Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Enkät!!

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
en dotter, drygt 9 mån
2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
är gift
3. Hur många hästar har du?
fyra, varav tre är mina egna (bara en rids) och den fjärde är en helinackordering.
4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
fritidsrider ca 4dagar/v
5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
eget stall
6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
är i stallet flera ggr dagligen, men sammanslaget tillbringar jag ca 2h där när jag inte rider, 3½ när jag rider
7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
ingen medryttare...
8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?
När jag rider är hon med sin far. Ofta gör jag det övriga stalljobbet när hon sover middag i vagnen.
9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
Är mammaledig just nu
10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
Tja, jag hade gärna ridit mer, helst varje dag. Förhoppningsvis blir det så längre fram. Får jag bara bort lite fler graviditetskilon så har jag ytterligare en häst som skall sättas igång att ridas... Nu mera rider jag bara för att det är roligt, för att jag gillar hästarna och det är avslappnande mm. Innan var jag mer ambitiös och ville träna. Nu vill jag "titta på träd och höra fågelkvitter" :angel: Visst är det skillnad nu, jag vill ju ha mkt tid med dottern och min man. När det bara var jag så kunde jag lägga 6-8h/dag i stallet utan problem. Dygnet borde ha fler timmar :idea: så jag hann med både familjen och 6h i stallet!
 
Sv: Enkät!!

Egentligen är det mina barn som rider våra hästar, men jag rider ibland och är mycket i stallet, så jag svarar i alla fall:angel:

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
5 barn: 9, 10, 14, 16, 18 år

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
Man

3. Hur många hästar har du?
2 st, en d-ponny och ett halvblod

4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
Nu blir det någon enstaka dag då och då, skogsridning och lite träning för egen skull inte tävling alltså. När barnen var 2,4, 8, 10, 12 red jag 2 ggr/vecka på foderhäst, också bara för motionen

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
Då; inackorderad med fullservice, nu; kollektivstall där jag och min kusin sköter egna respektive hästar + tar ut och in varannan morgon/kväll


6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
Om jag ska rida själv tar det ca 2½ - 3 timmar

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
14-åringen rider ponnyn varannan dag och halvblodet varannan dag i veckorna, 18-åringen rider halvblodet på helgerna när hon kommer hem (studerar på annan ort)

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?
Då: barnen var ofta hemma hos farmor. Nu: barnen är hemma själva eller med i stallet


9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
Då: pluggade på komvux 100%. Nu: pluggar på universitet, distans 100%.

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
Skulle vilja rida mer, men nu är det studierna som tar mest tid. Hästintresset har blivit mer fokuserat på att hjälpa barnen i deras ridning, med träning, skötsel osv. Det känns helt ok faktiskt!

QUOTE]
 
Sv: Enkät!!

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
Tre barn i åldrarna snart 8 år, 5 år och 9 mån.

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
Har en man.

3. Hur många hästar har du?
Tre vuxna hästar och en åring just nu, men tre av dem är dräktiga så i vår blir det 7 st.

4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
Just nu rider jag bara ca 1-2 ggr/vecka ut på lugna skogsturer på den tjocka dräktiga 4-åringen. Men tidigare i höst red jag 3-4 dagar i veckan och tömkörde eller longerade ytterligare en dag. Meningen är att hon ska sättas igång igen att par månader efter fölningen. En av de andra två fölmärrarna rids bara sporadiskt (främst av mina barn) och den andra rids inte alls.

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
Vi har eget stall och har dessutom 2 andra hästar inackorderade.

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
Svårt att säga eftersom jag bor 60 m från stallet ;)
Den dräktiga 4-åringen och åringen går tillsammans på lösdrift med fri tillgång på hösilage samt kraftfoder en gång/ dag. Så de tar ju inte mycket tid. Våra två andra samt de inackorderade står på stall och oftast mockar jag alla fyra boxarna de dagar jag mockar och de andra dagarna mockar hon som äger de andra två hästarna.
Att mocka och fixa med kvällsmaten och så tar väl ca 30 min. Sen slänger jag ut lunchensilage men det går ju fort.(Min man tar ut dem på morgonen och ger morgonensilage).
Så om jag inte ska rida eller göra nåt annat så tillbringar jag mindre än en timme/dag i stallet.

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
Tidigare när jag red 4-åringen mer ordentligt hjälpte mig en granntjej nån dag i veckan. Måste nog ha nåt liknande sen i höst när jag kommer igång med ridningen ordentligt igen.

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?
De stora barnen är ju antingen ute och leker, eller inne i huset när jag är i stallet. Yngste sonen är antingen med i barnvagnen i stallet eller sover (hurra för barnvakten så man kan höra när de vaknar!) och ska jag rida ut så gör jag det på helgerna när min man är ledig och kan ta hand om honom.


9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
Jag är just nu barnledig, men börjar jobba som distriktsveterinär igen i maj. Jobbar 90% (på papperet.....)

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
Svårt att säga, då jag inte hade egen häst innan barnen. Vi skaffade hästarna i och med att vi köpte vår gård när äldste pojken var nyfödd..
Men det märks ju nu när minstingen kom. Tidigare kunde jag ju få mer egentid med hästarna eftersom de två större skötte sig mycket själv. Men det är samtidigt en övergående tid.
Himla kul med min äldsta son som brukar följa med ut på ridturer ibland. Jag rider 4-åringen och han rider hennes 20-årige mormor (på 160 cm!).
 
Sv: Enkät!!

Är intresserad av hur ni andra får vardagen och livet att rulla på med barn och hästar, därav en enkät!!
Kanske kan man få en snilleblixt eller nått tips av någon om hur man kan få ihop detta pussel som det är att få det att gå ihop!:crazy:

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
Två barn, snart två respektive fyra år

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?

Jag är gift och har en man som delar mitt hästintresse

3. Hur många hästar har du?

Vi har just nu 15 hästar hemma och väntar fyra föl till i vår/sommar

4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?

Jag försöker rida den av mina hästar som är igång 6 dagar/vecka

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.

Vi har eget stall

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?

Det beror helt på hur mycket barnen orkar...men totalt tar stallet mellan 5-6 timmar/dag inkluderande in/utsläpp, mockning, ridning, fixande med hagar, foder- och ströhantering, hanterande och tränande av unghästar m m

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?

Nej

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?

De är oftast med i stallet några timmar/dag...annars hemma med någon av oss...eller hos farföräldrar någon timme

9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?

Min man är just nu föräldraledig och sköter dessutom (tillsammans med mig förstås) gården med skog, hästar och får

Jag jobbar ca 50% totalt i ett projekt som sträcker sig över många år. Jag reser en del både inom och utom landet och trivs otroligt bra med detta jobb. Jag har ingen önskan om att göra karriär ( det har jag gjort tillräckligt i mitt liv) utan är riktigt nöjd när jag får vara med våra barn och hästar.

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?

Ja..jag tränar och tävlar knappt alls längre utan har lagt ridningen på en helt annan nivå. Det känns helt OK. Var sak har sin tid och just nu är det aveln som känns både spännande och möjlig.

Jag får inte riktigt ihop min tid och energi till de olika delarna i livet just nu känns det som...barn, häst och jobb. Känns inte som att jag kan jobba heltid 8-17.00 och ha en häst i tävlingkondition OCH ha tid med mitt barn och mitt förhållande. Någon av dessa delar blir ju lidande..det finns liksom bara 24h/dygn. Alltså, hur gör ni?

Vi känner oss privilegierade att få ha tid och möjlighet att vara hemma mycket tillsammans med våra barn. Vi har sparat väldigt på föräldradagar och kommer att vara hemma ett halvår till minst. Vi väljer att under denna tid avstå från allt sånt som semesterresor och andra nöjen (men vad kan slå att ägna sommaren åt att följa de nyfödda fölen??)

Men..visst är det ibland svårt att få tid för varandra och oftast helt omöjligt att få egen tid....men vi hoppas och tror att det bli lite lättare om något år då det är lättare att lämna bort barnen lite mer till mor/farföräldrar.

Men visst sjutton är det jobbigt emellanåt...och visst undrar jag ibland om livet verkligen skall bestå av ett ständigt pusslande för att få det att gå ihop
 
Sv: Enkät!!

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
1 barn på 8 månader
2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
Har en man, som jobbar borta på veckorna
3. Hur många hästar har du?
4 st
4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
Rider ca 6 dagar i veckan om väder och vind tillåterTränar 2 inför tävling5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
Eget stall

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
Många små kan inte säga exakta tider, varierar så mkt
7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
Nej
8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?
Mitt barn sover i vagnen då jag är i stallet alt är med sin pappa
9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
( Ledig )
10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
Jag har fått ändra rutinerna runt hästarna, men inget negativt med det

Marlene
 
Sv: Enkät!!

Är intresserad av hur ni andra får vardagen och livet att rulla på med barn och hästar, därav en enkät!!
Kanske kan man få en snilleblixt eller nått tips av någon om hur man kan få ihop detta pussel som det är att få det att gå ihop!:crazy:

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?

3. Hur många hästar har du?

4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?

9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?

Jag får inte riktigt ihop min tid och energi till de olika delarna i livet just nu känns det som...barn, häst och jobb. Känns inte som att jag kan jobba heltid 8-17.00 och ha en häst i tävlingkondition OCH ha tid med mitt barn och mitt förhållande. Någon av dessa delar blir ju lidande..det finns liksom bara 24h/dygn. Alltså, hur gör ni?

1. 2 barn, 5 och 3 år gamla.
2. Gift
3. 2 hästar, varav en är sällskaps/barn-ponny
4. Rider 2 till 4 dagar per vecka omväxlande uteridning och trimning i ridhus/ridbana. Tränar dressyr för tränare en gång varannan vecka. Kommer att börja med hoppträning och terrängträning under våren, men det blir i kortare intervaller, t.ex. 3 ggr och sedan jobb eller något annat ett tag.
5. Egen gård med hästarna hemma.
6. Svårt att bedöma, men en ridtur tar åtminstone 2 timmar med hämtning i hagen, till ridhuset, tillbaka, borsta, putsa, släppa i hagen igen... Utöver det tillkommer mockning, fodring och gårdsvård, vilket sker i stort sett all övrig fritid :angel: .
7. Jag har en medryttare 2 dagar i veckan. Har funkat bra, men nu är barnen så stora att jag börjar få mer tid, så under våren kommer hon att fasas ut. Hon sköter ingen stalltjänst, så jag har egentligen ingen avlastning där.
8. Barnen är ofta med på dagtid, men en hel del av jobbet görs på morgonen/kvällen när de sover. Barnen är inte med lika mycket på vintern, då det är mörkt när vi kommer från dagis. De kan vara inne i huset själva en stund medan jag mockar och fodrar, men jag lämnar dem inte när jag rider.
9. Jag jobbar full tid och pendlar 6 mil enkel resa. Det tar tid, och jag är "halvchef". Jobbar jättesent en eller två dagar i veckan, för att kunna sluta tidigare någon annan dag. Jag har flex och fullt förtroende uppifrån, men mitt jobb kräver ändå att jag är på plats och servar mina medarbetare under vettiga tider.
10. Självklart har jag fått ge upp en hel del med ridningen! Jag tycker att det är roligt att rida när man har tid att träna och utvecklas. Helst vill jag rida 5 eller 6 dagar i veckan för att känna att jag kommer någonstans. Det finns det ju inte tid till nu. Maken vill ju också göra något ibland, även om hans idrott inte är lika tidskrävande. Det sättet jag rider på nu är inte alls så roligt som det skulle kunna vara. Men även om det är roligare att rida när man tränar mer aktivt, så är ändå promenadridning mycket roligare än att spela innebandy eller träna på ett gym. Jag har helt enkelt fått acceptera att det är några år som det inte blir lika aktivt. Nu är yngsta barnet 3, och de senaste månaderna har det blivit mycket lättare att hinna med, så nu känner jag att jag är på väg tillbaka!
 
Sv: Enkät!!

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
-Son, 5 år

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
-Ensamstående, vecka - vecka förälder

3. Hur många hästar har du?
-En stycken

4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
-Varannan vecka rider jag inte alls och varannan vecka försöker jag hinna rida så mycket som möjligt, i praktiken innebär det ca 3-4 ggr. "Frisk luft och motion" ridning.

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
-Eget stall, delas med två andra familjemedlemmar. Genererar förstås en massa extra jobb som höhämtning, stängsling mm i det oändliga som tar av ridtiden.

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
-Från 3 minuter för att fodra frukost till 3 timmar för att sköta hästen och rida

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
-Jag har medryttare varannan vecka. De kommer som det passar dem, inga bestämda dagar. Så allt från ingen gång till kanske tre gånger varannan vecka.

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan?
-Varannan vecka är barnet med på allt jag gör i stallet. Jag har aldrig ridit med barnet med.


9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
-Heltidsjobb, karriärjobb

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
-Ja, jag har helt klart fått ge avkall. Ännu mera avkall i och med skilsmässan. Men jag ser det som övergående - sonen är redan 5 år! Och jag har gjort ridplan strategiskt hemma på gården så jag kan rida utan att vara borta.
 
Sv: Enkät!!

åhh, vad kul med så många svar:bump:

Intressant att läsa om antal hästar, hur ni jobbar och om ni har stall hemma osv. Många som har eget stall förresten!
 
Sv: Enkät!!

1. Hur många barn har du? Vilka åldrar?
2 st, en som blir 3 och en som blir 7 år i år.

2. Är du ensamstående eller har man/sambo?
Sambo

3. Hur många hästar har du?
3 st, en nordis f.-01, ett russ f-03 och en shettis f.-
05
4. Hur många dagar per vecka rider du och på vilken nivå? alltså myser ni runt i skogen eller är det ridning på tävlingsnivå?
Nu har jag varit lite lat det senaste, men i vanliga fall motioneras nordisen ca 5 ggr i v tränar hoppning och dressyr på lätt nivå, russet håller jag på och rider in, motioneras ca 3 ggr/v, shettisen motioneras ett par ggr/v t ex löshoppning och löslongering.

5. Är hästarna inackorderade eller har du eget stall? Om du är inackorderad, berätta lite om ni mockar och fixar mat själv, har ni några stalltjänster iså fall hur ofta .m.m.
Har eget stall på tomten.

6. Hur lång tid tar ett normalt stallbesök för dig?
Med mockning och ridning, i genomsnitt 3-4 h.

7. Har du medryttare? I så fall hur många dagar?
Nej

8. Är barnen/barnet ofta med i stallet eller är det oftast hemma med pappa/mamma eller annan ?
På veckorna är jag oftast ute i stallet efter barnen har lagt sig. På helgen brukar de emellanåt vara med och greja i stallet och kanske rida lite.

9. Vad har du för huvudsaklig sysselsättning och hur många procent? Om du har jobb, är det ett jobb som du vill avancera och göra en karriär inom?
Jobbar heltid, flextid. Vanligtvis 7:30-16:00. Håller just nu på och går en internutbildning på ett år, så jag varierar studier och arbete. Har tänkt avancera så småningom.

10. Tycker du att du har fått ge avkall eller ändrat på ditt hästintresse sedan du fick barn? Hur känns det?
Skaffade hästarna efter jag fick barn, så jag har inget att jämföra med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 420
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 083
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
811
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp