ENKLA dressyr övningar

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Behöver lite enkla dressyr övningar att göra på min häst då hon inte få galoppera så mycket.

Trav och skritt övningar.

Inte öpnor och slutor eller skänkelvikningar och sådan, men något lätt som ändå får hästan att tänka.

Jätte tacksam för svar!

MvH//TheHuntedOne

Sv: ENKLA dressyr övningar

Tycker iof att du kan testa med skänkelvikning utmed långsidan, någon kan ju vara med och hjälpa till att flytta henne om hon inte förstår.

Annars kan du ha ett litet fyrkantspår. Gör halt, vänd, gör halt vänd etc. Se till att hon lyssnar på dina skänklar, det gör att hon blir kvick på bromsande hjälper, framåtdrivande och vändande. Samma princip är "ruter ess" (dvs. ett vridet fyrkantspår) och då kan du göra halt, vända och sedan öka mellan hörnen. Lite luddigt förklarat men ;)

Ställ ut 4 koner (eller andra markeringar) på/lite innanför voltspåret, gärna på mittvolten och så att de står mitt emellan spåret och medellinjen.

Växla mellan skritt och trav vid varje eller varannan kon.

Rid i trav men växla mellan kortare och mer ökad trav vid varje (varannan) kon.

Rid "serpentiner" omväxlande innanför (men nära) och utanför konerna.

Rid som vägmärket "sevärdhet" runt konerna. ( I trav måste du förmodligen gå över mittlinjen så öglorna korsar varandra, men jag tror du förstår principen på vägen i alla fall!)

Gör halter med t ex din lilltå exakt över en kon.

Rid kvadrat genom att vända runt konerna och var noga med att rakrikta på varje sida.

Rid samma väg men med halv framdelsvändlning vid varje kon.

Rid trianglar runt 3 av konerna, växla till nästa 3 då och då.

Rid 8-volter runt 2 av konerna. Växla mellan att ha konerna som mittpunkter i de båda cirklarna och att bara tangera dem.

Rid "8-trianglar/timglas" dvs en sida på kvadraten - snett igenom- en kvadratsida osv. Var noga med hur vägen rids runt konerna så att hästen inte kommer på mindre båge än den klarar av men så den verkligen blir rakriktad på kvadratsidorna.

Rid upprepade volt tillbaka runt två koner vid en långsida.

Flera av de här övningarn kan göras på lång tygel under uppvärmningen! De kräver ridning och det går lätt att växla väg så snart hästen börjar föregripa ryttaren genom att själv välja väg. Eftersom konerna står fritt är det lätt att "kana ut" lite om hästen inte riktigt orkar bära sig på små volter i trav eller bara för att testa att den är lydig och inte väljer väg själv. Det går också lätt att växla om med att göra tempoväxlingar halter etc vid medellinjen och där volten tangerar väggarna eftersom dessa punkter är ganska lätta att "hitta" utan konmarkeringar.

Hmm, vid närmare eftertanke är de här övningarna egentligen inte så enkla att utföra bra (även om de inte är riktigt lika svåra som att skritta på en absolut rak linje med en spikrak häst!) men de är lätta att träna på och det var väl det du menade? :D

Senast ändrad:

tack för lite ideér !

står och stampar lite på samma ställe med min 4åring för att jag aldrig kommer på några bra (någorlunda) lätta övningar, men tack!! =)

vilka bra idéer Lena_B

Tack tack

Får man fråga varför hon inte får galoppera så mycket? Många övergånga flytta lite i skänkelvikning, fräna då att h*n blir lyhörd för dig och dina skänklar, tar stöd på bettet hela tiden..lena_b har redan skrivit det mesta som är bra!

Rid på långa tyglar och gör serpentiner (tex längs långsidan) med vikten. Korta sen tyglarna och rid fortfanare med vikten.
Försök även göra halt med vikten. Det ska kännan som du sitter och skiter ungefär, när du gör halten. Man kan även strypa med knäna, men det är lite grovare, så bättre om du bara stelnar till. Skritta mycket och känn att du är rak, samma i lättridningen. Samma stöd i båda stigbyglarna, sitt ner lätt.

Öva på sidförande hjälper. Rid på fyrkanten, gå in ett steg mot mitten, rakrikta, in ett steg igen osv. Början till skänkelvikning.

/sofia-med stela fingrar

Annars kan du ju alltid träna på något dressyrprogram men skippa galoppen :idea:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka