Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Tror de flesta skulle hålla med om att Diaghlyphard är långt mer vida känd för att ge lite speciella avkommor jmf.med ST.

Det lustiga är att jag red två bröder efter den märren, Cavendish Queen, och hennes morfar, Red God, lämnade en hel del knäppisar. Brorsan efter ST, Skip Rope, var rent äcklig - liksom avstängd hela tiden - medan den andra, Dagger, efter Diaghlyphard visserligen var knäpp men alltid kontaktbar. Han var en av mina favoriter!:love:

Vi hade flera Diaghlyphardar förutom Dagger; Malaga, Lioness och Easy to Love och jag gillade dem alla. Men Skip Rope var skum.:crazy:

Haha tack! Funderar på att skriva ihop det till en bok en vacker dag, men ska hinna med lite fler först tänkte jag :)

Det lustiga är att jag red två bröder efter den märren, Cavendish Queen, och hennes morfar, Red God, lämnade en hel del knäppisar. Brorsan efter ST, Skip Rope, var rent äcklig - liksom avstängd hela tiden - medan den andra, Dagger, efter Diaghlyphard visserligen var knäpp men alltid kontaktbar. Han var en av mina favoriter!:love:

Vi hade flera Diaghlyphardar förutom Dagger; Malaga, Lioness och Easy to Love och jag gillade dem alla. Men Skip Rope var skum.:crazy:

Min egen är efter Diaghlyphard, gillar honom jag med :D
Men som sagt, D har ett rykte om sig att lämna knäppiga avkommor.

Mini-me: Julie Chexx har ju koll på D om du vill veta mer om honom! ;)

Jo jag har nog lite koll på Diaglyphard eftersom jag är uppvuxen med honom;) Kan inte komma ihåg att han var så speciellt, men de säger att han lämnade en del knäppisar. Å andra sidan fick han ca 45 föl/år och det är ju knäppisarna man kommer ihåg. Sista åren pysslade jag med Diaglyphard. Han älskade att bli kliad på manken. Han var en trevlig gammal farbror =)

Jag har träffat många diaglyphard-avkommor och jag har tyckt de flesta har varit trevliga.

Apropå Cavendish Queen så var hon en trevlig häst. MEn jag måste säga att ofta så blir de förändrade i humör och temprament när de blir avelsston. Hon hade ett sto som hette Little Queenie som var helt underbar!! Tyvärr exporterade de henne till något öststatsland :cry:

Swish: Vet inte vart din Greve har fått sitt temperament ifrån. Mammsen hans var ju supertrevlig!! Men skyll inte på ST!:devil:

kl

Min har Green Desert, Danzig, Mr Prospector, Nothern Dancer (som alla andra typ...), Native Dancer, Raise a Native, Sir Gaylord, Nearco mfl.

:)

Åh vad roligt :) Det är visserligen sant, att det är de udda som man hör talas om. Jag kan meddela att Tintomara inte verkar tillhöra "knäppisarna", så där är en till trevlig avkomma att lägga till i statistiken :p

Jag är också en riktig nörd när det kommer till stam och kändis hingstar. Jag ägnar timmar åt att leta och glo :P
Först trodde jag att See Me Dance, eller "Pegs" stam var helt värdelös. Men när jag började forska i det visade det sig att hon inte alls är så dålig som jag trodde.
Hennes farfar Nureyev har lämnat flera hingstar som har varit verksamma i aveln.
Nureyevs mamma Special, är också mormor till Sadler's Wells.

På hennes mammas sida hittar vi Mill Reef, Sir gaylord som också har samma mamma som Secretariat. Tom Fool .. Man O'War .. Hyperion.. Ja ni fattar ;)

Thunder Storm är den som jag tycker har bäst stam. Önskar många gånger att han var ett sto istället :p
Sadler's Wells som farfar. Sen vet jag ärligt talat inte så mycket om Homme D' Honneurs mammas släkt. Det får bli nästa projekt att forska i.
På Storms mammas sida blir det helt klart mer intressant.. Hayya Ya Shareef - Shareef Dancer - Northern Dancer.
"Hajens" mamma Hayya är en dotter till Shergar.
På Storms mormors sida återfinns Persian Bold och Lyphard.
Enligt en engelsk blodbank har Storm 21.9% av Northern Dancer i sitt blod. Hade nu Storm varit sto hade det varit mycket intressant att försöka linje avla på Northern Dancer.

Nä du Swish! ST är verkligen inte känd för att lämna knäppa avkommor! Han har faktiskt lämnat ovanligt trevliga avkommor! Och jag har träffat ganska många av dem!;) Lugna, stabila och mycket kloka!

Kan bara hålla med dej, han är känd för att lämna samarbetsvilliga vänliga avkommor.
Mitt sto har en halvbror med samma mamma men olika pappor. Brorsan som är efter ST är en chock varje gång jag tar mej an honom :o Inget tjafs, tar tillsägelser direkt, sansad på alla sätt. I motsats till syrran då.....:devil: Som INTE har ST som pappa.

Om nu din häst är svår Swish får du leta nån annanstans:p Det har jag sagt till dej förrut tror jag.:cool: Hästar har mammor och dom i sin tur har också föräldrar:angel: Det är ju oändliga variationer som kan uppstå egentligen.

Liknande trådar

I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 321
Senast: izadora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama