Enkla byten?

B

Beauty_Boss

Halloj! Jag håller på o försöker träna enkla byten på min buse. När vi gör det så blir det lätt en halt och sen skritt, trav typ 3 steg och sen skritt och ibland skritt på en gång. Men det blir alltid mer än 5 skrittsteg mellan fattningarna. Är det OK att börja träna med mer än 5 steg mellan eller ska man vara hård och rida 3-5 steg redan från början?

Sv: Enkla byten?

Enkla byten är mycket styrka, både att kunna sakta av direkt till skritt utan mellanliggande travsteg och att fatta direkt ur skritten. Jag tycker att man ska träna på kvalitet, så det är bättre att du får kanske 6-7 skrittsteg utan travsteg än att du får först 2-3 travsteg och sen 4 skrittsteg och sen 2 travsteg och sen galopp. Sen när han orkar tex. 7 skrittsteg, så testar du med färre steg.

det handlar om styrka o åter styrka det är bara träna övergångar mellan alla gångarter och när du tränar ennkla byten så skritta tills hästen är avslappnad, jag skrittar endast 3-5 steg på tävling hemma kan det bli allt från 6-15 steg :idea:

okejokej, det ska jag göra :D Jag tränar mest ute på olika grus/gräs vägar, lr.. ja, vägar där man kan galoppera :p Eftersom han har mest bjudning där tänkte jag att det kanske är bäst att börja där. Testade inne för nån dag sen och det gick Myclket bättre än för 2 månader sedan då jag inte gjort det ute :D

rid så många skrittsteg det behövs så att du hittar en bra skrittkvalitet innan du fattar ny galopp.
s småningom när hästen blir starkare kommer du att behöva färre och färre skrittsteg

jag håller med ovanstående. men ett tips är, att när du ska fatta galopp vänder du in framdelen ett steg eller så och samtidigt fattar du galopp. som i en famdelsvändning (eller om det är bakdelsvändning jag glömmer jämt bort vilket som är vad :P) jag vet inte exaktt varför dte blir bättre men det funkar iallafall för mig! Sen ska du såklart sträva efter att inte behöva göra det!

Jag tränar detta genom att bestämma från början hur många skrittsteg jag har tänkt mig. Låt oss säga att jag startar med 15. Oftast hinner hästen få bra skritt på 15 steg och då gör jag fattningen. Sen minskar jag antalet steg efter hand.
Det är alltså två saker som är viktiga: 1) du ska veta hur många skrittsteg det ska bli 2) om skritten inte är ren/bra trots att du gjort det antal steg du tänkt dig får du ta till extrasteg och försöka göra bättre nästa gång.
Anledningen till att du ska veta antalet skrittsteg är till nästa moment, bytet. Du måste veta exakt var bytet kommer och med rätt antal språng emellan. Även om man tänkt sig byten i vart tredje så fortsätter man inte om bytena inte känns bra, då galopperar man vidare och hittar flytet och börjar om.
Lycka till!/Malin

Jag tycker- som så många andra att det är bättre att du får en bra kvalité, bra framåtbjudning och så vidare i skritten innan du fattar ny galopp. Så att du inte hastar för mycket.

-hoppas det är ok ifall jag spinner vidare på tråden :idea: -

Hur gör man då för att få hästen att inte trava när man saktar av och verkligen skritta direkt?

Som sagt, styrka, styrka, styrka. En häst som kan samla galoppen ordentligt kan också sakta av direkt till skritt. Träna mycket tempoväxlingar, korta galoppen mycket ett par språng, rid fram igen, osv. När hästen kan galoppera kort och "sitta" lite i galoppen brukar det inte vara svårt att komma ner i skritt direkt. Och den måste också vara lätt i fram för att det ska bli riktigt bra.

Spinner också vidare lite .p Min häst tar gärna till handbromsen när vi ska sakta av från galopp (jobbar dock på det och har blivit MKT bättre nu), dvs att han släpper ryggen och tappar formen. Vi har skitsvårt att träna korta/samlade språng innan avsaktningen, tips? :p

Jättesvårt att veta utan att ha sett er, men jag reagerade lite på att du skrev: "HAN tar gärna till handbromsen", frågan är om det är han som gör det eller du? Många av de som får den reaktionen från hästen att den faller isär, slår sig fri, får det pga. att man saktar av med handen, försök att använda sitsen istället. Och som sagt, mycket tempoväxlingar och övergångar!

Haha, jadu.. men min tränare säger att det typ är för att han inte orkar bära sig lr nåt.. Men det har ju blivit bättre för vi tränar himla mkt avsakntingar/övergångar s¨å det är väl bara att fortsätta :D

När jag lärde min ponny byten, började jag att paralellet med "avsaktnings-bytena" träna byte över en bom eller ett pyttelitet hinder. DÅ känner hästen den tydliga "omsittningen" och du kan sedan börja göra samma hjälper fast utan hinder eller bom
Det fungerade kanon på min ponny :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka