Engelska fullblod i SWB aveln - galopphästar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kanske lite dum fråga egentligen men...
Det används ju en hel del fullblodshingstar i SWB-aveln. Billion, Diaghlyphard, Homosassa och Radetzky är ju bara några av dem. Men, är de i grunden galoppörer? Alltså de xx-hingstarna som används i SWB-aveln, har de varit galoppörer, eller ridhästar från början? :)
 
Jag är ingen expert alls, men vad jag kan se så startade iaf Homosassa galopp 1984-1988 och har enligt blup betäckt 1992-2001, 203 listadekommor av. De två hästar (halvblodstyp) jag sett efter honom var dock exteriört inte mycket att jubla för, det såg till och med jag ;) Den ena var dock väldigt ridbar och den andra oerhört trevlig i hantering.

Kan tänka mig att fler av dem som använts i SWB-avel har gått löp.
 
Syftet med att föda upp engelska fullblod har alltid varit att producera galopphästar. Därför har man valt ut avelsdjur efter deras meriter på galoppbanan, och de hingstar som använts i varmblodsavel (ridhästavel alltså, inte travare) världen över har till allra största delen satts i aveln efter galoppmeriter och deras syfte har varit att producera galopphästar. Ridhästaveln har varit lite vid sidan om.

Här https://www.svenskgalopp.se/ kan du söka hästar som startat i Sverige eller Skandinavien.
Här http://www.pedigreequery.com/ är en databas för galopphästar som vem som helst kan lägga in hästar i och därför inte är helt tillförlitlig, men informationen om de riktigt framstående hästarna brukar vara korrekt.

Crown Point xx som levde mellan 1956 och 1974 är den ende ostartade hingsten i SWB-avel "förr i tiden" som jag kan komma på.
 
Diaghlyphard startade 13 ggr och vann fyra av dessa starter.
Billion startade 51 ggr och vann 14 av dessa starter.
Homosassa startade 43 ggr och vann 17 av dessa starter.
Radetzky startade 35 ggr och vann 3 av dessa.

Även Eighty Eight Keys, National Zenith, Mr Carrera, Homme D'Honneur har varit galoppörer från början så att säga.
 
Någon som har koll på Krius, Son of a gun och Moderne. Har dom också gått löp innan dom hamnade i halvblodsaveln?
 
Någon som har koll på Krius, Son of a gun och Moderne. Har dom också gått löp innan dom hamnade i halvblodsaveln?

Det har de allihopa! Son of a Gun och Moderne godkändes för fullblodsavel och användes även i halvblodsavel.
Son of a Gun 31 9-7-4, 54 190 SEK, de andras resultat har jag tillgång till hemma.

Som sagt, det tillhör de absoluta undantagen att en xx-hingst sätts i aveln utan att ha startat på galoppbanan, oavsett vilken ras avel han sätts i.
 
Krius - 7 starter varav en vinst.
Moderne har också startat. Kan inte hitta hur många ggr, men vad jag kan se har han internationella vinster.
 
Malvernico var också godkänd för halvblodsavel, och han startade och var framgångsrik..
 
Kanske lite dum fråga egentligen men...
Det används ju en hel del fullblodshingstar i SWB-aveln. Billion, Diaghlyphard, Homosassa och Radetzky är ju bara några av dem. Men, är de i grunden galoppörer? Alltså de xx-hingstarna som används i SWB-aveln, har de varit galoppörer, eller ridhästar från början? :)

Jäpp, vad jag vet finns inga fullblodshingstar i halvblodsavel som är avlade för nåt annat än galopp. Halvblodsavlandet har kommit senare, efter avslutad galoppkarriär.

Öht verkar fullblodsavel för annat än galopp vara extremt sällsynt.
 

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: Myrten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp