förslag...
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

_L_ skrev:
Vad har du för relation till hästen?
Står din häst i samma stall?
Stoet måste mjölkas, lika mkt som ett föl skulle ha diat annars går mjölken tillbaka.
Men nu har hon fölat, då kan dom väl "tömma henne" som du tidigare skrivit??
3:e timme för ett nyfött föl är väl för lite?? Är jag ute o cyklar när jag hört 1 gång/tim eller varannan?

Eg borde dom väl hitta en "ny" mamma och låta stoet sommna in, om det inte går att göra något åt detta!?
Hon måste ju röra på sig, vilket jag antar hon har lite svårt för nu?
Det är även viktigt för fölet! Om fölet är litet följer det ju mamman, och hon kanske inte rör sig frivilligt mkt alls :crazy:

/L


när mitt sto fick föl,då var fölet väldigt dåligt,och fick lov att flaskmatas,veterinären sa att jag skulle ge ca 1 dl i kvarten 24 timmar om dygnet..
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Till alla!
Jag är ägare till det omtalade stoet och blev verkligen förvånad att hitta henne med bilder och allt på den här sidan.
Stoet har varit på Kalmar ATG klinik och har hela tiden styrt omvårdnaden.
Hon har fölat och hon är pigg och frisk. Magen har gott ner och
kortison får hon varannan dag.
Fölet matas på veterinärs inrådan med Kraffts stomjölksersättning.
Stoet mjölkas för att stimulera mjölkproduktionen dag som natt. Fölet
mår liksom sin mamma jättebra och rör sig mycket i hagen.
Är det någon som undrar något så kan ni ringa mig på tel. 070-6427014
Mvh Andreas Fredricsson ;)
 
Sv: Enormt Vätskefyllt Islandsto

Åhh, så skönt att höra att allt går bra :bow: :bow: :bow:

Hoppas du har förståelse för att vi gärna vill både se och läsa om ditt sto.
Åtmindstånde är jag mycket intresserad av allt som man kan lära sej, speciellt ovanliga åkommor ifall man skulle stöta på samma fenomen senare i livet.

palle/ medelålders vetgirig tant ;) :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 918
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp