Engagemang hos veterinärer

Maran

Trådstartare
Upplever ni att veterinärer engagerar sig olika mycket beroende på vilken typ av häst och ryttare det handlar om vid t ex hältutredningar på klinik? Den fula tanken har farit genom mitt huvud några gånger genom åren att vi som hobbyrider på "billiga" hästar och inte har t ex välutbildade framgångsrika tävlingshästar med fin stam ibland får ett sämre bemötande. Veterinären är nonchalantare, lägger mindre tid på utredningen, är mindre benägen att föreslå ytterligare undersökningar eller idéer om vad som kan vara fel när inte ett enkelt böjprov visar något, är snabbare med att tycka att hästen bör användas bara till skogsridning eller bli promenadhäst. Finns det fler som har upplevt detta?

OBS! Jag påstår inte att alla veterinärer är sådana, långt ifrån. De flesta är trevliga och verkar vara kunniga och måna om hästens bästa. I majoriteten av fallen har vi alltså fått ett bra bemötande. Tyvärr är det så att under de år jag har haft hästar (ponny/hbl-korsningar) tycker jag att jag har råkat ut för ett dåligt eller halvdant bemötande några gånger också. Senast i förra veckan.

Ifall någon undrar, nej, jag har inte mindervärdeskomplex för att jag är en halvdan hobbyryttare som inte har ett halvblod.

Sv: Engagemang hos veterinärer

Det har jag aldrig märkt av, fast å andra sidan så har jag aldrig besökt en svensk klinik utan använder mig bara av en finsk. Se svenska veterinärer jag varit i kontakt med har varit distriktare och de har hållit ojämn kvalitet. Inte så konstigt kanske eftersom de ju givetvis inte allihop är hästintresserade. Nu anlitar jag en f.d distriktare som är hästintresserad och har inte märkt att jag blir sämre behandlad pga min ridtravare och ponnykorsning. Å andra sidan har jag aldrig anlitat den veterinärern till någon annan sorts häst så jag har inget att jämföra med.

De finska på kliniken jag åker till har varit lika bra oavsett vilken av hästarna jag åkt in med. De driver ju ett vinstdrivande företag och är givetvis måna om att göra ett bra jobb så att kunderna kommer tillbaka. Häromsistens ville vet röntga båda bakknäna men jag ville ta haserna med så det blev 8 bilder. Sedan blev det kortisonsprutor i knälederna och välkommen tillbaka om hästen svarar bra på sprutorna för att få en omgång till varje halvår/år.

Jag har tre veterinärer som jag litar på och jag upplever inte att dom gör någon skillnad på raserna utan att alla får samma vård.

Våra distriktare däremot får på sin höjd komma för att vaccinera...

Veterinärer är ju individer de med så visst kan man träffa på dem som inte är lika engagerade ibland. Man får vara envis och frågvis som hästägare och om det inte funkar så söker man sig till en annan klinik.

Jag tycker inte att vi har blivit annorlunda behandlade beroende på ras på hästen eller annat, möjligen att man får vara lite övertydlig om man kommer in med en shettis så att de förstår att man är beredd att lägga ner tid och pengar även på dem.

Distriktarna är mera ojämna, alltfrån riktiga bottennapp till riktiga pärlor har jag stött på där.

mvh fr en dressyrtränande, fritidsryttare och kusk med raserna, halvblod, shettis och welsh cob;)

Då jag har en förvuxen ponnykorsning vet jag precis vad du menar (tyvärr). På en av de största klinikerna i skåne fick jag det bemötandet av ett flertal veterinärer.
Det gick till och med så långt att det föreslogs vila alternativt ta bort "eftersom det inte fanns annat att göra".
Jag grep ett sista halmstrå och bytte klinik. Där är vet. helt underbara!!! Engagerade. måna om att gå till botten och framför allt de har en förunderlig förmåga att hitta orsaken till hältan. (Tog dem 10 min på nya stället att hitta den verkliga orsaken...)

Det tycker jag inte att dom gör, däremot så lyssnar dom väl olika på olika människor.

Nu har jag en ras som det kan vara knöligt att få en veterinär att titta på, många anser islandshästen som knepig och svårundersökt. Har fått erfara dett ett par gånger, men har numera en veterinär som är underbar.:love: Nu har vi inte behövt anlita honom särskilt ofta, endast 2 ggr med 2 hästar. Men han är otroligt grundlig, även fast han hittat felet på hästen så kollar han igenom annat också för säkerhets skull. Jag kan även ringa honom på kliniken för att få råd, aldrig otrevlig utan alltid tillmötesgående. Han gick to m en special kurs för veterinärer om islandshäst för att fördjupa sig ytterligare.:love:

Jag har aldrig upplevt någon veterinär som jag behövt ta ut, så som du beskriver, tror att det är individuellt från person till person (läs veterinär).

Tror också att det kan bero på hur hästägaren bemöter dem eller vad som hänt tidigare under dagen i andra fall?

De veterinärer jag har anlitat har alltid gjort det bästa för hästen, oavsett att det är travare,ponny eller vad det är.

Du har säkert haft otur att veterinären haft en dålig dag,även de är människor, man kan ju byta om man inte trivs med denne, om det nu inte är på jourtid förstås, då får man väl göra det bästa av situationen.

Jag har aldrig upplevt att jag eller mina hästar har blivit illa bemötta på klinik ,däremot vänder jag mej till olika vetrinärer för olika hästar eller problem.
På vår stora klinik finns en som är bättre på islandshästar -hon får följdaktligen ta hand om större problem med dem.På samma klinik finns en annan vet. som är bättre på hopponnnyer och han får ta hand om dem.
Har vi mindre problem tar vår ambulerande vetr. hemma hand om det.

Kan tyvärr inte annat än hålla med... Min älskade prins är spatthäst och borde väl egentligen ha blivit utdömd för en 3 år sedan (innan jag fick han) men ägaren gav han en chans och idag mår han prima (han är dock liiite bortskämd men det är en annan historia)

de 3 gånger jag har behövt kontakta veterinär under de gågna året så har hon 2 gånger "glömt" bort oss och den tredje gången orkade hon knappt lyssna på vad jag sa om hans ben och tänder. Ska byta veterinär nu när vi byter stall, för jag är så sjukt trött på den här... har även försökt att fråga henne lite saker över tele men bara fått snäsiga svar i stil med "du ska juh ändå inte tävla/hoppa".

Herregud, bara för att man har en ponny korsning trots att man är över 18 och att hästen har varit ordentligt skadad, betyder det att man inte ska få samma vård? Min lilla kille är MINST lika omtyckt, bortskämd och älskad som värsta supertävlingshästen, och jag vill juh ha honom behandlad därefter....:crazy:

Hej!

Jag har en "alltidskadad" övervuxen connemara och jag har aldrig upplevt att jag blivit dåligt bemött av någon vet. Trots att det är ganska uppenbart att jag bara hobby-rider (skulle vilja mer, men häst lyckas ju alltid skada sej) så är alla lika snälla och engagerade. Har tom haft vet. som ringt upp för att kolla hur det gått när dom skickat mej vidare till annat ställe.

/ lavinia, som tydligen bara träffar trevligaa vet.

Jag (=skogsmulle ryttare) har alltid fått ett bra bemötande av de veterinärer jag har träffat!Mitt sto (nordsvensk/kallblods travare) som har haft en långdragen hälta har på de två kliniker jag har besökt blivit ordentligt utredd och veterinärerna har varit väldigt proffsiga. När hon fick biverkningar av det anti-inflammatoriska hon åt fick jag veterinärens privata mobilnummer för att ringa på kvällen för att berätta hur det gick. Så jag har inget att klaga på bemötandet jag har fått av olika veterinärer:)

min var ju *tävlingshäst* ( om man kalla det de på la nivå) och de va ingen skillnad i angagemang när vi kom med honom lr med grannens hobbyhäst iaf

Jo, jag kan lätt säga att jag upplevt skillnader. Anlitade länge en ATG klinik och då förra valacken uppvisade svåra humörstörningar tog jag dit honom för att utreda problemet (jag anade smärta eller någon form av synfel eftersom han reagerade egendomligt med ilska i konstiga situationer...ibland bara solen lös honom i ansiktet m.m.) Vet. frågade om hästens ålder och jag svarade att han var 15 år..."Ja, men då kan han ju få gå i pension", sa vet. Jag svarade dock att hästen skulle utredas och behandlas oavsett hur gammal han var:mad: dock hittades inget problem då. Bytte klinik till en privat och fick ett helt annat bemötande;)

En veterinär jag vet brinner för travare.
Kommer du in akut med tre hästar, travare, galoppör och ridhäst oavsett värde och tävlingsnivå.
Första hade hon behandlat travaren, sen galoppören och sist ridhästen.

Hej, jag bor i Skåne och har varit på vår stora/största klinik med min 3-åriga nordsvensk för stel rygg som visade sig vara en låsning i ryggen och som det visade sig efter 6 veckors konvalecens med lite efterföljande hälta. Vi blev helt fantastiskt bra bemötta och kan aldrig föreställa mig att vår behandling blev sämre än någon annans. Vi har fått all tänkbar behandling utifrån min hästs behov. Dom har stenkoll på oss och vi ska tillbaka en 4:e gång.

Den kliniken har jag också blivit bra bemött på.

Detta en en liten klinik jag pratade om.

Nu har jag en ras som det kan vara knöligt att få en veterinär att titta på, många anser islandshästen som knepig och svårundersökt. Har fått erfara dett ett par gånger, men har numera en veterinär som är underbar.:love: Nu har vi inte behövt anlita honom särskilt ofta, endast 2 ggr med 2 hästar. Men han är otroligt grundlig, även fast han hittat felet på hästen så kollar han igenom annat också för säkerhets skull. Jag kan även ringa honom på kliniken för att få råd, aldrig otrevlig utan alltid tillmötesgående. Han gick to m en special kurs för veterinärer om islandshäst för att fördjupa sig ytterligare.:love:

Hej! Kan du PM:a mig med veterinärens namn?! Tacksamt!
;)

*knapplån*
Trevligt att läsa att de flesta är nöjda. Då har väl jag kanske bara haft otur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Uppdateringstråd #2
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka