Enkelt galoppombyte på tävling.

golden_tinka

Trådstartare
I westernriding får man -3 poäng om man gör ett enkelt galoppombyte, men vad är det som gäller i reining? kan inte hitta det i regelboken!:confused:

och hur är det i dom andra klasserna?

Och om man skall göra ett bra enkelt galoppombyte, räcker det med att gå ner i trav innan den nya fattningen eller skall man ner till skritt?

Strävar självklart efter att kunna göra galoppombyte i språnget, hästen kan det men jag krånglar bara till det...:crazy:

//sara

Sv: Enkelt galoppombyte på tävling.

Det är minus även i reining, -3 eller -5, tror det klassas som avbrott i gångarten eller möjligtvis uteblivet byte, har inte regelboken tillgänglig.

Dom flesta jag sett som inte kan göra ett flygande byte brukar bara gå ner i trav, ska ju vara så osynligt som möjligt.

I versatile horse hör bytena till western riding-delen av mönstret och bedöms efter dom reglerna.

I horsemanship brukar man få välja själv hur man vill göra, men det kanske beror på nivån på tävlingen, jag minns inte vad som står i reglerna.

Sen finns det väl en regel i western riding att minst 2 (eller var det 3?) av bytena ska vara flygande, tror det kan bli diskning annars, så träna på...;)

poängmässigt vet jag inte, men jag skulle hellre gå ner i skritt än trav. har sett flera hästar som inte får bort travsteget sen när man vill att dom ska byta rent. föröker träna bort det på min häst och det är inte lätt.. om någon har tips så är det välkommet!

I reining blir ett avbrott till trav 2 minuspoäng, oavsett vart i mönstret det sker. Bryter du av till skritt blir du diskad.

ojdå, då är det ju inte så smart att göra det!:o

Okej tack,
då blir det ännu mera träna av för våran del...;)
Är ju bara på D nivå ännu, så tävlandet är mest för att det är roligt, men man vill ju ändå slippa ifrån minus poängen, och kanske bli placerad i allefall!

//sara

Som någon sa så blir det -2 p för enkelt byte i reining och mitt råd är att tänka på att om hästen ännu inte är tillräckligt tränad på byte så är det bättre att ta -2 p än att riskera att hästen går i fel galopp eller korsgalopp ett helt varv (som lätt kan inträffa i stundens iver) vilket medför -4 p. Har man gjort ett i övrigt hyggligt mönster och ger ett bra helhetsintryck så har man fortfarande goda chanser till en skaplig placering.
Lycka till med ditt fortsatta tävlande

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag antar att jag egentligen mest skapar den här tråden för att skriva av mig lite, men om någon har några råd så tar jag tacksamt emot...
2
Svar
20
· Visningar
4 336
Senast: Ponylove
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 494
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar