Enklaste slutan för hästen?

Totola

Trådstartare
Läste för ett tag sen att förvänd öppna på volt ska vara enklare för hästen att utföra.. Tänkte om det finns något liknande man kan tänka på i slutan, alltså för hästens del? Och motsvarande för ryttarens del - för att man lättast ska ha koll på att allt är på plats (fast där kanske rakt fram längs staket är det uppenbara :p)
Har så smått testat lite svag sluta med pållen, men när jag gör det från marken så inser jag att han har väldigt svårt med tekniken, att vrida in rumpan och samtidigt vara böjd, iom att han normalt sett gärna vrider höfterna i varje steg. Vill gärna lära honom sluta just för att få bättre koll på höfterna, men vill gärna göra det så enkelt för hästen som möjligt... Blir lätt stressad och rinner iväg om han tycker det är för svårt, det är nog ganska fysiskt svårt just med slutan.
Samtidigt är ju jag sån som hellre kör på kvalitet än kvantitet, men för att bryta ett invant rörelsemönster krävs det ju en del?
Och det känns som en viktig pusselbit där vi är nu i ridningen.

Så - på vilket sätt anser ni skulle vara lättast FÖR HÄSTEN att lära in slutan i det här fallet? Gärna lite lekande, smygande i form av övningar, men så att jag ändå kan kontrollera att den blir "bra" dvs inte någon fusk-sluta som inte ger resultat :p Vore jättetacksam för tips! :)
Eller kanske förberedande träning för att lättare klara slutan rent fysiskt?

Sv: Enklaste slutan för hästen?

*putta*
Någon med tips och goda idéer? :p

Kusen går väldigt gärna "felböjd" -in med bogen i h.varv men nästan lite böjd till vänster, har lätt för att gå i lite slutatendenser (in med rumpan) i vänster och kan börja luta inåt med manken.
Skulle ni jobbat ännu mer på detta med hjälp av volter och böjd rakt fram? (Just nu så kan jag "korrigera" hästen till att gå hyfsat rakriktat, men den orkar inte hålla det så länge utan faller lätt ur.) Eller tror ni det kan vara en bra idé att överdriva inlärningen av tekniken genom att börja öva in sluta?

Testade lite idag och det var apsvårt i högervarvet eftersom den t o m vill böja sig åt fel håll om man styr framdelen mot väggen, och när man rätat upp honom så åker framdelen in = snarare öppna med för mycket vikt på högerbogen än sluta. Går lite lättare på volt, men jag vet inte om det är för att han egentligen fuskar och för med bogen istället. Fick till något steg sluta, men kanske framförallt så fick han till bra böjning bitvis och det kändes inte som att han tyckte DET var lika svårt längre, men det blev alldeles för mycket tjafs från min sida och häststackarn blev spänd och lite negativ :crazy:

Det krävs mkt mer av hästen att balansera sig på en volt.
Rid på rakt spår med endast svag böjning- lättare övning= glad häst.
Sen gör du samma i trav. När det går lätt ökar du böjningen- i bålen.

efter det kan du rida några steg i öppna o sluta på vol.
Slutan är lättare- kräver heller inte lika mkt av ryttaren iom att hästen är ställd o böjd i färdriktningen.

Jag började nog med slutan på rakt spår men efter en 10 m volt. Där har man naturligt böjning och riktning.
Tycker som Axel att slutan är lättare än öppnan. ;)

Det låter som det skulle vara lätatst att lära från marken med en kapson först.

Jag hade petat med spöt på halskotpelaren(heter det så:confused: )
Jag slänger in två bild och hoppas att du ser hur jag menar:D;)

spet.jpg

sluta.jpg

Detta tyckte iaf jag var det allra enklaste sättet att lära sluta från marken och han förbättrade det uppsuttet också pga av detta och arbetet vid hand.

Det krävs mkt mer av hästen att balansera sig på en volt.
Rid på rakt spår med endast svag böjning- lättare övning= glad häst.
Sen gör du samma i trav. När det går lätt ökar du böjningen- i bålen.

efter det kan du rida några steg i öppna o sluta på vol.
Slutan är lättare- kräver heller inte lika mkt av ryttaren iom att hästen är ställd o böjd i färdriktningen.

Om jag skulle köra böjning rakt fram så tror jag inte hästen skulle tycka det var lika svårt, nej, men eftersom den inte kan vrida höfterna minsta lilla frivilligt så skulle det inte bli någon "ärlig" böjning, bara i framdelen. Därav att jag funderar på att träna sluta redan nu för att själva böjningen ska ge något. Först överdriva för att få in tekniken - sen göra det lättare men med bibehållen teknik... Hoppas jag :crazy:
JAG tycker också att sluta är mycket lättare än öppna, men inte på just den här hästen :p

När man rider sluta på volt - hur checkar du då av att det verkligen är bakdelen som "leder" så vikten inte hamnar på innerfram?

Jag började nog med slutan på rakt spår men efter en 10 m volt. Där har man naturligt böjning och riktning.
Tycker som Axel att slutan är lättare än öppnan. ;)

Det ver det jag testade igår, och efter hörnpassering (började då förbereda i hörnet). Ska testa en gång till, kan ju behövas tid också för att anpassa teknik, fysik och fatta vad manska göra :rofl:

Har testat sluta för hand ett antal gånger (redan innan jag satt upp på kusen :p ) men för min del blir jag alldeles för kräsen från marken där man SER hur hästen går :crazy: därav att jag tror jag skulle vara "snällare" vid ridning :angel:
Men tack för tipset med halskotpelaren, kan vara användbart när jag väl sätter igång med det från marken igen :)

Det ver det jag testade igår, och efter hörnpassering (började då förbereda i hörnet). Ska testa en gång till, kan ju behövas tid också för att anpassa teknik, fysik och fatta vad manska göra :rofl:

Jag tycker det är enklast om man bara "sitter kvar" som i volten, du får bättre (= längre) förberedelse från en volt jmf hörnpassering. Ytterskänkeln något tillbakadragen, magen in mot mitten, nackens (hästens nacke alltså ;)) ställning bibehållen. När framdelen når spåret håller magen (dvs sitsen) kvar böjningen och ytterskänkeln hindrar bakdelen från att gå ut på spåret. Att flytta båda händerna mot utsidan kan också vara en hjälp.

Förvänd sluta är bättre än rättvänd, då den stoppar upp flyttande av bakdelen. Många rider slutor genom att vrida undan bakdelen från det tänkta spåret och de allra flesta hästar svarar genom att vrida sej i ryggraden. Förvänd sluta måste ridas genom att flytta in framdelen över "ytter bak" = fiffigt för att behålla en god böjning och driv genom bakdelen. Ja - om den förvända slutan görs längs en vägg eller staket alltså!

Men annars börjar jag väl med den allra första enklaste tekniken redan i stillastående tyngdpunktsförflyttningar...ett steg framdel ut och ett steg framdel in. Följt av en halt där hästen balanserar jämnt över alla fyra. (med vissa hästar kan den delen var den svåraste - då de inte är centrerade från början - eller "matte" är för ocentrerad själv :angel: ) När hästen flyttar framdelen ut kommer den över ytterbak. På hästar som har svårt för tekniken märks det i regel redan här på att de har svårigheter att få en balanserad "flyttning". Då plockar jag isär rörelsen ännu lite till och bygger bit för bit.

Plockar sedan med samma tänk på volt med samsidiga sidförande (från mark eller uppsuttet) där rörelsen "flytta utåt" stimulerar slutarörelsen i hästens kropp.

Men din bild visar på sk. vikning med böjd hals fast åt "fel" håll. Den ska i det närmaste gå med framdelen rakt fram på spåret.

Det är bättre att tömköra o gå på sidan med tömmen runt rumpan som kommer in lite. Sn ska den mest böja sig från armbågen- där riktar jag in mitt fokus.

En häst ska gå med samma grad av böjning från nos till svans som den gör på en 8 m volt. Därför är allt mkt lättare att man utgår från en mindre volt- formad o klar- bara att flytta den.

En häst ska gå med samma grad av böjning från nos till svans som den gör på en 8 m volt. Därför är allt mkt lättare att man utgår från en mindre volt- formad o klar- bara att flytta den.

Ja, det låter rimligt. Förutsatt att volterna blir bra då :angel: bristerna märks ju redan på volten så snart hästen inte kan hänga sig på en vägg, så egentligen kanske det är för tidigt att träna sluta :p

Tack så mycket för tips! :bow: får välan göra ett nytt försök från marken. Precis som du säger så märks ju svårigheten redan i ombalanseringen, om inte t o m tidigare än så. Tycker det är liiite skumt att den har så mycket lättare för sånt när jag rider, antingen tyder det ju på mindre respekt från marken/att jag är sämre från marken, eller att jag nöjer mig med mindre uppsuttet för att man blir lurad av känslan.. Den har såklart inte "lätt" för sig just inom slutan uppsuttet, men det är lättare för mig att placera hästen där jag vill ha den och rätta till om det blir totalt fel..

Men är inte voltens diameter ändå beroende på häst, utbildningsgrad och dessutom hur stor sluta man vill ha? Känns farligt att utgå från faktiska mått som ska användas på alla hästar; ryttaren fokuserar på diametern i stället för känslan i slutan. :crazy:

Man kan ta en 10-12 M.volt.

det är betydligt större risk för att man inte formar hästen rätt om man försöker att få in baken eller bogen hit eller dit om man ska lita på känslan.

Titta på bilden ovan. Hästen är rak i bålen o alldeles böjd i hela halsen.
Den tvärar alldeles för mkt för att den ska klara av att böja sig i bålen där o lär sig att förböja sig i halsen o bara putta ut bogen o då även tvära med fram. Den kommer heller inte att klara av att lyfta sin framdel när den går så.

Böja sig i halsen klarar alla av, men bålen...........

Den bilden visar hur man kan göra för att påverka hästen att gå i sluta från marken, jag tror inte att syftet var att visa på en perfekt sluta enligt skolboken. Böjningen är ju enklare att påverka uppsuttet då man har mer hjälper att tillgå.

Jag tycker dock att man behöver lära sig känslan i de olika skolorna för att få ett bra resultat, att gå efter yttre mått bidrar bara till att man rider med korrigeringar här och där i stället för att finna en helhet med den inre känslan.

Man kanske först måste lära sig vad som är den rätta känslan- att hästen är LIKA böjd genom kroppen. Det görs lättast från volt.

Det är nog oxå hela syftet med övningen- eftersom namnen kommer sig av att Öppna en volt o Sluta en volt.

Menar du på den understa bilden? visst är den inte perfekt och det jag ville visa var vart jag petar och vilklen reaktion det blir. För övrigt så är det andra gången jag testar på denna bilden och dessutom hans svåra varv så visst är han förböjd i halsen men det var inte en perfekt sluta jag ville visa;)

Jag förstog det, men jag vill mer ha böjningen i bålen o tycker att det är lättare för hästen att sen förstå uppsuttet om man har petat där innersk. ligger- vid sadelgjorden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama