Enklare NY transport eller lyxigare beg?

Mjuff

Trådstartare
Just nu står jag i valet och kvalet mellan några släp, som ligger i samma prisklass.

Thule Horseline - ny 07:a. Hård mellanvägg (vill helst ha en mjuk).

Böckmann Esprit eller Premium - ny 08:a. Lite större än Thule. Mjuk mellanvägg. Försäljaren av dessa ligger dock några timmar från där vi bor.

Thule Star Safir - beg 06:a. Endast använd ett fåtal gånger, superskick. Mjuk mellanvägg mm.

Hur skulle ni ha gjort? Visst känns det lyxigt med en helt NY transport. Men är det kanske bättre att satsa på en begagnad lite mer påkostad modell??

Sv: Enklare NY transport eller lyxigare beg?

Tänk som med en ny bil:

Köper du en sprillans ny, så sjunker den med X antal tusen så fort du rullar ut från bilhandlaren!

Jag håller med om att det är en lyxig känsla med något sprillans nytt, men om den begagnade är i toppskick (och dessutom lyxigare) så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa den begagnade :D!

Go Thule Star Safir :banana:

Jag skulle helt klart valt den beg safiren.
jag har en safir själv och är supernöjd!

I din prisklass finns också t ex XX-Trail Jade om du vill köpa ett sprillans nytt. Det har liknande utformning som Böckmann. Återförsäljare finns bl a i Älvängen och Laholm. Jag har en sådan och är nöjd med den på det stora hela.

Ja det är sant. Man förlorar så mkt i andrahandsvärde om man köper en ny.

Det lutar åt Star trailern! :banana:
Då får jag helt enkelt MER transport för pengarna. Och denna är endast använd ett fåtal gånger.

för mig blir det en mer lyxig beg har jag bestämt. De nya taoppar för mkt i värde o jag kör för lite.
Sen skulle jag inte välja ngn av de där.

Absolut värt att kolla runt bland EU-släpen som ger mkt mer för pengarna.

Hur menar du med EU-släpen? Är det några speciella märken du menar?

Importerade märken (som Böckmann). T.ex. Atec, Blomert, Cheval, Christ, Rausch eller Thiel.

Jag köper hellre en lyxig begagnad i nyskick än en lite enklare som är helt ny.
Köpte en obetydligt begagnad som var/ är hur fin som helst.

Thule Star Safir - beg 06:a. Endast använd ett fåtal gånger, superskick. Mjuk mellanvägg mm.

Denna hade jag tagit helt klart! Med tanke på allt skit man fått höra kring de billigare importsläpen så skulle jag inte vågat köpa ett sådant. Vi var och kollade på cheval liberte innan vi bestämde oss för ett Fautras och det mesta kändes ganska rappligt och krångligt på chevalsläpen.

Fautras är också importerat och klart billigare än ett motsvarande svensktillverkat.

Har Fautras äntligen börjat med säkerhetsbommar nu eller?

Startrailern blev inte så billig som jag hade tänkt mig. :smirk:

Så nu lutar det faktiskt åt en ny Henra Caliber! Var och tittade på en igår och blev kär! :love:
Den går att få med kombiramp oxå och det gillar jag skarpt.

Fautras har väl haft säkerhetsbommar länge?

Det var i slutet av 90-talet jag började titta på deras lösningar och det jag imponerades mest av då var deras säkerhetsbommar...

Nja, jag skulle nog inte klassa fautras till de billiga importsläpen. Då syftar jag snarare på cheval liberte och christ etc. Tycker att Fautras ligger ganska "högt" i pris.

Säkerhetsbommar finns på fautrassläpen. Det verkar inte hellre vara något nytt på deras modeller utan snarare något de haft länge. Hur som helst så valde jag den diagonallastade modellen där det inte finns några bommar alls och är supernöjd!

Startrailern blev inte så billig som jag hade tänkt mig. :smirk:

Så nu lutar det faktiskt åt en ny Henra Caliber! Var och tittade på en igår och blev kär! :love:
Den går att få med kombiramp oxå och det gillar jag skarpt.

Åh, vet du vad den hamnar i för prisklass då?

/Rea, på jakt.

Jag har iaf hört av ngn Fautras-säljare att de inte hade säkerhetsbommar för att det kunde skada hästen (!). Jag kommer inte ihåg när exakt, men det var för kanske 3 år sen. Bra om det är annorlunda nu.

fautras trailer har glasfibergolv!!! tänk vad som kan hända om man kör en stor häst och den hoppar runt?!?!?

star trailer.. kolla så den inte har den höga teleskopbommen mellan golv o tak i mitten fram.. min häst gick över bommen och tog spjärn mot den.. resultatet var att vi inte fick loss inredningen.. det slutade med att en brandman fick sparka sönder taket på trailern...
jag köper ALDRIG en star!!!

vi har den nya värmlandsvagnen.. jag har alltid sagt att deras transporter är skit men jag är helnöjd med denna! den går som en dröm på vägen och är lätt att dra! kanske lite dyr men jädrar va fin den är!

Den stolpen måste finnas där om transporten har fronturlastning.
hur menar du att hästen kan fastna i den stolpen, om man löser ut säkerhetsbommarna så kan den inte sitta fast i stolpen...

Liknande trådar

P
Utrustning Va hos en återförsäljare igår o kollade på hästtransporter. Är mest inne på en Star (han har mest såna oxå). Tänkte ju först köpa en...
2
Svar
33
· Visningar
4 991
Senast: MischaMir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar