eng. fullblod- spårning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellan
  • Startdatum Startdatum
B

Bellan

Hej!

Jag har ett engelskt fullblod jag vill spåra. Hur går man tillväga? Jag har inga papper, ingenting. Vet att hon har ett föl i Skåne, men inte vart. Min enda ledtråd är förra ägaren, men hon vägrar ge mig numret till den hon köpte hästen av.

Någon som har en idé?

Sv: eng. fullblod- spårning

Nej, jag vet inte om hon har gått under det namnet eller om det är taget. Hon heter BellAmi och är född runt 91 el 92, den jag hittade på atg är född 88..

Vad är det för konstig människa? Vet du absolut inget om hästen? Inte ens pappan? Har hästen startat vet du det?

Eller så har du en äldre häst än du tror?

Håller med shady om att det var en konstig tidigare ägare...
Men det kan ju hända att det ligger gammalt "gruff" bakom...

På sidan som Görel föreslog, finns ju uppfödarens namn av den hästen.
Samt att man får hänvända sig till det danska förbundet, om man skall ha mer uppgifter. Kanske en väg att få, för att få reda på om den hästen hade tecken som överensstämmer med din häst?

Lycka till!

Stämmer de övriga signalementewn på sidan jag hänvisade till?

I så fall kan ju häästen vara äldre än vad man sagt till dig.

Jag vet, hon är väldigt lustig. Förstår inte varför jag inte får prata med gamla ägaren?? Först så påstår hon att hästen definitivt är en korsning av något slag, och idag lät det på henne som att hästen är rent fullblod och att jag borde blodtypa henne. :confused:

Haft en vet ute som konstaterat att hästen är runt 12-14 år, men ja.. hur stor är marginalen för att de ska se fel??

Ska kolla tecknena, men tror inte det är hon. Hon är brunblack mer än mörkbrun.

På sidan jag hänvisade till är ju tecken och även virvlar ordentligt beskrivna, så du bör kunna bli rätt säker.

Annars tycker jag att du ska kontakta fullblodsavelsföreningen SFAF.

Här finns en avkomma till den Bellamie som finns på galoppsport.se

Jag ahr fått numret till hon i Skåne!!! Tjohej, jag ska ringa imorgon!!! Skriver hur det gick!! :banana:

Men jag tittade på den sidan, står inget om virvlar eller tecken på henne.. Min Bella har en strumpa och en stjärn.. Ingen bild finns heller.. :(

Kul att du fått tag på numret!

Bilder finns aldrig på galoppsport.se. Det är kanske bara yngre fullblod som beskrivs så ordentligt, har inte koll ordentligt :o Vet bara att de yngre hästar jag kollat upp är väl beskrivna.

Hm.. Ringde tjejen igår. Hon sa hela tiden "ring senare.." Så höll hon på tills klockan elva och sedan la jag ner projektet för kvällen! Hon vill nog inte prata med mig tror jag.. :confused:

Vilka konstiga människor. Hoppas du får tag på henne och att hon blir lite mer pratglad av sig. Har du inget kort på stoet?

Det låter som att det ligger en hund begraven någonstans...

Det enda som jag kan komma på är att du sätter in en bra bild på henne i typ tidningen Ridsport under efterlysningar och sedan uppmanar folk som känner igen hästen att höra av sig till dig.

Du ska nog även skriva vart du har köpt hästen. Ta också med något om varför du efterlyser folk som känner igen hästen - pga spårning av stamtavla osv.

Lycka till !

Hälsningar Helen

Nu har jag pratat med förrförra ägaren (christel). Fick typ veta noll..=(

Hon köpte henne på Hörby Marknad 1999. När dom hade bjudit ut henne hade stått och nafsat efter alla och kickat hej vilt. Christel bjöd fem tusen, men sedan gick priset upp till nio. Men då lade sig tyvärr alla, och ingen ville ha henne. Så, ägaren gick fram till C och sa: Ta kossan för femtusen, annars går hon till slakt."

Det dom inte visste, var att "kossan" var dräktig. Kanske är det därför hon ser ut som hon gör idag, att hon inte fick tillräckligt med näring. Fölet (BellaDonna, roligt då jag heter Donna), föddes med defekta framben. De var ställda åt höger, och än idag går hon inte rent. Dom tror att hon låg fel i livmodern, för min Bella har raka ben. Sedan vet man ju inte hur hingsten såg ut.. Tydligen har BellaDonna x-large i huvud, ganska skoj då min Bella har cob.

Dom sålde henne efter ett år till Lena som jag köpte henne av. Hon hade tydligen varit en riktig bitch, sparkat sönder stallväggarna osv.. Hästhandlaren C köpte Bellan av kunde bara säga att hon passerat drygt 10 olika hästhandlare det året innan C köpte henne. Så ja..

Det var det hon kunde säga! Och att Bellan ska bli mormor i mars.. Får se vad det blir för skapelse, tänkte åka dit till fölningen!

Det med rasen visste hon inget om, så det är nog något Lena hittat på bara huxflux. :crazy:

Du får nog sätta ut en bild i Ridsport under efterlysningar som jag beskrev nedan för att få information om hästen.

Hälsningar Helen

Det verkar inte som att din häst är den Bellamie som finns på galoppsport.se. Jag kollade också upp henne på danska HesteData, och det verkar inte som att det är samma häst eftersom hennes avkomma är född i Danmark och fanns kvar där härom året.

Nej.. men jag ska sätta ut en bild så får vi se om någon reagerar..

Vad tycker du själv ? Ser hon renrasig ut ? Har du ingen bild att sätta ut här ?

Hälsningar Helen

Nej du, jag vet faktiskt inte. Så svårt, eftersom hon har så dålig fysik! Hon börjar bli bättre nu, men det bilderna jag har är från början när jag bara haft henne någon månad.

Såhär såg hon ut i somras när hon kom till gården där jag sedan köpte henne:

bullisett.bmp

såhär såg hon ut i okt:

DSCN0205.jpg

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare