Engelsk sadel mot Western?

L

linabergmer

Hej. Nu har jag en engelsk sadel på min häst 17" normal mot bred bom, om jag skulle köpa en western sadel vilken storlek ska jag då kolla på?

Tack, så en 15,5" kanske skulle passa, men jag fatta inte det är med bow vid..?

Om du inte är så lång kan nog 15,5" sits passa bra. Bomvidderna på westernsadlar kallas semi quarter horse bars etc. vilket jag skrev och försökte översätta till engelska sadelstorlekar. Dessutom finns det något som kallas för arabbom, som ofta passar bra på araber eller lite grövre hästar med kort rygg.

Vad det är för storlek på din nuvarande sadel bör stå någonstans på den. På t.ex. Stübben och Zaldi är normal bom=30-31" medan på Appaloosa är normal=33-34". Antar att de mäter på olika sätt. Men bomvidden och passformen kan alltså variera en hel del mellan olika märken och typer av bommar för westernsadlar också. Under förutsättning att "normal" bomvidd är rätt för din häst kanske en westernsadel med full quarter-bom kan funka. OBS! Jag påstår inte att din nuvarande sadel inte passar hästen, det vet jag inget om, men ibland tror folk att sadeln är bra trots att den inte är det.

Det bästa för dig är att du kontaktar en westernbutik (kolla in Hästlänkar eller www.western.nu). Där kan de utifrån din beskrivning av hästen, dig själv och vad du vill ha sadeln till lämna förslag på sadlar som kanske kan passa er. Se sedan till att ta hjälp av någon som är kunnig på westernsadlar när det är dags att prova på hästen. Det kan du få via butiken om den finns i närheten. Annars kan du kolla om det finns någon westerntränare i trakten som kan hjälpa dig med passning. Tips på sådana kan du få via närmaste westernklubb.

Det här med sadlar är skitsvårt tycker jag. Utan att ha sett vare sig dig eller din häst är det inte lätt att säga mer än vad jag har skrivit. Men någon annan här kanske kan vara till större hjälp.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka