Energin från grovfodret.

I

IvanaIvanFrances

jag har som de flesta andra en väldigt dålig kvot på mitt hö.


Nu undrar jag om den energi som kommer från grovfodret är mindre "dåligt" än det som kommer från kraftfodret.
Det var bara en tanke som slog mig, vet inte varför.

Jag funderar på att fortsätta ge mina hästar fri tillgång med styra upp proteinbehovet med soja, vetekli samt foderjäst.

Vad händer om jag låter energimängden vara stor men proteinbehovet är tillgodosett?

Förresten undrar jag också om man räknar kvoten från TS värdet eller det andra värdet

Det är första gången jag har analyserat hö, och resultatet var förödande, antingen 1,9 eller 1,7.

elisabeth
 
Sv: Energin från grovfodret.

finns det ingen som kan svara på detta :confused:
elis
 
Sv: Energin från grovfodret.

Nu undrar jag om den energi som kommer från grovfodret är mindre "dåligt" än det som kommer från kraftfodret.

På vilket sätt skulle energin vara "dålig"?

Vad händer om jag låter energimängden vara stor men proteinbehovet är tillgodosett?

Om energin är högre än vad hästen gör av med så blir den fet.

Förresten undrar jag också om man räknar kvoten från TS värdet eller det andra värdet

Kvoten är densamma vare sig du räknar per kg TS eller per kg foder.
 
Sv: Energin från grovfodret.

hej igen
med dålig energi menade jag som för oss att honung är ju bättre energi för oss är vitt socker men båda är ju energirika.


Jag undrade över kvoten för mitt svar på analysen är:

energi 7,6 MJ/kg TS
protein 15.0/kg TS
som ger 1.97 i kvot

samt

energi 6.4 MJ/kg
protein 12.0/kg
som ger 1.87 i kvot

eller har jag räknat helt galet?

jag är helt rudis på detta så det kommer många knepiga frågor från mig hoppas ni har överseende med mig :o

elis
 
Sv: Energin från grovfodret.

Jag vet inte varför energin från honung skulle vara bättre än den från socker, så jag är helt klart fel person att svara på din fråga! Men rent generellt brukar man väl säga att grovfoder är det bästa för hästen.

Kolla på din analyslapp igen. Står det verkligen 12 g smb rp per kg foder? Det borde vara 13 (eller 14 per kg TS). Men gör det verkligen så stor skillnad när du räknar? Det handlar ju om "avrundningsfel" - jag tror inte att din foderstat står och faller med det!

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp