enögd häst till skogsmulle/dressyr?

F

Finery

Vet inte om denna hamnade under rätt flik, flytta gärna i så fall. :o
Är lite av en rookie här på bukefalos.
Min lilla undran är då som rubriken lyder, kan man använda en enögd pålle som ridhäst? Såg en annons om en sto som gått på ridskola för 5 år sedan, som nu var till salu. Men den var alltså då enögd.

Finns det någon där ute som har erfarenhet eller haft en enögd pålle, kanske kan berätta hur det funkade... :)

Sv: enögd häst till skogsmulle/dressyr?

Jag har en enögd kille hemma just nu som tävlat upp till MSV dressyr. Han är dessutom totalt orädd i skogen och går fram i vilken terräng som helst - och är otroligt stadig på foten.

Hästar är intelligenta och anpassningsbara djur - de lär sig snabbt att kompensera för sina svagheter!

Jasså, gud va kul! :D
Kikar han inte snett med huvudet då? :)

Vi hade en häst på ridskolan som jag red på när jag var liten som var så gått som blind på ena ögan,och nedsatt syn på det andra,han fungerade jättebra att rida i både ridhus och ute i skogen,han pensionerades sedan pga ålder,och flyttade till en tjej som hade han och red på,funkade fin fint även utanför ridskolan,dvs ett ganska stort miljöombyte! Lycka till! :D

Han tittar sig lite mer omkring och tar någon sekund extra på sig när vi ska hoppa diken. Men man tänker faktiskt inte alls på att han är enögd. :)

Slänger in en bild på underbaringen som bonus!

img_7124_109590530.jpg

Peter Eriksson har tävlat svår hoppning med en enögd häst, har för mig att Lanz är enögd...

Aha, nice! :) Vad häftigt egentligen, att dom är så anpassningsbara :D

Har sett flera enögda hästar. Både där ögat saknas helt och där ögat är kvar utan syn. Ibåda fallen fungerar det utmärkt och de kan användas till mer än bara skogsmulle hästar.
Om man tänker ett barn som blir blind, så anpassar de sig jätte bra. Och djur är ju som barn...

Jepp. QE är enögd och det skulle man aldrig kunna tro när man sett de omhoppningssvängar PE gjorde med honom!

Kompisens häst skadade ena ögat och är nu blind där, men hon tävlar upp till MSV dressyr och hoppar både små tävlingar och terrängträningar utan problem:)

vi har en unghäst på jobb som är enögd.
Inga problem att rida ut på.Går fram överallt. Har varit ute endel och tävlat hoppning med mkt bra resultat.
Sitter man på honom & inte visste att han bara hade ett öga så hade man aldrig tänkt på det:)

Vår gamla Loppa var ju 23 år när hon blev enögd, man märker inget av det förutom att hon får mycket uppmärksamhet när man är nånstans!

Ja hade en i stallet här som förlorade synen på ena ögat. Den blev en aning mer försiktig från det hållet, men klarade sej alldeles utmärkt annars. Ryttaren fick visa den lite mer noga med det friska ögat ibland, om den blev orolig. Vända huvudet så att den såg ordentligt tex på hinder.

En annan, som en fd stallkompis hade tävlade hoppning för fullt, den hade haft bara ett öga sen tidigt i livet och var så van att det knappt märktes.

Min førsta hæst var blind på sitt høgra øga men jag visste inte om det och merkte heller inte av det.

Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört av folk som har att det största problemet är att man är rädd för att hästen ska bli blind på andra ögat med.

Jag skulle inte tveka om jag gillade hästen.
/U

Självklart kan man det. Min welsh mountain fick en skada på hornhinnan när han var sexton år, som satt så djupt att det inte gick att rädda det ögat. Veterinärerna var lite osäkra med tanke på att han var så gammal, men det gick hur bra som helst. Han var förvisso en väldigt lugn och harmonisk häst redan från början, men man märkte aldrig av att han bara hade ett öga. En enda gång gick han in i en skottkärra, eftersom vi "glömde" att det var han vi ledde och att han inte såg att den stod där.

Min syster, då tio år, red honom mycket, och det gick hur bra som helst. Han reagerade varken på bilar, plötsliga ljud eller när det kom någon från den sidan.

Dessutom är väl Quite Easy enögd, han har tävlat svår hoppning. Det tröstade de oss med när vi fattade att våran skulle förlora synen på ena ögat.

De kan klara sig alldeles utmärkt med bara ett öga. Vi hade ett ungsto som skadade ögat som 1-åring, hon hade lite problem första veckan men sen var hon som vanligt igen. Hon går nu maratonkörning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 162
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 466
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka