Enkelt tilltugg till flera

Araminta

Trådstartare
Jag ska ha en liten avskedsfest här imorgon. Det kommer en 8-10 personer och jag har, i ett svagt ögonblick, lovat att bjuda på något mindre att tugga på. Jag gillar att laga mat och har massor av middagsidéer i huvudet... men nu var det ju inte middag jag lovat att bjuda på :angel:

Huvudsaken är att det är enkelt och inte kräver mängder med olika ingredienser (behöver tömma kylskåpet på lördag). Det kommer både vegetarianer och köttätare. Ska även passa någorlunda till både vin och öl.

Hilfe! :p
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

En plåt focaccia går snabbt att göra! Vad har du kvar i skåpen som du vill bli av med?
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

Hemrostade nötter, kanske?

Valfri sort naturella nötter(mandel, hassel-, cashew-, valnötter ...) blandas med nåt sött(socker, honung), lite naturell olja, salt och nåt starkt(cayennepeppar, chilipulver, sambal oelek). Häll ut på bakplåtspapper och rosta i 225 grader i knappt tio min eller tills de fått lagom mycket färg. Jättegott!
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

VLMF:
Torrvaror kan stå (ägaren av lägenheten kommer tillbaka på tisdag) och kylskåpet är redan relativt tomt. Vill mest undvika att fylla upp det igen. Men bröd var inte en helt dum idé. Har mjöl etc och dessutom en del röror (pesto, ajvar etc) man skulle kunna bre på. Tack! :)

Koltrast:
Också en bra idé! :bow:
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

VLMF:
Men bröd var inte en helt dum idé. Har mjöl etc och dessutom en del röror (pesto, ajvar etc) man skulle kunna bre på.

Spinner vidare ...

... Om du gör foccaccia behövs väl på sätt och vis inget på, men om du behöver ytterligare röra att doppa i kan du göra en enkel tapenade genom att mixa en burk billiga oliver med en skvätt olivolja. Salta och smaksätt om du vill med kanske lite citron, vitlök eller mixade sardeller och har du kapris hemma mixar du i den också.

Ett gott, osötat, bröd är smaskens att doppa i bara olivolja och flingsalt.
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

Tunnbröd, bredda med pesto, lite parmesan, rulla ihop och in i ugnen ca 10 minuter. Sen bara att skära upp i lagom bitar.

Kan dock rinna lite när man äter...:o
 
Sv: Enkelt tilltugg till flera

I sådana fall skulle jag göra en focaccia med oliver, soltorkade tomater och färsk rosmarin (eller är det timjan man har på, haha) och sen crostinis (köp färdiga) som du brer på röror på (hälften med ajvar hälften med pesto), toppar med lite ost och kör i ugnen. Och kanske morotsstavar med dipp. Det duger gott som "lite tilltugg", mer avancerat behöver det inte bli.
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 245
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp