enkel övning.....Förslag??

TheHunted

Trådstartare
Enkel Dressyr övning efter man har hoppat ett hinder.

Någon som har nåt förslag hur man ska få en pigg häst efter ett hinder att tänka på ryttaren igen utan att bara tänka springa, springa?

Ska inte ha något med hoppning eller bommar att göra...
Förslag?

MvH//TheHuntedOne

Sv: enkel övning.....Förslag??

Ha t.ex. ett räcke på en rak linje. Ställ ut en koner efter hindret på båda sidorna där du bestämmer att göra halt, där gör du en framdel- eller bakdelsvändning och sedan igång i galopp igen mot samma hiner.

Rid in på en volt direkt hindret och forma hästen runt innerskänkel, rid några varv i lugn galopp och gör halt med hjälp av sitsen och bara små halvhalter. Fungerar super på min unghäst. Tidigare red jag bara rakt fram efter hindret och då blev det bara konflikt då han gick emot handen, med hjälp av volten bromsas tempot upp och det är lättare att bromsa upp hästen utan att bli för hård i handen.

Du kan lägga ut travbommar en bit efter hindret, gärna lite upphöjda, då måste hästen bromsa upp av sig själv, annars klarar den det inte, om den inte tar ett skutt över alltihop. Om det är svårt att komma ner i trav så snart efter hindret (har själv ett ånglok ibland) så kan man gå in på en volt och sakta av först. Det jobbiga med den här övningen är att släpa bommar... (Är lat av mig :smirk: )

Du kan prova att rida sidvärts efter hindret.

Mitt tips är volter...mindre och mindre tills hästen lugnar sig och koncentrerar sig på vad du vill.
Det funkar i alla fall på min mkt pigga häst. Börjar man slita o dra i henne så samarbetar hon inte alls, men när man gör volter får hon något att göra och något att koncentrera sig på och då saktar hon ner farten. Volter innan hindret är också mkt bra om man har en häst som springer mot hindrena.

Jag gjorde en volt övning på min heta häst.
Då red jag en åttvolt med ett hinder i mitten. Volterna ska vara ganska små.
Man får koncentrera sig mycket själv och hästen måste också tänka så min häst kugnade ner sig efter en liten stund eftersom det var samma hella tiden.
Man kan börja med att rida på en volt. Lite av grjen är att volterna ska vara små.
Flummigt eller förstår du?

TheHunted1 skrev:
Enkel Dressyr övning efter man har hoppat ett hinder.

Någon som har nåt förslag hur man ska få en pigg häst efter ett hinder att tänka på ryttaren igen utan att bara tänka springa, springa?

Ska inte ha något med hoppning eller bommar att göra...
Förslag?

MvH//TheHuntedOne

Jag har ett bra tips på en övning som funkade utmärkt på min fd häst. En övning där vi i varje hörnpassering i galopp gjorde en mkt liten volt, närmare piruett än galopp, beroende på hur mkt din häst kan och orkar.. när hästen vet vad som gäller i hörnpasseringarna så lägger du till hinder där emellan, och efter hindret, hörnpassering och en liiiten volt. Ev kan man lägga till en halt vid olika punkter efter volten osv. men om du gör detta först som en övning innan du börjar hoppa hinder, så är hästen mer medveten om vad som förväntas av den när du börjar hoppa.. det funkade för oss!

:D Nu kommer jag med en bomövning här.. jag vet att du inte bad om sånna, men det här funkar verkligen skitbra!
ovning_orig_SE.jpg

ska försöka förklara..
På volten ligger 4a bommar, de är "lutande" alltså upphöjda i ytterkant och ligger på marken in mot mitten
Innan man hoppar så kan man gallopera runt på volten, tills det känns bra. Bestäm dig för att länga några steg mellan två bommar, och korta mellan nästa. Läng, korta träna lydnad
När det känns bra så hoppa..

Gör åt andra hållet.. Hoppa först, ochgå sen in på volten och träna samma sak tills hästen lyssnar
Hoppas någon förstog..

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 350
Senast: MalanMjöl
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 559
Senast: Kajsalisa
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
639
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka