Enkel bröstsele, nackdelar?

Alexandra_W

Trådstartare
En sådan där enkel bröstsele, ala Börjes billiga t ex, vad är det för stora nackdelar med en sådan för lätt körning, i.e dra däck, släpa och lätt vagn (inkörning).

*nyfiken*

Hittat en sån (inte Börjes modell, en annan, men ser typ ut att vara ungefär samma stuk vid en snabb blick iaf) i närheten till liten peng, ochd et är klart lockande, istället för att köpa en dyr sele som jag kommer få byta ut nästa år?

Sv: Enkel bröstsele, nackdelar?

420232.jpg

Ja den funkar väll för inkörning...
Rekomenderar loksele till inkörning och sen komplett bröstsele.
Du har väl läst den nålade tråden?;)
Finns mkt info där!:idea:

Ja så länge du har en svängel och ser till att draglinjen är rak är den någolunda bekväm för hästen. I en vagn med fasta skaklar riskerar hästen att få obehag om inte skav på bringan/bogarna...

Jo, föredrar loksele, och sparade arabens loksele lääänge (sålde den nyss) för att se om den kunde passa. Tyvärr inte. Och tyvärr inte hittat någon loksele i vettigt skick i rätt storlek för 'vettiga pengar' så att säga.

Naturligtvis blir det en 'riktig sele' när det ska börja dras på allvar, men snålgenen morrar surt inför tanken att hosta upp massa för en sele nu, som det är stor risk inte kommer passa nästa år. Kan ju naturligtvis slå på riktigt stort och köpa en måttad med stora justeringsmöjligheter, men då är det det 'lilla' abret att jag ju inte ens vet OM det kommer gå att köra in skrället. Welsh inte så hjärtliga 'hoho, lycka till, du vet att mormor (tror jag det var) inte gick att köra in va?' klingar i bakhuvudet :devil:

Tråkigt det där, beror mer på oss än hästen anser jag, ingen häst är omöjlig;):grin:

Men det är alltså en welsh du ska köra in?
Får man veta ålder å storlek?
Kanske se en bild?:angel:

Men en 3-4 tusen e väll inte så mkt för en helt okej loksele:angel:
Kolla runt på beg, ibland hittar man riktiga fynd ju:D

Kvaliten är osäker, men billigaste nya lokselen hittar du ju på www.bole.nu för drygt ett par tusen:angel:
Draglinor gör man enkelt och billigt själv, baksele några hundra:)

Tja, jag anser faktiskt att det finns omöjliga hästar, eller hästar som helt enkelt inte är 'värt att köra in'. Naturligtvis beror det till viss del på HUR mycket man gett sig f*n på att hästen ska köras in.

Min arabvalack blev aldrig färdiginkörd. Helt enkelt för jag ansåg det inte var värt det. Han fungerade bra om han fick dra med linor/kedjor (var salig när han fick dra hem timmer från skogen t ex), men han gick inte att sätta i skakel. Han fick panik när han kände skaklarna mot bakdelen. Trots idog träning, trots lååång tid, trots steg för steg. Man kom helt enkelt hela tiden till samma gräns. Under den - helt okej. Över den - nej.

Och jag ansåg att det inte var värt att traggla med det. När han så uppenbart var så väldigt obekväm med skakel, och där inkörningen var ett komplement. Det var inte värt risken heller. Risken att han skulle skada sig, endera då - eller senare. När man trodde det var okej, att han var inkörd och säker, och det i specifik situation skulle slutat illa.

Lille herrn här kommer inte köras in till varje pris heller, med samma motivering som ovan. Han är dessutom inte köpt för körning, utan det är en bonus om han blir inkörd med (jag vill helst ha mina hästar både inridna och inkörda, men prion är ridning)

Några tusen är över vad jag vill ge för att köpa en sele som mest troligt får bytas ut nästa år.

Det är en welsh sekt B, född 2006. STor C-ponny just nu, ingen dagsaktuell mankhöjd men sist jag mätte låg han kring 137 - 138 cm i mkh (ja han blir garanterat för stor för en sektion B, ska till ett mirakel om han ska lyckas klämma in sig på max 137.5 cm som vuxen).

Ett par bilder:

Oktober 2007:
thumbnail.aspx

Nov 2007
thumbnail.aspx

Juli 2008
thumbnail.aspx

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Jag har en liten shettisdam som jag nu håller på att köra in. Vi har kommit så pass långt att det är dags att fundera över vilken sorts...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: hcw246
·
Körning Behöver en sele som passar vårt grova bastanta sto. Köpte hööks bröstsele x-full igår för att ha den när jag börjar lära henne dra...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka