Energivärde i olja

trofé

Trådstartare
Sökt men hittar inte svar på exakt detta i tidigare trådar. Hur mycket energi (MJ) är det i en deciliter ren olja. Så som rapsolja, matolja, majsolja etc? Så man har ett värde att ta med och räkna på i foderstaten.

Sv: Energivärde i olja

Rapsolja, matolja och majsolja har ett energiinnehåll på 3,7 MJ/100g

Sv: Energivärde i olja

äh räkna på 3-3,5 Mj, det gör ju jätteliten skillnad på ½ Mj. Du kanske ger max 3-4 dl per dag, så om du missar på en eller två Mj totalt per dag gör det ju ingen skillnad. Så noggrann är inte ens höanalysen eller uppvägningen av foder att du kan få så exakta värden totalt sett iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 638
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18