Enkel fråga?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Håller inte själv på med barock/akademiskt men blir lite nyfikenpå en tant i stallet som håller på. I vanliga dressyren är ju uppvärmning jätteviktigt, hur är det i barock? Tanten i mitt stall brukar börja med att ta in hästen från hagen, spänna in honom och på stallgången "trampa" hästen. Behövs ingen uppvärmning för trampning? mvh/ Lavinia, nyfiken

Sv: Enkel fråga?

Det låter ganska märkligt... hon måste ha missuppfattat något!

Personligen rider jag ganska långsamt, och mycket i skritt, innan jag börjar fundera på samling.
Använder aldrig inspänning, det blir ju ingen samling av det.

Eftersom du skriver "Tant" låter det mer som övergångsåldern.

Vissa jagar småpojkar, andra trampar hästen i gången.

:angel:

-Carola- Inte alls generaliserande och med stormsteg mot 40 års krisen.... :D

Hej!

Så ni gör alltså inte så i vanliga fall, det är mest tokiga tanter med inget liv som gör det. Skönt! Det var liksom det jag hoppades.

För visst borde det vara så att det inte ger så mycket att hästen står ouppvärmd på stallgången och "trampar", han bprde ju kunna göra det bättre efter lite uppvärmning.. Men men.. tant har ju bara kommit till skritt och hållt på där i..hur länge som helst..(tills nu, då plötsligt trampa är viktigt..) / Lavinia, vars häst kan trampa, men bara om vi begär andra saker och hon blir VÄLDIGT förvirrad.

Tanten har nog just kommit på att hon "kan" och vill glänsa med det. Sånt försvinner tyvärr inte med åldern. Nä, jag värmer och åtminstone jag känner när hästen är mjuk nog för att börja jobba mer tekniskt (minst 30 minuter värmning kör jag med). Nu rider jag mest western men många gånger stirrar folk över att min häst får jobba sig riktigt varm innan jag tar plats och börjar rida för tränaren.

Jag har hört kommentarer som att " Min häst kommer inte att orka tävlingen om jag rider innan" m.m m.m m.m.... :eek: Jag tar mig för pannan :smirk:

:cool:

CarolaLind skrev:

Oiiii, jag närmar mig övergångeriet med hast och jagar varken småpojkar tror jag(om du inte menar min 4-årige hanhund som stuckit i skogen) eller trampar hästar på mittgångar. Däremot kliver jag baklänges in i väninnor i paddocken medan jag koncentrerat och med knasig metod försöker få till en diagonalsluta från marken med pålle. Räknas det som att trampa?

Och så flänger jag runt med min andre småpojke också, snart 8-årig valack när vi leker busa, jaga, stå still lekar eller har flamsdagar ihop. Är jag i farozonen?

Är det någon som vet om någon annan lämplig småpojke att jaga (eftersom min häst inte kan trampa) så att jag får testa. Kan va kul!!

OlleAtlas

Har du frågat personen i fråga hur hon tänker osv? Där får du nog de bästa svaren på varför hon gör som hon gör.

CarolaLind skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Jahaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! :rofl: Nu förstår jag också!!!!!!!! :rofl: Visste väl att det skulle va nån risk me att ställa av hästarna i denhär åldern... Dööööööör av skratt..... :rofl: :rofl: Se upp alla killar som gick i lågstadiet då jag gifte mig!!!!!!!!! :rofl: :rofl:

CarolaLind skrev:

Jag har också hört talas om nå´n toka som springer bakom en uppblåst röd monsterhingst i balanstrav :eek: någonstans i södra Sverige tror jag....

...... nej, förresten, den tanten var ju bara 22... :angel:

Senast ändrad:

Jag jobbade på en stor ridskola i sthlm där de alltid spände in alla hästarna bakom lod, desutom utan uppvärmning.. Brukar man göra så på alla ridskolor?

Det finns alltid idioter :angel:

dressyrtant skrev:
Jahaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! :rofl: Nu förstår jag också!!!!!!!! :rofl: Visste väl att det skulle va nån risk me att ställa av hästarna i denhär åldern... Dööööööör av skratt..... :rofl: :rofl: Se upp alla killar som gick i lågstadiet då jag gifte mig!!!!!!!!! :rofl: :rofl:

:D :angel:

Zezel: Jag skaffade honom såklart för att fylla igen alla tomma mentala hål (Brukar hål vara fulla? ) (Oj, nu drog det iväg igen..ja jäklar :o :angel: )

Som man har, istället för att tröstäta går jag fram och tillbaka till Löderup varje dag för att visa upp en den dansande faran...

Inte nog med att jag blir ännu hungrigare än vanligt, jag får jävligt snygga, hållbara ben, så att jag, när jag väl är 40 VERKLIGEN kan ha användning för dem. (Läs : jaga småvilt)

Jag tycker det är viktigt med uppvärmning innan något arbete, även jag jobbar min häst vid hand så tar vi en rask promenad först, ryggar några steg, går lite cirklar och serpentiner i minst 15 minuter innan jag jobbar han i öppna, sluta och att trampa in under sig på en volt beroende på vad vi känner för idag. Brukar avsluta med lite skuttande över hinder på lina och sen en längre promenad som nedvarvning.

Men att trampa hästen på stallgången tycker jag är fel. stallet är hästens hem och då skall den inte jobbas. Att inte värma hästen först är som att få skador på posten som följd. Det går kanske bra dom första 15-20 gångerna men någongång så händer det något.

CarolaLind skrev:

Jag måste nog definitivt klassas som klimakteriekärring (p i pms har liksom en tendens att finnas hela tiden men växelvis stå för pre - post och pågånede; :devil: att det aldrig tar slut :angel: ) och jag kan inte låta bli att undra:

Tror ni att det skulle hjälpa att börja med barock om man blir fruktansvärt irriterad på hästar som trampar i stallgången?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25