Maran
Trådstartare
Upplever ni att veterinärer engagerar sig olika mycket beroende på vilken typ av häst och ryttare det handlar om vid t ex hältutredningar på klinik? Den fula tanken har farit genom mitt huvud några gånger genom åren att vi som hobbyrider på "billiga" hästar och inte har t ex välutbildade framgångsrika tävlingshästar med fin stam ibland får ett sämre bemötande. Veterinären är nonchalantare, lägger mindre tid på utredningen, är mindre benägen att föreslå ytterligare undersökningar eller idéer om vad som kan vara fel när inte ett enkelt böjprov visar något, är snabbare med att tycka att hästen bör användas bara till skogsridning eller bli promenadhäst. Finns det fler som har upplevt detta?
OBS! Jag påstår inte att alla veterinärer är sådana, långt ifrån. De flesta är trevliga och verkar vara kunniga och måna om hästens bästa. I majoriteten av fallen har vi alltså fått ett bra bemötande. Tyvärr är det så att under de år jag har haft hästar (ponny/hbl-korsningar) tycker jag att jag har råkat ut för ett dåligt eller halvdant bemötande några gånger också. Senast i förra veckan.
Ifall någon undrar, nej, jag har inte mindervärdeskomplex för att jag är en halvdan hobbyryttare som inte har ett halvblod.
OBS! Jag påstår inte att alla veterinärer är sådana, långt ifrån. De flesta är trevliga och verkar vara kunniga och måna om hästens bästa. I majoriteten av fallen har vi alltså fått ett bra bemötande. Tyvärr är det så att under de år jag har haft hästar (ponny/hbl-korsningar) tycker jag att jag har råkat ut för ett dåligt eller halvdant bemötande några gånger också. Senast i förra veckan.
Ifall någon undrar, nej, jag har inte mindervärdeskomplex för att jag är en halvdan hobbyryttare som inte har ett halvblod.